EKONOMIKA

Aerolinky v USA varují, že spuštění sítě 5G může odstavit z provozu část letadel

Ředitelé velkých amerických aerolinek varovali před hrozící krizí v letecké dopravě, která by mohla nabrat katastrofických rozměrů. Nastat podle nich může už od středy, kdy se telekomunikační společnosti AT&T a Verizon chystají spustit novou síť páté generace (5G) v pásmu C. Podle aerolinek může spuštění nové služby způsobit, že dopravci nebudou moci používat velkou část svých dálkových letadel, informovala agentura Reuters.

Odstavení letadel by znamenalo, že desítky tisíc Američanů zůstanou v zahraničí a v letecké dopravě v USA nastane chaos, varovali šéfové aerolinek American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines a dalších společností v dopise. Ten odeslali řediteli Národní ekonomické rady Bílého domu Brianu Deesovi, ministrovi dopravy Petu Buttigiegovi, šéfovi Federálního úřadu pro letectví (FAA) Stevu Dicksonovi a šéfce Federální komise pro spoje (FCC) Jessice Rosenworcelové. Podle nich je potřeba přijmout nějaká opatření, protože by se mohl v zemi zcela zastavit obchod.

FAA varoval, že nová síť by mohla případně vyvolat rušení, které bude mít vliv na citlivé přístroje letadel, jako jsou výškoměry, a výrazně ztížit provoz za snížené viditelnosti. Dodal, že bude nadále usilovat o to, aby zajistil, že cestování bude bezpečné i v době, kdy mobilní operátoři zavádějí 5G. S leteckými dopravci a mobilními operátory pracuje na tom, aby se v souvislosti se zaváděním 5G omezila zpoždění a rušení letů.

Telekomunikační operátoři AT&T a Verizon loni v aukci získali téměř celé spektrum v pásmu C. Na začátku ledna se dohodli, že po dobu šesti měsíců vytvoří kolem zhruba 50 letišť ochranné zóny a podniknou další kroky, aby snížili případné riziko rušení. Dohodli se také, že po předchozím odkladu spuštění služby o 30 dní její zprovoznění kvůli obavám o bezpečnost v letectví odloží o další dva týdny. Tento odklad platí do středy. Tvrdí také, že 5G v pásmu C bylo úspěšně nasazeno v přibližně 40 dalších zemích bez problémů s rušením v letectví.

Letecké společnosti žádají, aby se sítě 5G nezaváděly na některých důležitých letištích ve vzdálenosti zhruba 3,2 kilometru od letištních drah.

Jeden z případných problémů, který by mohl nastat, se týká letadel Boeing 777. Existují obavy, zda budou moci tato letadla, a také některé nákladní stroje Boeing, schopna přistávat na některých amerických letištích i po zahájení služeb 5G, řekli zástupci aerolinek agentuře Reuters. Žádají proto alespoň, aby bylo zajištěno, že síť 5G nebude spuštěna v místech, kde jsou telekomunikační věže příliš blízko přistávacím a vzletovým drahám, dokud FAA neurčí, že je vše bezpečné.

FAA v neděli uvedl, že povolil přibližně 45 procentům flotily amerických komerčních letadel přistávat za nízké viditelnosti na mnoha letištích, kde bude spuštěna síť 5G v pásmu C. Očekává také, že vydá ještě další povolení. Aerolinky ale v pondělí upozornily, že seznam nezahrnuje mnoho velkých letišť.

Před důsledky spuštění služeb 5G v blízkosti amerických letišť dnes varovaly rovněž japonské aerolinky All Nippon Airways (ANA) a Japan Airlines (JAL). Společnost ANA oznámila, že by v období od úterý do čtvrtka mohla zrušit až 20 letů mezi USA a japonskými letišti Haneda a Narita. Firma JAL pak uvedla, že se rozhodla zrušit osm středečních letů.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen

Musím se přiznat. Jsem trochu na rozpacích. Když se ve vedlejším městečku nedávno ezo muži a eko ženy připoutávali k novým stožárům vysílače kdesi na kopci, smál jsem se, až mně tekly slzy. Vědci a odborníci přece jasně řekli, že je to bezpečné. Jenže teď je to pro letadla na tři kilometry riziko a pro nás, pro lidi ne? Haló, kde je někdo, aby tuhle zprávu vyvrátil jako fake news, hoax a proruský dezinformační zdroj etc.?

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr

Já bych řekl, že tohle je další pokračování nekonečného seriálu, kterému soukromě říkám Vědci zjistili. Nedávno v jedné debatě pronesl můj “oblíbenec“ profesor Hořejší se svojí pověstnou arogancí na repliku sparing partnera v diskusi na téma očkování památnou větu. Reagoval na to, že vakcíny jaksi nefungují tak, jak bylo avizováno: „Nojo, to bylo ale před půl rokem, to jsme ještě nemohli vědět“ a pokračoval dál svůj mlýnek o naprosté bezpečnosti a vyzkoušenosti. Trochu pokory před tím naším lidským (ne)věděním, pánové a dámy s tituly!

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Ty bláho, tak jestli tohle je schopný sundat z oblohy éro jako kráva, tak to člověku musí vystřelit mozek z hlavy, když vyladí tu správnou frekvenci, ne?! A nebo nás jenom časem budou taky řídit dispečeři z nějakýho toho střediska lidovýho provozu, co?!

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik

To zase bude sousto pro dezinformátory a apokalyptiky všeho druhu, ach! Téma elektromagnetické kompatibility u složitějších elektronických zařízení a související ovlivnění obvodů leckomu jistě opět zavaří mozek účiněji než nejsilnější záření, i kdyby bylo obrazných 10G. Zrovna teď nedávno mně to vysvětloval známý, který pracuje v Akademii věd a rovnou dodal, že to půlka národa stejně není schopna pochopit. Tak hlavně, že je o čem psát.