EKONOMIKA

Dopady pandemie pociťuje i výrobce kondomů, odpadli mu hlavní odběratelé

Nepříznivé dopady pandemie pociťuje i největší světový výrobce kondomů. Ten přitom původně doufal, že díky tomu, že lidé budou trávit víc času doma, z ní bude těžit. Ředitel malajsijské společnosti Karex Berhad - Goh Miah Kiat - si japonskému listu Nikkei postěžoval na pokles obratu až o 40 procent. Odešli mu totiž nejdůležitější zákazníci.

Na začátku pandemie Goh ještě zářil optimismem. Lidé doma "nemají na práci nic jiného než sex,“ domníval se. Časy ekonomické a zdravotní nejistoty se také většinou pojí s klesající porodností a tedy rostoucí důležitostí antikoncepce, připomínal. Tehdy Goh očekával dvouciferné tempo růstu tržeb.

Jeho firma je s 5,5 miliardami kusů ročně největším světovým výrobcem kondomů. Prodává mimo jiné značky, jako je Durex. Od Karexu pochází zhruba každý pátý prodaný kondom, uvádí týdeník Der Spiegel.

Kromě zvýšeného psychického stresu, který některým lidem pravděpodobně zkazil chuť na sex, uvedl Goh tři důvody současného propadu tržeb. Zaprvé, zavírání hotelů - zejména v chudších zemích, kde lidé sdílejí stísněné byty, jsou hotely centrálním místem pro intimní setkání. Druhým důvodem byl fakt, že sexuální práce v nevěstincích nebo na ulici se za pandemie zcela či částečně zastavila.

A do třetice najednou výrobcům gumové ochrany zmizeli největší zákazníci, což jsou podle Goha vlády, které kondomy často zdarma rozdávají jako součást různých zdravotních programů. Jen Čína každý rok zdarma rozdělí svým obyvatelům kolem miliardy kondomů v rámci čínského programu plánovaného rodičovství. Americká nadace AIDS Healthcare Foundation rozdala v roce 2018 přes 600 milionů kondomů ve 37 zemích světa. Například britský veřejný zdravotní systém (NHS) ale tento svůj program částečně pozastavil.

Pro letošek Goh počítá s oživením poptávky. Agentuře Reuters řekl, že mnoho vlád si doplňuje zásoby. Šéf Karexu odhaduje, že mu porostou i zisky, protože zákazníci častěji dávají přednost prémiovým výrobkům.

ČTK | byznysvcesku.cz

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Já gumu nepoužívám, je to jako cucat bonbón přes papírek. Doufám, že nikoho nešokuju, dřív se prostě normálně říkalo guma nebo šprcka. Jó, teď to musí bejt vznešenej kondóm. Ale na podstatě věci to nic nemění. Předpoklad, že lidi budou kvůli covidu víc doma a vrhnou se na sex, zas tak blbej není. Teoreticky. Jenomže ta druhá část týhle hluboký úvahy nebrala vůbec v potaz realitu. Jasně, jsem sice doma, ale nejsem tam přeci sám. Je tam se mnou i manželka. Dobře, jednou dvakrát, no budiž. Ale zase to nejde dělat do nekonečna. Kór, když můžu dělat doma i spoustu užitečnejch věci, třeba pít pivo a koukat na televizi.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy

Někteří se snad bez prezervativů obejdou, ale já je považuji za základní zboží, které nosím neustále ve své brašničce u sebe. Víte, pro strýčka Příhodu. Ne, to byl jen takový žertík, na žádného Příhodu si nevzpomínám. I když možná tenkrát ve Varech… Ale pozoruji, že se pandemie v tomto ohledu poněkud podepsala i na mých aktivitách. Roušky bezpochyby omezovaly jisté činnosti. Dnes to řeším tak, že partner prostě musí být plně očkovaný. Jak jim škádlivě říkám, bez tečky mi do postele nelez. Trh s prezervativy se opět rozhýbe, o to strach nemám. Jak už jsem řekl, jedná se o zcela nepostradatelný doplněk moderního muže.

Karin Léblová
40 let, na volné noze

No, nevím, co mám na to říct. Je bohužel vidět, že někteří prostě nedospěli a téma ochranných prostředků v nich probouzí puberťáky. Buďto se nezdrží nejapných rádoby vtipů nebo se vytahují svojí samčí výkonností. Jenomže v případě kondomů jde vlastně o hygienický či drogistický výrobek jako kterýkoliv jiný, a proto není bezdůvodné sledovat statistiky jejich prodeje. Vždyť ve firmách, které je vyrábějí, jsou zaměstnáni lidé, jejichž život na kondomech závisí. Určitě se nejedná o okrajové zboží, jelikož trh s kondomy byl v roce 2017 ohodnocován na 6, 76 miliard dolarů a v příštím roce má dosáhnout až 11,1 miliard dolarů.