EKONOMIKA

Česká ekonomika roste díky steroidům. Po jejich vysazení může přijít recese

„Vysoká zaměstnanost podporuje spotřebu domácností. Ta v kombinaci s vysokými vládními výdaji napomáhá růstu naší ekonomiky. Vládní výdaje jsou však financovány na dluh, takže se jedná o růst vyhnaný steroidy. Skutečný stav naší ekonomiky není dobrý a v krajním případě se můžeme vrátit do recese,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Štěpán Křeček

Statistici zpřesnili odhad vývoje ekonomiky za třetí čtvrtletí 2021. Podle tohoto odhadu naše ekonomika meziročně vzrostla o 3,1 procenta. Z meziročního pohledu se dařilo hlavně odvětvím zaměřeným na obchod, dopravu, ubytování, pohostinství, peněžnictví a pojišťovnictví.

Hrubý domácí produkt byl pozitivně ovlivněn vyššími výdaji na konečnou spotřebu domácností a vládních institucí. Bohužel se však nedařilo zahraničnímu obchodu, který trpěl kvůli nízké poptávce z ciziny. Saldo zahraničního obchodu se ve třetím čtvrtletí 2021 meziročně propadlo o rekordních 102,1 miliardy korun. Zasažen byl hlavně vývoz motorových vozidel.

Objem mzdových nákladů ve třetím čtvrtletí 2021 vzrostl na meziroční bázi o 8,9 procenta. V průměru přitom bylo zaměstnáno 5,366 milionu osob. Díky tomu vzrostla zaměstnanost o 0,6 procenta. Nízká nezaměstnanost pomohla stabilizovat vývoj ekonomiky a bránila negativním sociálním jevům.

Ing. Štěpán Křeček, MBA hlavní ekonom BHS

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Takže co, jako? Aby pan ekonom měl lepší pocit, že se dělňasové maj v práci víc smekat a míň ze strachu o práci utrácet, tak by bylo dobrý dovýzt nějaký Ukrajince?  Že by nám zas trochu vzrostla nezaměstnanost, nebo co tím chtěl básník říct?! Tohle mám fakt rád, tyhle výpočty od zelenýho stolu, jak maj lidi žít, co dělat a co žrát, aby někomu vyšly čísla. No bodejť by ne, když tyhle borci z toho žijou za krásný peníze ve svech teplejch kanclech, zatímco mně už zase padá mokrej sníh v práci za krk a vstávam, když oni jdou spát! Ještě, že uznává, že ta nízká nezaměstnanost zabraňuje negativním sociálním jevům. Chacha! Asi má strach, aby si pro něj někdo tady od nás nedošel a netípnul mu doutníček o čelíčko!!!

Michal Babinec
46 let, byznysmen

Závislost naší ekonomiky na automotive je notoricky známá a stokrát obehraná písnička. V případě potíží je každá jednostrannost v zaměření jednoduše rizikem. Věděly to všechny vlády za posledních dvacet let a dělají s tím tak nějak podobně, tj. téměř nic. Na jednu stranu to chápu, ty příjmy státu tam jsou dlouhodobě veliké. Na druhou je to prostě sázka na jednu kartu a to se může hrubě nevyplatit. Víme, co udělalo například s Finskem svého času, když víceméně padla Nokia. A jaká to byla ukázková hightech firma?! A dokonce měla a už zase má i domácího vlastníka na rozdíl od naší boleslavské Škody. Mrzí mě, že teď nevyšla akvizice plzeňské Škodě Transportation při nákupu továrny na vlaky francouzského Alstomu. To je naše tradiční komodita a tenhle obor má navíc díky zelenému směřování EU zjevně budoucnost a je to věc, kterou neumí ve světě stále úplně každý.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy

Vcelku mě zaujala informace, komu všemu se meziročně dařilo. Že to byly firmy zaměřené na peněžnictví, pojišťovnictví a případně i tu dopravu, to ještě celkem chápu. Ale číst zde pravidelně texty o apokalypse v ubytovacích a pohostinských službách a zároveň se pak dozvědět, že se jim daří, to už je trochu mimo mé chápání. Že by ty proklínané státní kompenzace opravdu nebyly pro mnohé zas až tak špatným byznysem?