EKONOMIKA

Hypermarketů v ČR stále pozvolna přibývá, první otevřel před 25 lety

Hypermarketů v České republice stále pozvolna přibývá. V lednu letošního roku jich podle statistik společnosti NielsenIQ fungovalo 326, což bylo o sedm více než v prvním měsíci roku 2018.

Doba velkoformátových hypermarketů s plochou výrazně na 10.000 metrů čtverečních, které českému trhu dominovaly v první dekádě 21. století, je už ale překonaná. Obchodníci naopak začali prodejny zmenšovat a kladou stále větší důraz na zkvalitňování služeb, s čímž souvisí i propojení s on-line řešeními. ČTK to dnes řekl vedoucí týmu maloobchodních pronájmů ve společnosti CBRE Jan Janáček. První hypermarket v tuzemsku otevřela společnost Globus před 25 lety v Brně Ivanovicích. Měl plochu 9000 metrů čtverečních.

Trend zmenšování hypermarketů ve prospěch rozšíření nákupních galerií, stravovacích zón a volnočasových aktivit nastal podle Janáčka před několika lety. "Český trh postupně opustily společnosti jako Julius Meinl v roce 2005, Edeka a Carrefour v roce 2006, o rok později Delvita, Plus Discount v roce 2008 nebo Interspar v roce 2014. Naopak do ČR přišla řada nadnárodních řetězců a značek v oblasti módy, kosmetiky, elektronického a sportovního zboží," uvedl.

Své největší hypermarkety zmenšovalo v posledních letech například Tesco. Proces byl až na jednu výjimku podle mluvčího společnosti Václava Koukolíčka ale již ukončen. Hypermarkety mají podle něj pro Tesco nezastupitelné místo, chce je proto rozvíjet a otevírat nové. Nejnovější uvedla firma do provozu v září v Kutné Hoře. Momentálně jich provozuje 84, první otevřela v roce 1998 v Praze na Zličíně.

Albert kromě klasických hypermarketů provozuje i kompaktní, které má například v pražském Zličíně, v Mladé Boleslavi, Olomouci či v Litoměřicích. "Tyto hypermarkety představují na menší ploše širokou nabídku zdravých a čerstvých potravin," uvedl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Albert stejně jako Tesco první hypermarket otevřel v roce 1998, a to v pražských Průhonicích pod názvem Hypernova. Nyní jich má zhruba devět desítek.

Řetězec Albert zavádí podle Marečka do obchodů mnoho technologických novinek, jako jsou třeba elektronické cenovky. "Na podporu čerstvosti a trvanlivosti ovoce a zeleniny testujeme systém páry a pro urychlení nákupu zase rychlou platbu Albert scan, kdy zákazník v průběhu nákupu skenuje jednotlivé položky sám," řekl.

Globus má v ČR 15 hypermarketů, dva nové plánuje vybudovat do roku 2023 ve středních Čechách. "V Praze začne Globus působit v jednom ze stávajících obchodních center," uvedl jednatel holdingu Globus Matthias Bruch. Doplnil, že současné obchody společnost postupně modernizuje. Firma také rozvíjí svůj e-shop. Zatím je možné objednávku vyzvednout v Praze - Zličíně, brzy by stejnou službu mělo nabídnout dalších pět hypermarketů.

Hypermarket je obchod s rozlohou od 2500 do zhruba 20.000 metrů čtverečních. Častěji se podle CBRE nachází na okrajích měst a v nabídce převládá nepotravinářský sortiment.

ČTK | byznysvcesku.cz

Karin Léblová

Nejsem zdaleka zarytý odpůrce všeho velkého, nadnárodního, nepokrytě komerčního. Samozřejmě miluji malé obchůdky s atmosférou a paní prodavačkou, co je zároveň majitelkou i duší svého krámku. Doufám, že i ten můj vlastní obchod lidé takto vnímají. Jenže, když jedete s autem plným dětí a odbočíte v neděli odpoledne cestou z chalupy z dálnice a doma vás čeká prázdná lednice, nepotřebujete obejít deset malých kouzelných obchodů dva kilometry daleko ve městě bez možnosti zaparkovat. Navíc v tu neděli stejně bývají zavřené. V tu chvíli se hypermarket v poli za městem promění v oázu uprostřed pouště. Pak jsem jim vděčná, že existují. Moc se mně ale líbí trend posledních let, to zmenšování. Popravdě, ty opravdu velké a rušné markety jsou neuvěřitelně únavné. Poslední roky jsem se naučila dávat přednost před těmi opravdu velkými těm menším. Nepotřebuji mít na výběr z padesáti sýrů. I dvacet mě zahltí až až. V obchodě se vyznám, mohu jej i proběhnout pro jednu, dvě věci, když spěchám. Nepřipadám si tam jako v krétském Labyrintu, kde místo nestvůrného Mínotaura na konci čeká vyčerpaná pokladní na můj dvakrát větší nákup než jsem původně chtěla.

Nikola Spurná

Pro nás jsou tyhle obchoďáky záchrana. Jako na rovinu, nebejt jejich másla o třetinu levnějšího než u nás v obecním konzumu a slevových koutků, asi bysme ani nevyšli. Jezdíme tam celá rodina a docela rádi. Dá se ušetřit několik tisíc měsíčně. Máme z toho program na neděli a ještě se u toho nakoupí. Poslední dobou tam občas dělají i nějakou akci pro děti nebo tak něco. Dá se tam najíst, jsou tam záchody, když praskne doma žárovka nebo je potřeba něco ještě na pondělí koupit do školy, všechno mají, za mě paráda.

Karla Bernášková

Všímám si toho, že nemalá část mých žáků tráví své víkendy při nákupech v obchodních centrech s rodiči. Oceňuji ten společný program, na druhou stranu slyším, že vrcholem celé akce je pizza nebo hranolky s kečupem v rychlém občerstvení. Mám pocit, že děti se také jakoby mimoděk učí, že ty obří plné nákupní košíky jsou jakýsi standard, norma pro štěstí, smysl bytí. Spousta mých žáků má už v dětském věku nadváhu. Jistě nejsou hypermarkety jedinou příčinou, ale živě si vybavuji, že my jezdili s rodiči o víkendech po hradech a zámcích, po výletech. Na cestu nám stačil čaj či domácí šťáva do lahve a chléb zabalený s něčím v ubrousku, večeře byla doma a zážitků i poučení bylo jistě mnohonásobně víc.

Erik Hrachovec

Nový trend se mně moc líbí. Velké nákupní galerie jsou svět sám pro sebe, jakýsi mikrokosmos, kde se člověk svým způsobem ocitne v dokonalém světě, byť pochopitelně poněkud konzumním. Tady v Praze a dalších velkých městech jsou nákupní centra stavěna jako jakási obchodní korza, mají svoji vlastní architekturu a styl. Každopádně při přecházení z obchodu do obchodu na vás neprší, hudba decentně hraje a ještě se u toho můžete usmát na někoho sympatického v protisměru na eskalátorech a třeba se i seznámit. I to kino tam často bývá. Větší část obchodů jsou opět ty menší, příjemné a to celé je zastřešené a vypadá to jako kus dokonale uklizeného města s klimatizací k tomu.