Doba velkoformátových hypermarketů s plochou výrazně na 10.000 metrů čtverečních, které českému trhu dominovaly v první dekádě 21. století, je už ale překonaná. Obchodníci naopak začali prodejny zmenšovat a kladou stále větší důraz na zkvalitňování služeb, s čímž souvisí i propojení s on-line řešeními. ČTK to dnes řekl vedoucí týmu maloobchodních pronájmů ve společnosti CBRE Jan Janáček. První hypermarket v tuzemsku otevřela společnost Globus před 25 lety v Brně Ivanovicích. Měl plochu 9000 metrů čtverečních.
Trend zmenšování hypermarketů ve prospěch rozšíření nákupních galerií, stravovacích zón a volnočasových aktivit nastal podle Janáčka před několika lety. "Český trh postupně opustily společnosti jako Julius Meinl v roce 2005, Edeka a Carrefour v roce 2006, o rok později Delvita, Plus Discount v roce 2008 nebo Interspar v roce 2014. Naopak do ČR přišla řada nadnárodních řetězců a značek v oblasti módy, kosmetiky, elektronického a sportovního zboží," uvedl.
Své největší hypermarkety zmenšovalo v posledních letech například Tesco. Proces byl až na jednu výjimku podle mluvčího společnosti Václava Koukolíčka ale již ukončen. Hypermarkety mají podle něj pro Tesco nezastupitelné místo, chce je proto rozvíjet a otevírat nové. Nejnovější uvedla firma do provozu v září v Kutné Hoře. Momentálně jich provozuje 84, první otevřela v roce 1998 v Praze na Zličíně.
Albert kromě klasických hypermarketů provozuje i kompaktní, které má například v pražském Zličíně, v Mladé Boleslavi, Olomouci či v Litoměřicích. "Tyto hypermarkety představují na menší ploše širokou nabídku zdravých a čerstvých potravin," uvedl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Albert stejně jako Tesco první hypermarket otevřel v roce 1998, a to v pražských Průhonicích pod názvem Hypernova. Nyní jich má zhruba devět desítek.
Řetězec Albert zavádí podle Marečka do obchodů mnoho technologických novinek, jako jsou třeba elektronické cenovky. "Na podporu čerstvosti a trvanlivosti ovoce a zeleniny testujeme systém páry a pro urychlení nákupu zase rychlou platbu Albert scan, kdy zákazník v průběhu nákupu skenuje jednotlivé položky sám," řekl.
Globus má v ČR 15 hypermarketů, dva nové plánuje vybudovat do roku 2023 ve středních Čechách. "V Praze začne Globus působit v jednom ze stávajících obchodních center," uvedl jednatel holdingu Globus Matthias Bruch. Doplnil, že současné obchody společnost postupně modernizuje. Firma také rozvíjí svůj e-shop. Zatím je možné objednávku vyzvednout v Praze - Zličíně, brzy by stejnou službu mělo nabídnout dalších pět hypermarketů.
Hypermarket je obchod s rozlohou od 2500 do zhruba 20.000 metrů čtverečních. Častěji se podle CBRE nachází na okrajích měst a v nabídce převládá nepotravinářský sortiment.
ČTK | byznysvcesku.cz