Od roku 2015 průměrná cena ojetin každoročně stoupala maximálně o 11.000 korun. Od loňska ale kvůli krizi způsobené pandemií a nedostatku čipů do nových aut vzrostly průměrné ceny ojetých vozů o 23.000 korun. Růst cen je významný i v dalších zemích. "V České republice je nárůst cen nejmarkantnější. Ze všech zemí V4 jsou v tuzemsku automobily nejdražší, což bylo ještě donedávna privilegiem Slovenska. Na druhou stranu jsou u nás automobily i nejmladší a nejméně ojeté. Stále platí, že nejlevnější, ale i nejvíce ojeté vozy nabízí polský trh,“ uvedl provozní ředitel Auresu Petr Vaněček.
Stáří vozů se zastavilo na 9,6 roku a průměrný počet najetých kilometrů klesl na 146.187. Nenavyšování stáří a nájezdu kilometrů na tachometru lze podle něho přisuzovat nižším dovozům, které tvoří necelých 41 procent, o skoro šest procentních bodů méně než před pěti lety. "Zatímco nabídka za poslední roky značně klesla, poptávka po ojetých automobilech stále roste. Podobná situace je i v dalších zemích. Na rozdíl od České republiky ale například v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku roste stáří i počet kilometrů na tachometru výrazněji, a to i přes klesající počet dovážených automobilů," dodal Vaněček.
Aktuální průměrný počet najetých kilometrů je na Slovensku 164.000 km, v Maďarsku 169.000 km a v Polsku 182.800 km. Aktuálně se v České republice pohybuje nejčastější stáří vozů v inzertních nabídkách okolo 9,6 roku. To je sice nárůst o 0,6 roku ve srovnání s rokem 2016, zároveň se ale jedná o postupný pokles proti roku 2017, kdy byla průměrná hodnota stáří vozu 10,1 roku.
ČTK | byznysvcesku.cz