EKONOMIKA

Česko zažívá nejsilnější boom internetového nakupování ze všech zemí EU. Během pandemie se stalo jeho evropskou velmocí

V Česku roste nejvýrazněji ze všech zemí EU podíl lidí, kteří nakupují přes internet. V roce 2016 celkem 57 procent z těch obyvatel ČR, kteří používají internet, uvedlo, že přes něj také nakupují. V roce 2021 už takto odpovědělo hned 84 procent z nich. To značí nárůst o 27 procentních bodů, který je za období let 2016 až 2021 nejvýraznější ze všech zemí EU

Lukáš Kovanda

Česko se tak zařadilo mezi evropské velmoci internetového nakupování. Větší podíl uživatelů internetu nakupuje online v celé EU už jen v Nizozemsku, Dánsku, Švédsku a Irsku. Česká republika se tak řadí mezi pětici zemí EU, kde lidé přes internet nakupují vůbec nejvíce.
Údaje pocházejí z pravidelného šetření Eurostatu. Statistici EU se v jeho rámci lidí dotazují, zda v uplynulých 12 měsících použili internet právě k nakupování.

V uplynulých pěti letech, tedy v období výrazně poznamenaném pandemií, zaznamenaly nárůst internetového nakupování všechny země EU s výjimkou Německa a Rakouska, kde podíl lidí nakupujících online stagnoval. Česko tak v uplynulých pěti letech v internetovém nakupování předběhlo nejen právě Německo či Rakousko, ale ze sousedních zemí také Slovensko. Tak jako v roce 2016 nadále vykazuje vyšší podíl lidí nakupujících online v porovnání s Polskem i Maďarskem.

Česká republika patří mezi země s největším počtem internetových obchodů v přepočtu na obyvatele na světě. Během vrcholných měsíců pandemie, například na jaře roku 2020, vznikaly v Česku stovky nových internetových obchodů týdně. Přes internet tehdy začaly prodávat své zboží třeba také do té doby výhradně „kamenná“ květinářství nebo cukrárny.  

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.