EKONOMIKA

Internetový prodej dobývá nová území. Nákupní centra se mění na výdejny zboží

„Změna nákupního chování spotřebitelů v koronavirových časech nepříjemně dopadá na nákupní centra, která získávají funkci výdejen zboží zakoupeného na internetu. Kamenné obchody se v budoucnu stanou jen reprezentativními prostory, kde si zákazníci budou moci vyzkoušet nové zboží. Prodeje se ještě více přesunou na internet,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Štěpán Křeček

Podle zářijových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu zvýšení maloobchodních tržeb o 3,4 procenta. Výrazný nárůst tržeb o 6,7 procenta byl zaznamenán u nepotravinářského zboží. U pohonných hmot se tržby zvýšily o 2,1 procenta, naopak u potravin tržby klesly o 0,8 procenta.

V září internetové obchody vykázaly meziroční růst tržeb o 15,6 procenta. Dařilo se obchodníkům, kteří se orientují na prodej počítačových a komunikačních zařízení, výrobků pro domácnost, kosmetických výrobků, oděvů a obuvi. Naopak tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně klesly o 6,8 procenta. To se vzhledem ke struktuře české ekonomiky ukazuje jako závažný problém.

Z analýzy tržeb obchodníků lze vyvodit, že se zákazníci budou stále častěji přesouvat z kamenných obchodů na internet. Nákupní centra získávají funkci výdejen zboží zakoupeného na internetu. Tento trend byl umocněn pandemií koronaviru, která již trvá natolik dlouho, že trvale proměnila spotřební chování lidí. Internetové nakupování si přitom oblíbili i senioři, kteří vůči němu byli v minulosti skeptičtí.

Ing. Štěpán Křeček, MBA hlavní ekonom BHS