EKONOMIKA

Česká pošta letos cílí na ztrátu 800 milionů korun, uvedl ředitel Knap. Nebude zdražovat, ani propouštět

Česká pošta, jeden z největších zaměstnavatelů v zemí, nechystá propouštění, ani žádné zdražování svých základních služeb typu zasílání dopisů a zásilek. Včera to uvedl generální ředitel podniku Roman Knap v rozhovoru s Lukášem Kovandou v pořadu TV Nova „Naše Česko“

Lukáš Kovanda

Knap rovněž řekl, že Česká pošta za letošní rok cílí na výsledek hospodaření v podobě ztráty přibližně 800 milionů korun. Ztráta by tak podle něj měla být o zhruba půl miliardy korun nižší než za loňský rok. Dodatečné náklady pandemie, jež se do ztráty promítají též, vyčíslil za uplynulých dvanáct měsíců na zhruba 70 milionů korun. Pošta doplácí na to, že počínaje rokem 2018 z různých důvodů neobdržela od státu platbu za poskytování univerzálních služeb čítající 1,5 miliardy korun ročně. Dohromady tak podnik nyní kvůli tomu přichází už takřka o šest miliard korun, vypočetl Knap.  

Knap uvedl, že Česká pošta je letos dostatečně připravena na tradiční adventní nápor. Balíky bude podle jeho předběžných slov schopna odbavovat ještě 21. prosince, což je pozdější datum, než jaké zatím uvedla konkurence.    

Šéf České pošty ovšem potvrdil dřívější varování, o němž již média informovala, že pokud nedojde k významné změně ve struktuře podniku, hrozí mu ekonomický kolaps. Struktura by nově měla vypadat tak, že dojde k striktnímu oddělení dotovaných a komerčních aktivit České pošty, přičemž dané dvě části se rozdělí do dalších podčástí.  

V příštím roce Česká pošta navzdory nárůstu nákladů a obecné inflaci neplánuje zdražování svých základních služeb typu zasílání dopisů a zásilek. Nechystá se ani propouštět. Finančně se svoji situaci snaží vylepšovat kromě jiného prodejem již nepotřebných budov, což je vzhledem k současným cenám nemovitostí a úrovni technologického rozvoje ekonomicky opodstatněný krok.  

Snížení počtu poboček takové, jež by stále bylo v souladu s příslušnou legislativou EU, by podle Knapa přineslo podniku úsporu zhruba jedné miliardy korun, musí k němu však existovat politická vůle. Pobočky České pošty zejména na venkově plní roli míst sociálního kontaktu, senioři hojně využívají pošt k osobnímu vybírání svých důchodů.  

Česká pošta zaměstnává necelých 28 tisíc pracovníků a patři mezi čtyři největší zaměstnavatele v zemi, vedle automobilky Škoda Auto, Agrofertu a Českých drah.  

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Michal Babinec

Pošta nebude zdražovat ani propouštět, zatímco se ekonomicky hroutí. Zdá se, že krom Fialovy nové vlády tady ještě někdo další dokázal vymyslet ekonomické perpetuum mobile. Nebo leda, že by to udělali stejně chytře jako Němci, kteří svůj báječný Nejzelenější úděl uvedli zvýšením výkonu uhelných elektráren. To bude z podobného soudku. Jednoduše geniální!

Karin Léblová

Pošta je strašná. Pošta je fajn. Mohu říct oboje a oboje bude pravda. Bydlela jsem na vesnici a setkání s kteroukoliv z našich pošťaček bylo prostě úžasné. Byly milé, ochotné, veselé, věděly přesně, komu místo zvonku raději hodit kamínek do okna, na kterou stařenku déle počkat, než se došourá ze schodů, nebály se strčit balík prostě jen za dveře, zdálky mávaly, troubily, pokaždé s úsměvem a pár slovy, co vám zlepší náladu. Tohle vše jsem na vesnici s poštou zažívala. Teď bydlíme ve městě a já marně hledám slova, jak ten zatracený podnik plný otrávených budižkničemů  neposlat do horoucích pekel pokaždé, když je uvidím. Ti nezastihnou ani mrtvého vystaveného ve vchodě v otevřené rakvi. 

Jindřich Kadavý

Jestli si tedy někdo myslí, že Česká pošta je nějaký obzvláště neschopný státní podnik, tak to ještě nikdy nežil v Anglii a nemá zkušenost s tamní poštou jako já před lety. Po této zkušenosti si troufám tvrdit, že Česká pošta je vzorem rychlosti, spolehlivosti a ochoty. Ale vážně, také mě často naštvou, když po dni stráveném doma, najdu ve schránce vzkaz, že mě nezastihli, ale jestli někdo zkusil tu práci balíkového doručovatele, ví, že jsou to prostě štvanci. Vidím to na nich. Ženské za přepážkou jsou zase hromosvod všech, co je bolí nohy ve frontě a ještě je vedení navíc nutí prodávat (rozuměj nutit) lidem tzv. “produkty“, což jsou nabídky hodné tak podomního prodejce a nikoli státní úřednice pod penzí.