Domácí trh s ojetými vozy meziročně klesl o 61 procent

Domácí trh s ojetými vozy meziročně klesl o 61 procent

V Česku se v 1. čtvrtletí prodalo 30.221 ojetých aut, což je meziroční pokles o 61 procent. Průměrná cena vzrostla o 0,23 procenta na 263.480 Kč. Obrat trhu se pohyboval okolo 12 miliard Kč. Vyplývá to z analýzy evropského tržiště s automobily Carvago.

Proti loňsku se výrazně zvýšil on-line prodej aut z druhé ruky, který částečně kompenzoval uzavření kamenných prodejen. On-line prodej podle zástupců Carvaga pomohl zmírnit propad obrat sektoru o sedm miliard Kč.

Pandemie tak výrazně napomohla digitální transformaci trhu s ojetými vozy, který se posledních 30 let téměř neměnil. “Čeští zákazníci si na výhody on-line prodeje rychle zvykli a například 14denní lhůta pro vrácení vozu nyní patří mezi nejpoptávanější služby. Až 72 procent zákazníků pak s koupí vozu objednává i prodlouženou záruku v délce šesti měsíců a 67 procent využívá doručení vozu až před dveře domu,” uvedl výkonný ředitel Carvaga Jakub Šulta.

Podle analýzy skupiny AAA Auto zažívá trh s ojetinami poprvé po roce s pandemií v posledním měsíci oživení. Ve srovnání s letošním únorem přibylo v březnu v české inzerci 12.499 ojetin a nyní tak je v nabídkách 100.873 aut, což je asi o 1500 vozů nad úrovní z loňského března.

“Růstový trend jsme zaznamenali ve všech čtyřech zemích střední Evropy, kde působíme. Stejně jako mnoho ekonomů se domnívám, že i vzhledem ke klesajícím pandemickým číslům se mnoho zákazníků, kteří chtěli během posledního roku koupit novější vůz, ale jeho pořízení v dosavadní nejistotě odkládali, obmění svůj vozový park v nejbližší době. Zatím ještě jenom nákupem on-line, ale věříme i v brzké otevření poboček,” uvedl provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

V prvním čtvrtletí byly nejžádanějšími vozy nižší střední třídy, kdy první trojici nejprodávanějších modelů drží standardně modely značky Škoda. Na prvním místě je Octavia, druhá Fabia a třetí Superb.

Za celý loňský rok obrat českého trhu s ojetými vozy se propadl o 46 procent na 61,4 miliardy korun. Celkově prodaly autobazary, dealerství jednotlivých značek či soukromé osoby kvůli pandemii koronaviru 255.000 aut, tedy o 47 procent meziročně méně.

Prodej nových osobních aut v 1. čtvrtletí klesl meziročně o 1,3 procenta na 49.534 vozů. V březnu byl odbyt proti loňsku o 46,5 procenta vyšší, uvedl ve středu Svaz dovozců automobilů.

ČTK | byznysvcesku.cz