Gastro

EKONOMIKA

Restaurace rychlého občerstvení sledují rostoucí zájem o snídaně

Restaurace rychlého občerstvení sledují rostoucí zájem o snídaně. Češi si je dopřávají nejen na místě, ale často si je berou s sebou do auta nebo si je nechávají přivézt domů. ČTK to řekli zástupci vybraných řetězců rychlého občerstvení a rozvozových služeb. Síť McDonald's snídaně českým zákazníkům poprvé nabídla 9. května 2007 ve zhruba dvacítce restaurací v Praze, postupně je rozšířila do celé země. Právě u snídaní vidí firma stále značný potenciál k rozvoji, řekl ČTK provozní ředitel společnosti Tibor Niezer.

EKONOMIKA

Tržby restaurací v prvním kvartálu meziročně vzrostly zhruba o polovinu

Restaurace si v prvním čtvrtletí letošního roku podle údajů společnosti SaltPay na tržbách polepšily zhruba o polovinu. Loni ovšem ve stejném období mohly stravovací provozy prodávat občerstvení pouze přes výdejní okna či rozvoz.

EKONOMIKA

Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru klesly prodeje v ČR o tři procenta

Plzeňskému Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní.

EKONOMIKA

Italští vědci našli způsob jak upéct pravou pizzu i bez droždí

Italští vědci z Neapolské univerzity Fridricha II. našli způsob jak upéct správně nakynutou pizzu, aniž by do těsta přidali droždí. Studii zveřejnili v časopise Physics of Fluid, a doufají, že metoda najde širší uplatnění. Mohla by podle nich pomoci především lidem, kteří mají na droždí alergii. Informovala o tom agentura ANSA.

EKONOMIKA

Nůžky mezi cenou piva v hospodě a piva doma se stále rozevírají

Češi stále častěji pijí alkohol doma. Tento trend podpořila už pandemie a související „garážové party“ v době zavření gastronomických podniků a nyní jej podporuje rapidní inflace. Podporuje jej ale také a konkrétně stále narůstající rozdíl mezi cenou piva v hospodách a restauracích, a cenou piva v obchodech, tedy piva k domácí konzumaci, třeba právě při „garážových party“.

EKONOMIKA

Asociace: Češi si za pandemie odvykli chodit do restaurací na obědy

Češi si za pandemie koronaviru odvykli chodit do restaurací na obědy. Právě u polední nabídky sledují provozovatelé stravovacích provozů podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) enormní propady. Tržby z obědů přitom dříve pokrývaly fixní náklady. Situaci zhoršilo také zavedení stravenkového paušálu. ČTK to řekl restauratér a garant projektu Moje restaurace za AMSP Luboš Kastner.

EKONOMIKA

Gastronomové mají zájem o Ukrajince, problém je s administrativou

Gastronomové mají podle Asociace restauratérů APRON zájem o pracovníky z Ukrajiny. Potíž je ve zdlouhavém a náročném administrativním procesu, který bude odrazovat především malé a střední firmy, aby Ukrajince zaměstnaly legálně.

EKONOMIKA

Pečivo zdraží: Cena pšenice od začátku týdne stoupla na trzích o 32 procent

Velkoobchodní cena pšenice, jedné z hlavních komodit, kterých se týká aktuální válka na Ukrajině, jen od začátku týdne vzrostla z 9,18 dolaru o 32 procent na 11,2 dolaru za bušl (27,4 kilogramu). Je tak na 14letých maximech. Tento vývoj bude podle něj znamenat částečně zvýšení ceny chleba nebo rohlíků v Česku.

EKONOMIKA

Plzeňský Prazdroj zdraží od dubna všechna čepovaná piva o korunu na půllitru

Půjde o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny balených piv se nezmění. ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

EKONOMIKA

Valentýnské výdaje rostou v Česku třikrát rychleji než ve světě

Obliba Valentýna roste v Česku v posledních deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů v ČR a ve světě. Z loňské edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.

EKONOMIKA

Lidi nechodí, nejezdí; číšníci dříve pivo roznášeli, dnes jej rozvážejí

Strach z inflace je podle Českého statistického úřadu momentálně mezi Čechy největší v historii měření. Na vlastní kůži to pociťují třeba hostinští nebo taxikáři. Lidé totiž omezují zbytné výdaje, neboť se bojí, že by třeba kvůli růstu cen energií nemuseli „vyjít“. Firmy jsou zase rády, že šetří za novoroční večírky – a ještě přitom mají po ruce zdůvodnění: omikron.

EKONOMIKA

Obědová menu zdražila v uplynulé době o 50 %, v krajích víc než v Praze. Hrozí krach 15 % restaurací

Ještě před necelými deseti lety se obědové menu všude v republice, i v Praze, vešlo pod stovku. V roce 2013 vyšlo v Praze obědové měnu průměrně na 98 korun. V krajských městech stálo v té době menu vesměs méně než 90 korun. Celorepublikově tak menu stálo průměrně ani ne 85 korun.

EKONOMIKA

Budvaru se daří. Národní pivovar zprovozní na jaře novou plechovkovou linku za 300 milionů Kč

Budějovický Budvar zprovozní na jaře novou linku na stáčení piva do plechovek. Investuje do ní kolem 300 milionů Kč. Chce také zahájit projektovou přípravu na stavbu nové varny, což bude investice kolem půl miliardy korun. Stavět ji chce v roce 2023. Problémem jsou rostoucí náklady, meziročně za vstupy vydá Budvar přes sto milionů Kč navíc, řekl ČTK ředitel Budvaru Petr Dvořák.

EKONOMIKA

V izraelském řetězci připravuje veganské burgery robot

Izraelský řetězec rychlého občerstvení nabízí veganský burger, který podle přání zákazníka připraví robot. Lidé si mohou vybrat poměr ingrediencí i způsob úpravy, napsala agentura AFP.

EKONOMIKA

Cena nejvýhodnější stravenky bude příští rok 150 Kč, meziročně o 13 Kč vyšší

Cena daňově nejvýhodnější stravenky pro zaměstnance i zaměstnavatele bude příští rok 150 korun, o 13 korun vyšší než letos. Představuje to největší meziroční skok za posledních deset let. Důvodem je výrazný růst spotřebitelských cen.

EKONOMIKA

Belgické řádové sestry vstoupily do mužské domény a začaly vařit pivo

Řádové sestry z kláštera v belgické vísce Maredret se pustily do podnikání, které bylo po staletí doménou mnichů. Dvacetičlenná ženská benediktinská komunita, jejíž tradice sahá do roku 1893, se totiž před pěti lety rozhodla, že se spojí se sládky, aby začali vařit pivo odrážející historii a hodnoty kláštera. Z jeho prodeje chtějí benediktinky získat peníze na nejnutnější opravy kláštera.