EKONOMIKA

Do Česka v sobotu poprvé připlula loď naložená uhlím, dosud ho vozily z přístavu vlaky

Dosud uhlí z přístavu v nizozemském Rotterdamu vozily vlaky. ČD Cargo zkouší kvůli plánovaným výlukám alternativní trasy. Černé uhlí pomáhá Ostravsku, kde je ho kvůli útlumu těžby nedostatek. Tamní hutě jsou na uhlí závislé a musí ho dovážet.

Zhruba 1100 tun černého uhlí dovezla v sobotu z nizozemského Rotterdamu do Děčína loď společnosti EVD, kde ho naložila na vlak dopravce ČD Cargo. "Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tato cesta funguje a umíme to," řekl ČT spolumajitel EVD Lukáš Hradský. Rejdaři podle ČT hovoří o přelomové zakázce, uhlí se v minulosti vozilo po Labi běžně, ale z Česka do zahraničí.

Server zdopravy.cz uvedl, že oproti přepravě už z Rotterdamu vlakem je nový způsob pomalejší, ale mohl by být levnější. ČD Cargo ho zkouší i kvůli možným komplikacím s omezenou kapacitou dopravy po trati podél Labe mezi Německem a Českem. "Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu," řekl serveru předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

"Kapacita vlaků nestačí, tak je to další, alternativní trasa, která zvýší bezpečnost našeho kraje, protože nebudeme závislí pouze na jedněch kolejích," řekl ČT náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka (ODS).

Černé koksovatelné uhlí není pode serveru určeno pro teplárenství ani energetiku. Jedná se o metalurgické koksovatelné uhlí a koks je pak nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a následně oceli. Černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.

V ČR je jediným producentem černého uhlí společnost OKD. Těžba ale postupně končí, protože se nevyplácí. Firma těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit do konce letošního roku.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen

Kdyby ještě žil Konstantin Biebl, mohl by na oslavu této události napsat báseň „S lodí, jež dováží uhlí a koks“. Ale vážně, zajímalo by mě, jak se může vyplatit dovážet uhlí až z Austrálie. Neříkejte mi, že náklady na jeho těžbu a přepravu ze Západní Austrálie do Rotterdamu, což je bratru dobrých patnáct tisíc kilometrů přes oceán, vyjdou méně, než jeho nákup například z Polska, i kdyby se mělo vozit dodávkami. Jako starý pravičák jsem sice stoupencem co největšího soukromého sektoru, ale poslední dobou se zas jako vlastenec začínám přiklánět k tomu, že by si stát v určitých odvětvích měl přeci jenom některé podniky ponechat. Započítal bych do toho i těžbu uhlí. V takových oblastech totiž nelze zvažovat jenom potenciální ztrátovost, ale také strategický dopad na celé hospodářství, a tím i stát jako takový.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Tak to zase někdo objevil Ameriku. Prej zkoušeli, jestli se dá uhlí vozit loděma! To nemuseli zkoušet, stačilo se mě zeptat. Jasně, že jo. Dělalo se to dřív, proč by to nešlo teď. Řek bych, že pro motorovou loď je celkem jedno, jestli pluje po proudu nebo proti proudu. Jenom sežere víc nafty nebo topnýho oleje, nebo na co ta příšera jezdí. Osobně mě uráží, že Český dráhy používaj lodě, to je jako kdyby papež sloužil mši v mešitě. Když vlaky nestačí, tak prostě připojím víc vagónů, a je to. Jinak souhlasim s tim, že kdybychom rychle a zběsile neprivatizovali těžbu uhlí, nemuseli bychom teď dovážet od klokanů. Uhlí přeci máme, stačí ho vyndat. K tomu je ale třeba mít koule a ta zelená bruselská politika z nás dělá uhelný impotenty.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy

To je snad nikdy nekončící noční můra. Uhlí ne, je zlé a způsobuje čmoudění a smrdění. Vysoké pece už dávno měly využívat fotovoltaiku. Nevím, proč železárny na ty své krásně ztopořené komíny neumístí výkonné solární panely. Navíc lodní doprava také není vůbec eco. Lodní palivo tvoří těžší frakce ropy, a proto jejich spalování má i negativnější dopad na živtní prostředí. Víte, že pouhých šestnáct největších lodí na světě může vyprodukovat stejné množství oxidů síry jako všechna auta na světě?