EKONOMIKA

Alphabet ztrácí příjmy v důsledku oslabení reklamy na YouTube válkou na Ukrajině

Alphabet Inc., mateřská společnost Googlu (GOOGL.O), v úterý vykázala první čtvrtletní ztrátu příjmů za dob pandemie v souvislosti s poškozením prodejů reklamy na YouTube ukrajinským konfliktem. Situace za poklesu globální ekonomiky investory zneklidnila.

Největší světový poskytovatel vyhledávacích a video služeb dosáhl v posledních dvou letech, kdy pandemie nutila více obchodů a lidí k pobytu v online prostoru, mimořádných zisků. Podle analytiků se však ukazuje, že tyto tržby letos překoná jen stěží. V důsledku války, rostoucí inflace a nedostatku produktů inzerenti od marketingových kampaní upouštějí.

Finanční ředitelka společnosti Alphabet Ruth Porat uvedla, že zatím není možné předpovědět, kdy se prodeje oslabené válkou mohou zvednout, a varovala, že posilující americký dolar prodeje v současném čtvrtletí poškodí ještě více.

Akcie společnosti Alphabet, které za poslední dva roky vzrostly o téměř 90 %, po zveřejnění výsledků v úterý pozdě večer klesly o zhruba 2,5 %. Během standardní obchodní seance pak klesly o 3,6 %.

David Wagner, portfolio manažer společnosti Aptus Capital Advisors, vyjádřil rostoucí obavy z makroprostředí. „Společnost Alphabet byla ve srovnání s dalšími firmami v oblasti reklamy vždy považována za jednu z nejlépe zabezpečených. I nejlepší dům ale poškodí, když stojí v nejhorší čtvrti,“ řekl.

Společnost Alphabet uvedla, že její tržby v prvním čtvrtletí vzrostly na 68,01 miliardy dolarů, což je sice o 23 % více než v loňském roce, stále však pod průměrným odhadem finančních analytiků sledovaných společností Refinitiv, který tvoří 68,1 miliardy dolarů. Jedná se o první nesplnění odhadu od čtvrtého čtvrtletí roku 2019.

Podle datové společnosti FactSet nesplnily cíle analytiků (7,5 miliardy dolarů) především prodeje reklamy na platformě YouTube, které dosáhly pouze 6,9 miliardy dolarů.

Jak uvedla Porat, válka na Ukrajině, která začala v průběhu čtvrtletí, měla na tržby YouTube „mimořádný dopad“. Společnost zastavila prodej reklamy v Rusku a inzerující značky, zejména v Evropě, začaly po vypuknutí bojů omezovat výdaje. Více zde

Společnost Google čerpala podle Porat v roce 2021 z Ruska 1 % svých tržeb.

Finanční ředitelka dále zmínila oslabení růstu prodejů direct response reklam na YouTube a dodala, že omezení poplatků v obchodech s aplikacemi kvůli obavám z porušení antimonopolních pravidel vyřadilo nárůst příjmů z předplatného.

„Ostatní“ příjmy společnosti Google, které zahrnují prodej aplikací, hardwaru a předplatného, činily 6,8 miliardy dolarů, tedy opět méně než odhadovaných 7,3 miliardy dolarů.

Čtvrtletní zisk činil 16,44 miliardy dolarů, tj. 24,62 dolaru na akcii, a zaostal tak za očekávaným ziskem 25,76 dolaru na akcii.

Společnost Alphabet dále uvedla, že její představenstvo schválilo další odkup akcií v hodnotě 70 miliard dolarů. Za poslední dva roky společnost odkoupila akcie za více než 81 miliard dolarů.

Podle údajů společnosti Insider Intelligence se očekává, že Google v roce 2022 získá na celosvětovém trhu s online reklamou v hodnotě 602 miliard dolarů 29 %, tedy vedoucí podíl. Na vrcholu by tak byla nejméně 12. rok za sebou.

Sophie Lund-Yates, vedoucí akciová analytička společnosti Hargreaves Lansdown, uvedla, že ačkoli společnost Alphabet zůstává pro spotřebitele a inzerenty nepostradatelná, makroprostředí jí může připravit vzestupy i pády.

Jak minulý týden varovala společnost Snap Inc (SNAP.N), příjmy z reklamy by mohla stlačit inflace, nedostatek pracovních sil a další ekonomické problémy. Více zde

Ve středu zveřejní výsledky hospodaření také mateřská společnost Facebooku Meta Platforms Inc (FB.O), která je druhou největší online reklamní platformou s očekávaným 21,4% podílem na globálním trhu pro rok 2022. Její akcie po úterním vyhlášení výsledků společnosti Alphabet klesly o 2,5 %.

Na tržbách z reklamy ubírá společnosti Google i rostoucí konkurence společností, jako je Amazon.com Inc. (AMZN.O) a ByteDance s platformou TikTok. Maloobchodní sektor však do reklam nadále vkládá nemalé prostředky a znovu se hlásí také inzerenti v oblasti cestování a zábavy. Google je navíc oproti svým konkurentům lépe připraven čelit ekonomickým otřesům. Jeho reklamní nástroje jsou dobře známé, snadno se používají a oslovují více uživatelů než alternativy, a tak bývají mezi posledními, které inzerenti opouštějí.

Rizika, kterým společnost čelí, zahrnují například četné žaloby a vyšetřování, zda se Google prostřednictvím své reklamy a dalších činností nedopustil protisoutěžního jednání.

Naposledy se předmětem zkoumání stala připravovaná akvizice poskytovatele služeb kybernetické bezpečnosti, společnosti Mandiant, v hodnotě 5,4 miliardy dolarů, kterou důkladně prověřuje americké ministerstvo spravedlnosti. Google však uvedl, že stále očekává uzavření transakce ještě v letošním roce. Více zde

Divize Google Cloud, do níž by se měla společnost Mandiant začlenit, zvýšila oproti loňskému roku tržby v prvním čtvrtletí o 44 % na celkem 5,82 miliardy dolarů.

Reuters| byznysvcesku.cz

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se v pohodě

I když tržby Alphabet Inc. vzrostly na 68,01 miliardy dolarů, tak k tomu můžeme dodat slovíčko „pouze“. Pokud tempo jejich růstu dosáhlo 23 procent, potom poprvé od roku 2020 skončilo pod 30 procent. Navíc čistý zisk meziročně poklesl o 8 procent. Za poklesem hledejme položku other income. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí tato položka do čistého zisku přispěla 4,85 miliardami dolarů, letos se díky čisté ztrátě z dluhopisových a akciových investic propadla do záporných 1,16 miliard dolarů.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se v pohodě

Srovnávat svým způsobem jedinečný růst související s pandemií s dnešním vývojem může být zkreslující. Stále považuji Alphabet za perspektivní společnost, protože má svoje podnikatelské aktivity dobře rozrůzněné. Není to jenom YouTube. Když se podíváme zase na Google, tak se jeho tržby z reklamy v prvním čtvrtletí zvýšily o 22 procent. Očekává se, že podíl Googlu na globálním trhu s internetovou reklamou bude v letošním roce činit 29 procent. Navíc nesmíme zapomínat na cloudové služby Alphabetu. Právě jejich výnosy rostly nejrychleji, a to tempem 44 procent.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Je to jako v životě: jednomu roste, druhýmu klesá. Žíly mi to netrhá, můj podnik to neni, jak říkal už Načeradec. Bylo snad jasný, že to těm gůglařům nemůže stoupat do nekonečna. Skoro bych řek, že tu tak zvanou pandemii přiživovali, protože jim to neslo prachy. Dobře si pamatuju, jak cenzurovali příspěvky, který se jim nehodily do krámu a zpochybňovaly covidovou hysterii. Pro ně by bylo nejlepší, kdyby byli všichni zavřený doma a čuměli do počítačů. Třeba to zase na podzim rozjedou, aby si vydělali nějaký ty penízky.