EKONOMIKA

Chudý Ježíšek? Kvůli finanční situaci se nebude na Vánoce uskromňovat 59 procent Čechů

Kvůli vlastní finanční situaci se nebude na Vánoce nijak uskromňovat 59 procent Čechů. Svátky bez omezení si dopřejí téměř všichni mladí ve věku 18 až 35 let a téměř dvě třetiny seniorů.

Uskromnit se naopak musí 45 procent lidí ve věku 36 až 45 let. Vyplývá to z průzkumu, který mezi 807 respondenty provedla agentura PerfectCrowd na přelomu listopadu a prosince pro Generali Českou pojišťovnu.

Dražší benzín či nafta podle průzkumu neodradí 62 procent dotázaných Čechů od toho, aby o svátcích vyrazili autem na nákupy, za rodinou či přáteli. Vyšší ceny potravin, které se do nákladů na přípravu a prožití vánočních svátků promítají poměrně podstatně, neovlivní 64 procent respondentů, aby v tomto ohledu přiškrtili svůj rozpočet. Dalších 27 procent však předpokládá, že se zřejmě omezí, devět procent pak zcela určitě.

Čechům během vánočních svátků udělá největší radost jídlo a pití (84 procent), setkávání s rodinou a přáteli (83 procent), ale také volné sváteční dny (77 procent). Náladu jim naopak nejvíce pokazí epidemická (67 procent) a politická (61 procent) situace. Co ale v Češích nevyvolává emoce, jsou podle průzkumu překvapivě dobročinné aktivity (53 procent), ačkoliv se Vánoce zdají být vhodným načasováním pro pomoc potřebným, a také vánoční úklid (51 procent). Ten přitom nechává nečekaně stejně klidnými muže i ženy.

Ke štědrovečernímu stolu letos zasednou Češi tradičně ve společnosti svých nejbližších, nejčastěji ve třech (23 procent) nebo čtyřech lidech (22 procent). Každý sedmý Čech pak povečeří u sváteční tabule jen s jedním nejbližším. Tři čtvrtiny respondentů navíc uvedly, že počet lidí u jejich stolu bude totožný jako loni. U 15 procent dotázaných jich bude letos u sváteční tabule více, u desetiny naopak méně.

Průzkum se dotazoval i na typologii dárků. Polovina Čechů bude svým blízkým věnovat dárky jak praktické, tak pro radost. Zatímco 60 procent žen se chystá věnovat dárek pro radost, těsná polovina mužů (51 procent) se přiklání k praktickému dárku.

Pomyslným vítězem je kosmetika (46 procent), dále oblečení (38 procent), knihy (34 procent) a peníze (22 procent). V případě peněz jsou rozdíly mezi mladší a starší generací. Zatímco ve věkové skupině 25 až 35 let bude finanční dar dávat 13 procent lidí, v případě starší generace 66 a více let to je 52 procent. Dárek ve formě zážitku se pod stromečkem objeví v desetině případů.