EKONOMIKA

Bývalí klienti Bohemia Energy si nárokuji odškodnění v průměru 24.000 Kč

Bývalí klienti skupiny Bohemia Energy a dalších alternativních dodavatelů, kteří ukončili činnost, si nárokují odškodné v průměrné výši 24.000 korun. Odpovídá to částce, o kterou musí ročně platit více u nových dodavatelů.

Bývalým klientům nejen Bohemia Energy, ale i dalších padlých dodavatelů, pomáhá se získáním odškodného společnost KPS Advisory se svým projektem Peníze z Bohemky. Přihlásily se jí již tisíce bývalých klientů. ČTK o tom dnes informovala mediální zástupkyně firmy Radka Háčková.

Většina bývalých zákazníků měla podle Háčkové v průměru nastavené zálohy na dodávky elektřiny a plynu v rámci běžné spotřeby v domácnosti zhruba na 3000 korun s garancí výše plateb nejčastěji na 12 měsíců. "U nových dodavatelů, ke kterým museli po ukončení činnosti alternativních dodavatelů přejít, platí v průměru přes 5000 korun. Ročně tak musí vynaložit zhruba 24.000 korun ročně navíc, což odpovídá jejich způsobené škodě a tedy nároku na odškodnění," uvedla Háčková.

Do projektu penizezbohemky.cz se podle ní během měsíce od spuštění přihlásilo 6863 klientů a 98 firem. Naprostou většinu z nich tvoří bývalí zákazníci Bohemia Energy, dále pak společností Kolibřík energie a Lumius. Podle předběžného výpočtu, provedeného na základě již analyzovaných smluv a podkladů, může výše odškodnění již registrovaných klientů přesahovat částku 285 milionů korun.

"Doposud nejvyšší odškodnění si nárokuje výrobní závod, kterému náklady na elektřinu a plyn stouply o více než 90 milionů korun za rok," uvedla Háčková.

Podle Háčkové počet klientů narůstá a v poslední době také přibývá stále více klientů, kteří se původně obrátili na společnost LitFin. "Ale jelikož s nimi společnost vůbec nekomunikuje a mají proto obavu o svůj nárok, rozhodli se obrátit na nás," uvedla Háčková. Vyjádření společnosti LitFin ČTK shání, i tato firma tvrdí, že mají klienti nárok na odškodnění.

Veškeré služby v rámci projektu, včetně podání žalob i administrace případů, jsou pro všechny poškozené zákazníky bezplatné. Pouze v případě vyhraného sporu bude klientům firma účtovat deset procent z vymožené částky.

"Klienty ubezpečujeme, že veškeré náklady spojeny s jejich konkrétním případem budou hrazeny námi. I v případě neúspěchu tak klient nezaplatí nic. Veškerá rizika zkrátka přebíráme na sebe," uvedla Háčková.

KPS Advisory provedla analýzy smluv i vzniklé situace lidí, kterým jejich dodavatel předčasně ukončil dodávky energií. Firmy, které ukončily dodávky, nedodržely platné smlouvy. Poškození zákazníci by podle analýz KPS Advisory měli mít nárok na odškodnění v podobě rozdílu cen u původních dodavatelů a aktuálními cenami.

Skupina Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, která dodávala energie zhruba 900.000 klientům, oznámila loni 13. října ukončení činnosti a dodávek elektřiny i plynu. Jako důvod uvedla extrémní růst cen energií na trzích.

ČTK | byznysvcesku.cz

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se překvapený

Jenom připomenu, že návrh zákona o hromadném řízení nebyl nakonec přijat, takže náš právní řád, striktně vzato, hromadné žaloby neumožňuje. Advokátní kanceláře sice mohou zastupovat skupinu klientů, nicméně u každého případu bude třeba provést dokazování zvlášť. Nejsem právník, ale celá akce nemá příliš šanci na úspěch. Nejde zde totiž o vrácení přeplatků, které se Bohemia Energy snaží uhradit, byť třebas se zpožděním, nýbrž o sui generis kompenzaci škody. Muselo by se dokázat, že se Bohemia Energy při uzavírání smluv dopouštěla nějaké hrubé nedbalosti, což bude asi obtížné. Další otázkou je posouzení odpovědnosti státu v dané věci za nesprávný výkon veřejné moci spočívající v eventuálním neplnění jeho povinností, a to zejména na úseku regulace.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se v pohodě

Tak člověk by řekl, že klienti měli smlouvu na dodávku energií sjednanou za určitou cenu a za určitých podmínek. To ze strany Bohemia Energy nebylo dodrženo. Proto podle mě tím vznikl nárok poškozené strany vůči tomu, kdo smlouvu porušil. Alespoň tak nějak mi to vysvětlil Kamil, kterého jsem se ptal, a to je dobrý právník, má dokonce Mercedes E class. Také i můj selský rozum, i když nejsem rozhodně sedlák, mi napovídá, že by si lidé odškodnění zasloužili, třeba jen nějaké malinké. Jestli to má celkem dělat až 285 milionů korun, tak by se mělo nejdřív zjistit, jestli takové peníze Bohemia Energy vůbec má.

Nikola Spurná
30 let, prodavačka . Cítí se znechucený

Já už nikomu a ničemu nevěřim. Vsadim se s váma, o co chcete, že nikdo žádný peníze nedostane. Ani bych se nedivila, kdyby těm advokátů šlo jenom o zviditelnění. S Bohemia Energy jsem platila daleko míň, než kolik platim teďkon. A ani se neptejte, kolik to je. To byste plakali. Já pláču. Bylo by sice hezký, aby mi někdo ten rozdíl vrátil, ale, jak řikám, vůbec tomu nevěřím. A nemám čas zabývat se nějakým papírováním a běhaním po soudech, musim živit děti. Ty se žádnejma slibama nenajeděj.