EKONOMIKA

Čipový hladomor řádí i v Číně. Prodeje aut na největším trhu opět klesly

Prodej aut v Číně v říjnu klesl o 9,4 procenta na 2,33 milionu. Je to šestý měsíc poklesu za sebou a je za ním hlavně globální nedostatek čipů, který přerušil výrobu. Čína je největším automobilovým trhem světa.

Září a říjen bývají obvykle pro automobilový průmysl vrcholem prodeje po prázdninovém útlumu. Přezdívá se jim "zlaté září" a "stříbrný říjen". Ty ovšem v Číně nepřišly…

Světlým bodem jsou ale údaje o prodeji vozů s alternativním pohonem, označovaných jako NEV (New Energy Vehicles). Ten se zvýšil o 135 procent na 383.000 vozů. Prodeji pomáhá vládní podpora ekologičtějších vozidel, jejímž cílem je snížit znečištění. Kategorie NEV zahrnuje čistě elektrické vozy, hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem.

Americká automobilka Tesla prodala v říjnu 54.391 vozů vyrobených v Číně. To bylo méně než 56.006 vozů prodaných v předchozím měsíci, který byl nejvyšším měsíčním prodeje této automobilky v Číně od zahájení výroby v Šanghaji zhruba před dvěma lety.

Čínský výrobce elektromobilů Nio prodal minulý měsíc 3667 vozů, firma Xpeng pak 10.138. Volkswagen prodal více než 12.000 svých elektrických vozidel řady ID, uvedla agentura Reuters.

Představitel svazu CAAM Čchen Š'-chua poznamenal, že dodávky čipů ve čtvrtém čtvrtletí se zlepšují. To napomáhá postupnému zvyšování výrobu aut v zemi.

Čína je důležitým odbytištěm pro řadu světových automobilek, včetně českého výrobce Škoda Auto. CAAM v červenci uvedl, že na zbytek roku nadále počítá s prodejem pod relativně vysokými úrovněmi loňských měsíců. Za celý rok by se ale přesto měl prodej zvýšit.

ČTK | byznysvcesku.cz