Elon Musk jde převálcovat tradiční pojišťovny

Elon Musk jde převálcovat tradiční pojišťovny

Jsou to už téměř dva roky, co šéf Tesly Elon Musk oznámil, že jeho společnost začne nabízet svým zákazníkům pojištění  automobilů se slevou 20 nebo dokonce 30 procent oproti pojištění od tradičních pojišťoven. Někteří představitelé sektoru pojišťovnictví tvrdí, že jde o začátek trendu, kdy se výrobci automobilů stávají pojišťovnami, kterýžto by mohl být zničující pro tradiční pojišťovny, které jednoduše nemají takovou úroveň údajů o svých zákaznících jako Tesla a další výrobci automobilů. Je to údajně stejná nevýhoda, jakou mají prodejci s kamennými prodejnami oproti společnostem jako Amazon: fatální nedostatek informací o svých zákaznících.

Pojištění je tradičně velmi nesofistikovaným instrumentem. Je možné identifikovat vysoce rizikové skupiny – mladé muže, pokud mluvíme o pojištění automobilů, nebo kuřáky, pokud mluvíme o životním pojištění – ale je velmi obtížné přizpůsobit pojistné přesnému riziku každého jednotlivce. Zákazníci s nízkým rizikem nakonec nevyhnutelně dotují zákazníky s vysokým rizikem.

Moderní technologie to výrazně mění, a to u všech typů pojištění. Schopnost průběžně shromažďovat údaje o zákaznících a využívat umělou inteligenci k jejich analýze umožňuje pojišťovnám poskytovat mnohem přesnější a aktuálnější analýzy rizik a podle toho stanovovat ceny pojistek.

Jde o trend, který je plný etických problémů, zejména v oblasti zdravotního a životního pojištění, protože by mohl pojišťovnám umožnit sledovat váš zdravotní stav a podle toho navyšovat pojistné. U pojištění vozidel to může být méně kontroverzní (kromě námitek proti základnímu zásahu do soukromí). Pokud jste trvale bezpečným řidičem, měli byste být odměněni nízkým pojistným. Pro automobilové společnosti, které se rozhodnou vstoupit do pojišťovacího byznysu, to poskytuje jednu obrovskou výhodu oproti tradičním pojišťovnám: jsou to ony, kdo mají přístup ke všem těmto provozně technickým údajům.

Společnost jako Tesla může sledovat vaše chování za volantem v reálném čase a sestavit rizikový profil do takových detailů, které by byly pro pojišťovny ještě před několika lety nepředstavitelné. Daniel Schreibe, výkonný ředitel pojišťovny Lemonade zaměřené na umělou inteligenci, v rozhovoru pro americkou zpravodajskou televizi CNBC uvedl, že tradiční odvětví pojištění motorových vozidel by se mělo obávat:

“Když se zamyslíte nad tím, co dělá Tesla s propojenými automobily, tak to má hluboký dopad na pojištění,” řekl. V celém tomto odvětví dojde k obrovské změně. A důsledky nejsou dobré pro zavedené pojišťovny.”

Výhoda společnosti Tesla podle něj pramení z neustálého toku živých datových kanálů.

“Veškeré dosavadní oceňování pojištění se muselo dívat na velké skupiny lidí souhrnně a oceňovat je průměrně. Jakmile můžete tento průměr … tento monolit … rozdělit a stanovit cenu lidem na základě konkrétních dat pro ně, získáte obrovskou výhodu, která se stávajícím pojistitelům nelíbí,” řekl.

James Fernyhough | thedriven.io