EKONOMIKA

Bidenova administrativa zlevní elektromobily a zbuduje 500.000 nabíjecích stanic

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena dnes zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500.000 nabíjecích stanic pro elektromobily po celé zemi. Na cestě k transformaci amerického automobilového průmyslu hodlá také snížit cenu vozů s elektrickým pohon.

"Budoucnost dopravy v naší zemi a na celém světě je elektrická," prohlásila Harrisová na nabíjecí stanici ve městě Brandywine jihovýchodně od Washingtonu. "Bidenova administrativa chce zpřístupnit elektromobily všem," dodala. Na stanici se dočkala ukázky funkce nabíječek a seznámila se s plánem elektrifikace vládního vozového parku v marylandském okrese Prince George.

Plán o rozvoji infrastruktury ve výši jednoho bilionu dolarů (22,5 bilionu Kč), který minulý měsíc schválil americký Kongres, zahrnuje celostátní síť dobíjecích stanic a vyčleňuje pět miliard dolarů na jejich vybudování. Stát Maryland například získá 63 milionů dolarů. Plán dále určuje 2,5 miliardy dolarů na místní dotace určené na podporu nabíjecích stanic ve venkovských oblastech a ve znevýhodněných komunitách.

Bidenův větší balík na obnovu ekonomiky z dopadů pandemie, tedy návrh zákona o sociální a environmentální politice, v celkovém objemu až necelé dva biliony dolarů nyní projednává Senát. Zahrnuje daňovou úlevu ve výši 7500 dolarů na snížení nákladů na elektromobily.

Biden si stanovil cíl, aby do roku 2030 tvořily osobní a nákladní auta poháněná elektřinou polovinu nových prodaných vozidel. Toto úsilí má rovněž pomoci USA předstihnout na trhu s elektromobily Čínu, připomněla AP.

Poradenská společnost LMC Automotive očekává, že prodej nových plně elektrických vozidel letos v USA dosáhne téměř 400.000 kusů, což je skoro dvojnásobek loňského počtu. Elektromobily stále tvoří jen asi 2,6 procenta prodaných aut, nicméně poradenská firma očekává, že v příštím roce jejich prodej vzroste na více než 730.000 a do roku 2025 na více než dva miliony. To by představovalo zhruba 12 procent z prodaných nových vozů.
 

ČTK | byznysvcesku.cz

Erik Hrachovec

Když jsem byl San Franciscu, všichni mí američtí přátelé už měli elektrická přibližovátka. Musím si také jedno pořídit. Mám sice elektrokoloběžku, ale strašně mi na ní fouká do uší, když vane vítr. V automobilu, pardon, v elektromobilu je člověk přeci jen více chráněn. Četl jsem v nějakém časopise, že u nás je jednou z hlavních překážek větší rozšířenosti elektromobilů právě nedostatek pořádných nabíječek. Takže to Američané berou za správný konec, když chtějí jejich počet výrazně rozšířit. Už vidím, jak kluci, holky, translidi a další frčí po Route 66 ve svých nablýskaných elektrofárech.

Michal Babinec

„Elektromobil všem!“ Trochu to připomíná Hitlerovu politiku der Volkswagen do každé rodiny. Podle mě si mnozí milovníci elektrických „přibližovátek“ myslí, že se elektrická energie bere odněkud z Vesmíru. Na jednu stranu v poslední době slyšíme o hrozících blackoutech, a na druhou stranu budeme elektrické sítě ještě víc zatěžovat. Marně v tom hledám logiku. Aniž bych chtěl rozpoutávat nějaký marxistický třídní boj, tak lidem asi nedochází, že státní výdaje na vybudování půl milionu nabíjecích stanic pro elektromobily zaplatí všichni ze svých daní, včetně těch, co žádný elektroautomobil nemají a možná ani nikdy mít nebudou. Řekl bych, že případná daňová sleva na elektromobily 7500 dolarů, je některým chudším vrstvám stejně nepřiblíží. Například takový Chevrolet Bolt EV, tedy jeden z levnějších rodinných vozů, do kterého se kromě dvou dospělých vejde jedno a půl dítěte, by po slevě stejně vyšel na 24 500 dolarů, tedy víc než půl milionu korun. Chudí tedy nakonec zaplatí bohatším jejich nové elektrické hračky. Tak totiž končí všechny socialistické pohádky.

Nikola Spurná

Hele, mě stačí moje Felicie. Ženská odnaproti si koupila takový malý, bílý elektroauto, tedy vona si nic nekoupila, koupil to její starej, a v zimě skoro nevyjede kopec ke hřbitovu. Hlavně, že si na něj nalepila nějaký samolepky a pořád se rozhlíží, když do něj nastupuje. Na rovince za kravínem jsem jí natrhla… jsem jí normálně předjela jako formule. Ta koukala, čůza.