EKONOMIKA

Čím dál víc ojetých aut je v Británii dražších než nové vozy. Co za tím stojí?

Těm, kteří si koupí ojetý vůz v Británii, se může stát, že za něj zaplatí více než za nové auto. Prodejci mají takový problém sehnat vozy, že 17 procent aut starých méně než rok je nyní dražších než jejich nové, avšak nyní nedostupné, ekvivalenty.

Tuto informaci uvedla společnost Auto Trader, která se zabývá prodejem aut prostřednictvím internetu. Na začátku roku byla dražší čtyři procenta ojetin.

Kupující ojetých vozů v Británii utratili minulý týden za koupi ojetého vozidla přibližně o čtvrtinu více než ve stejném období loňského roku. "Mimořádně silná" poptávka se střetává s nízkou dostupností.

"Neočekáváme, že by se růst cen v dohledné době zpomalil," uvedl za podnik Auto Trader Richard Walker. Nejvýrazněji cena roste u populárních vozů, jako jsou Ford Focus či Ford Kuga.

Automobilky se stále potýkají s globálním nedostatkem čipů, který ve třetím čtvrtletí, zhoršení pandemické situace v jihovýchodní Asii. Prodeje automobilů v Evropě se patrně propadnou pod úroveň poklesu z loňského roku, kdy dodávky omezovala pandemie covidu-19.

ČTK | byznysvcesku.cz

Milan Šáda

A to je začátek teprve! Za pár let bude největší trhák stará Lada nebo Trabant. Tchán má novýho Renolta a po pár desítkách tisících mu počítač stopl automaticky motor, že musí do servisu na garanční prohlídku. Tak si zaplatil odtahovku. Pravda, předtím mu tam blikala kontrolka, že auto něco chce. Je tohle ale normální? Už teď to bude hlásit polohu, spotřebu, za chvíli, jestli jste se nepřejedli, máte správnej tep a dost hodin spánku – jak já asi bude jezdit do práce, když nastupuju na dráze běžně třeba ve dvě ráno a fakt před směnou neusnu? 

Josef Kalina

Myslím, že roli hrají dvě věci a nedostatek čipů a postcovidová poptávka je možná příčina až ta někde další vzadu. Už před lety začali moji automechanici říkat při kontrolách a opravách cosi jako, „to je ještě starý, poctivý auto, to tam nedávali toto či ono, toho si važte..“. Zdá se, že dílem ve snaze po vylepšování za každou cenu a dílem díky novým a zdaleka ne vždy rozumným normám, se nám za poslední desetiletí z automobilu stává jednak cosi jako vesmírná raketa a za druhé nástroj uspokojení všech úředníků od Bruselu až po Prahu. A to není zadarmo. Vezměte si aktuální nedostatek AdBlue, který se krom kamionů týká i části nových osobních dieselů. To je věc, kterou jednoduše u staršího vozu neřešíte. Těch věcí je mnoho, čím dál více a leckdo si řekne, to nemám zapotřebí. Výsledek? Máme dražší ojetiny. Nepřipomíná vám to něco? Třeba takovou biologickou a strašně ekologickou příměs do paliva s naprosto opačným účinkem pro životní prostředí nakonec. Cílem je, tuším, aktuálně omladit vozový park v Evropě, že? Jak praví klasik : „Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy.“ A víte, co čekám? Co bude trhák letošní zimy? Kamna na pevná paliva!

Jindřich Kadavý

Sám jezdím autem notně ojetým, ale těším se na nové, jako asi každý normální člověk vyjma pár samorostlých podivínů. Dokonce i přátelé veteránisté rádi využívají pohodlí, které moderní vozy nabízí. Čili, že nepochybuji, že nejde o žádný trend, jak se někteří jistě budou snažit naznačit ve snaze očernit plány EU na ekologičtější provoz, ale o krátkodobou epizodu v důsledku jevů všeobecně známých.

Nikola Spurná

No, to je vážně super! Všechno zdražuje a když si jeden řekne, že se uskromní a místo nového auta si koupí starší, tak zdraží pro jistotu i to. Fakt už nevím, kam to spěje. Pro nás na vesnici je auto kolikrát jediná šance, jak se vůbec někam dostat a na nový tu má zlomek lidí. Copak to nikdo z politiků nechápe, že nám všechna ta opatření ničí život?!