EKONOMIKA

V Evropě se pomalu přestávají prodávat auta. Kdy skončí čipový hladomor?

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718.598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995.

Pokles prodejů byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Informovalo o tom dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl pokles mírnější.

Největší evropské automobilové trhy zaznamenaly v září dvouciferný pokles: Itálie o 32,7 procenta, Německo o 25,7 procenta, Francie o 20,5 procenta a Španělsko o 15,7 procenta. Od ledna do září, tedy za první tři čtvrtletí, počet nových registrací v EU meziročně vykazuje růst o 6,6 procenta na 7,53 milionu vozů.

V České republice se v září podle ACEA prodalo meziročně o 16,2 procenta méně nových osobních aut, celkem 14.165. Za prvních devět měsíců roku ale počet registrací vykazuje růst, a to o 9,1 procenta na 161.824.

Z jednotlivých výrobců se v září obzvlášť nedařilo automobilce Daimler, která v EU meziročně prodala o 43 procent méně osobních aut. Výrazně nižší meziroční prodej měli výrobci aut Ford (o 38,5 procenta), Nissan (o 35,9 procenta), Volvo (o 33,4 procenta) či skupina Stellantis (o 29,9 procenta).

S minus 27,7 procenta zakončila září skupina Volkswagen. Za prvních devět měsíců roku byla ale v plusu 8,1 procenta - prodala téměř dva miliony vozů. Její české součásti Škoda Auto v září klesl prodej o 40,8 procenta, v září automobilka v EU prodala 30.489 vozidel. Od ledna do září Škoda prodej mírně zvýšila, a to o 0,6 procenta na 406.119 vozů.

ČTK | byznysvcesku.cz