EKONOMIKA

Do vedení ČD Cargo nastupují osvědčení manažeři. Čekají je strategické výzvy. Jak v nich uspějí?

Valná hromada národního dopravce České dráhy dnes jmenovala do funkcí dva nové členy představenstva ČD Cargo Martina Svojanovského a Zbyszka Waclavika. Společně s šéfem nákladního dopravce, Tomášem Tóthem, budou mít před sebou zásadní úkol: Adaptovat Cargo na novou situaci na železnici, která nastala v návaznosti na válku na Ukrajině.

V případě obou personálních nominací se jedná se o sázku na osvědčené managery. Oba byli u klíčových projektů, které utvářely dnešní podobu nákladního dopravce. 

Prvním z jmenovaných manažerů je Martin Svojanovský. Jeho životopis je jak z dílny hollywoodského scénáristy. Z výpravčího se vypracoval až na člena představenstva. Příběh, který trval 28 let, během nichž Svojanovský profesně dozrál. V Českých drahách začínal hned po absolvování Střední průmyslové školy Letohrad v roce 1993. Začínal tehdy na pozicích výpravčího a tranzitéra. Pokračoval přes dopravního dispečera a vedoucího skupiny produktového plánování. 

První opravdu velký kariérní skok nastal v dubnu 2019, kdy byl jmenován do funkce ředitele Řízení provozu Česká Třebová. Na tuto pozici si ho vyhlédl současný šéf Carga Tomáš Tóth. Česká Třebová je nejdůležitější železniční uzel u nás a jde o klíčové místo pro řízení provozu. Svojanovský zde vedl na 130 zaměstnanců. Není tajemstvím, že před jeho nástupem panovala s řízením sekce nespokojenost. Během 3 let byl Svojanovský schopen udělat z Třebové velmi dobře fungující pracoviště. Toto jeho kariérní působení se následně stalo i vstupenkou na novou pozici ve vedení ČD Cargo. Nyní bude jeho hlavním úkolem přenést efektivitu a výkonost z České Třebové na centrální pražskou úroveň. 

I Zbyszek Waclavík je manažer, který se již na klíčovém místě v ČD Cargo osvědčil. Jde totiž o duchovního otce expanze ČD Cargo do Polska. Dnešní ČD Cargo Poland je největší a nejúspěšnější zahraniční dcera českého nákladního dopravce. Ke směřování k severním sousedům ho předurčila jeho jazyková vybavenost. Češtinu i polštinu používá jako mateřský jazyk. Polská mise začala v podstatě už v roce 2005, kdy vedl Generální zastoupení ČD v Polsku. Na to navázal působením na pozici předsedy představenstva společnosti Koleje Czeskie, která se postupně transformovala až do dnešní podoby ČD Cargo Poland. 

Polská expanze se následně stala mustrem i pro další trhy. Ať už se jedná o Rakousko nebo Německo. Teď bude stát před Waclavikem mimo jiné i mise v podobě expanze na Balkán. Důležitost tohoto jižního regionu totiž skokově vzrostla se zahájením války na Ukrajině. Z Ruska a Asie totiž do Evropy plynuly ohromné zbožové toky ve směru východ-západ. Ty ale konflikt trvale přerušil a nyní všichni dopravci budují trasy nové, právě skrze Balkán. Zboží se totiž bude vozit loděmi do přístavů v Černém a Jaderském moři. Na železničních dopravcích potom bude stát úkol, jak zboží efektivně dopravit k vnitrozemským zákazníkům. Úspěch v tomto jihovýchodním směru bude jedním z důležitých faktorů úspěchu zahraniční poboček českého Carga. 

To však není všechno. Během posledních let ČD Cargo expandovalo na celkem 6 trhů: polský, německý, rakouský, slovenský, maďarský a chorvatský. Právě Waclavik je někdo, kdo by měl dát zahraniční expanzí nový náboj a přesunout jí do další fáze. Jestli má totiž Cargo někde potenciál k zajímavému růstu, jsou to právě zahraniční pobočky. Díky nim si totiž ČD Cargo vytváří prostor pro konkurenceschopnost vůči velkým hráčům jakými jsou DB nebo ÖBB. Železniční doprava je totiž tím efektivnější, čím větší území jste schopni sami obsloužit. Cílem je tak sestavit co nejdelší vlaky, které jedou na co nejdelší vzdálenost. Spolupráce jednotlivých poboček a propojování regionů střední a východní Evropy tak bude pro celé vedení národního dopravce klíčový úkol. 

byznysvcesku.cz