EKONOMIKA

Automobily v Česku zdraží o dalších minimálně 15 procent, nejen kvůli chybějícím kabelům z Ukrajiny

V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Autoprůmysl čelí „kabelovému hladomoru“.

Lukáš Kovanda

Stačí když chybí jediný čip, a moderní vůz jich má v sobě stovky, a stačí, když chybí jediný svazek kabelů, jediná součástka, a dnešní auto jich má v sobě tisíce, a vůz prostě nelze dokončit. Takže počet vyrobených aut klesá, čekací doba se protahuje. Za „starých časů“ by automobilky část pracovníků propustily. Právě kvůli omezení výroby. Proč držet zaměstnance, kteří nic nedělají?

Jenže „staré časy“ minuly, nyní se tisknou biliony peněz a prohlubuje se rekordně dluh, přičemž se vzniklé peníze shazují z pomyslných helikoptér mezi lidi i firmy.

Takže nejsou vyrobená auta, ale zato máme nově vytištěné peníze. Neexistují propuštění zaměstnanci, ale existují nové vytištěné peníze. Nemáme čipy, ani kabely, ale máme nově vytištěné papírky. Samozřejmě, když vznikají peníze, ale nikoli jejich protihodnota, peníze méně a méně odráží reálnou produkci ekonomiky. Takže jejich kupní síla klesá. A to je z definice inflace. Současně nedochází k propouštění, takže se poptávka drží uměle vysoko.

Za „starých časů“ by v důsledku propouštění ochabla poptávka, takže by se zmírnila i inflace. Jenže dnes raději udržujeme „zombie“ pracovní místa jako za socialismu. Nepropouštíme. Na dluh držíme iluzi nízké nezaměstnanosti.

Od posledního pandemického roku zdražila auta v Česku o zhruba 25 procent. A za rok touhle dobou mohou být minimálně o dalších patnáct procent výše. Tedy alespoň o inflaci. Ekonomiku prostě neošálíme. Tištěním papírků bohatství nevzniká. Peníze samy o sobě nejsou žádnou hodnotou, pokud nemají krytí v podobě vyprodukované protihodnoty.

Rapidní inflace to nyní „srovnává“, nejen u aut. Světový ekonomický systém skrze inflaci hledá novou rovnováhu, která vybalancuje nově vytištěné biliony s výrobou, jež za tištěním propastně zaostává.

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se zklamaný

Do rostoucích cen automobilů se jistě promítá nedostatek některých komponentů, ale už se začíná projevovat i nedostatek klíčových surovin, zejména železné rudy, niklu, palladia a neon, které prozatím nelze nahradit. Palladium je nezbytné k výrobě kamer, mikročipů nebo spínačů. Neon je zas potřebný do laserových technologií a k výrobě polovodičů. Je otázkou, jestli snížená poptávka po nových automobilech povede časem rovněž ke snížení jejich cen. Za normálních okolností by k tomu logicky mohlo dojít. Jenomže, jak autor správně upozorňuje, celé ekonomické prostředí je pokřiveno nejrůznějšími vnějšími a nepřirozenými zásahy, které se v posledku mohou ukázat jako kontraproduktivní.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se znechucený

Konečně někdo otevřeně napsal, že bohatství nevzniká tištěním peněz, ale prací a vytvářením hodnot. Já jsem to říkal vždycky, ale zdá se mi, že jsem ve svém okolí s takovým pohledem dost osamocený. Kdybychom tady neměli socialismus, tak se výrobní náklady prostě sníží propuštěním části zaměstnanců, jenomže to je takřka neproveditelné. Už vidím ten řev odborů a nejrůznějších bojovníků za práva pracujících. Ve Francii to v některých případech vedlo k tomu, že firma nakonec krachla a dělníci stejně přišli o práci. My jsme u nás ve firmě zatím odložili nákup nových vozů a jednáme o prodloužení leasingu. Jeho výše ostatně taky roste. Meziročně to bylo o skoro sedm procent.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se naštvaný

Tady je vidět, že všechny ty serepetičky, který se do aut cpou, sou úplně na prd. Dřív auta žádný čipy neměly a jezdily. Mám na chalupě starou stodvacítku, a tu si klidně opravim sám. Nemá sice technickou, ale, jak se u nás řiká, na techničák se nejezdí. Nedávno sem v ní měnil karburátor a v pohodě sem to zvládnul. Zkuste to udělat u novýho auta. S tim musíte do nějaký laboratoře, borec to připojí na počítač a stejně nakonec neví, co s tim má dělat. Jestli se nemejlim, tak spoustu těch blbostiček nařídila dávat do aut Evropská unie. Hoši, děkujem!