EKONOMIKA

Jižní Korea vyšetřuje Teslu kvůli dojezdové vzdálenosti jejích elektromobilů

Jihokorejský antimonopolní úřad (KFTC) vyšetřuje amerického výrobce elektromobilů Tesla kvůli obviněním, že podnik nadhodnocuje údaje ohledně technických parametrů svých baterií. Agentuře Reuters to sdělil jeden z představitelů úřadu.

Podle agentury Jonhap zaslal úřad automobilce zprávu, která uvádí, že Tesla u některých svých modelů, včetně vozu Model 3, zveličuje dojezdovou vzdálenost.

"Plánujeme uspořádat schůzku, abychom rozhodli o rozsahu sankcí vůči této automobilce," řekl agentuře Reuters nejmenovaný představitel antimonopolního úřadu.

Tesla na svých internetových stránkách uvádí, že její elektromobil Model 3 dokáže na jedno nabití urazit 528 kilometrů. KFTC nicméně upozorňuje, že dojezdová vzdálenost může být nižší, pokud teplota klesne pod bod mrazu.

Podle analytiků může určitý pokles dojezdové vzdálenosti v chladném počasí zaznamenat většina vozidel s elektrickým pohonem.

Tesla, v jejímž čele stojí podnikatel Elon Musk, je v současnosti nejhodnotnější automobilkou na světě. Z hlediska celkového objemu prodeje ale výrazně zaostává za tradičními výrobci automobilů, jako je Toyota, General Motors či Volkswagen. Vloni Tesla dodala na trh 936.172 elektromobilů, což bylo o 87 procent více než v předchozím roce. Toyota, která je největším prodejcem aut na světě, loni prodala 10,5 milionu vozů.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se v pohodě

Nejsem žádný nadšený příznivec elektromobilů, spíš naopak, ale zveličování technických údajů je, bohužel, naprosto běžnou praxí u všech automobilů. U normálních aut se to většinou týká spotřeby. Problém je v tom, že ty údaje asi nejsou úplně smyšlené, ale bylo jich dosaženo v laboratorních podmínkách. Takže výrobci automobilů si to většinou obhájí. Za normálních okolností má na technické údaje vliv celá řada věcí, a to nejen teplota, ale i styl jízdy řidiče. Sám jsem zvědavý, jak korejské úřady rozhodnou. Nemohu se zbavit dojmu, že se spíš snaží ovlivnit trh ve prospěch vlastních výrobců, jako jsou například Hyundai nebo Kia. Dost silně totiž pochybuju, že by i jejich údaje o dojezdu obstály.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se v pohodě

Nedávno jsem si konečně pořídil elektropřibližovátko. I když označení přibližovátko v případě Tesly je asi poněkud nevhodné. Proto jsem se začal o technické věcičky, které souvisejí s elektromobily, víc zajímat. Je sice pravdou, že v mrazech ujedou až o čtyřicet procent méně kilometrů, ale to platí především u krátkých jízd, než se ohřeje trakční akumulátor. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že po zhruba sto kilometrech je již baterie zahřátá a dojezd se snižuje jen kvůli topení. Dojezd není problém, ten je v myšlení lidí.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Já si zpívám: Hoďte to ze skály, hoďte to ze skály, hoďte to ze skááááály! Jasně, elektrokřápy maj skvělej dojezd, ale nesmí bejt zima, nesmíte topit, svítit, zapnout stěrače, poslouchat rádio nebo stáhnout okýnko. Pak to jede jako po másle. Šéfová stará, tedy vlastně spíš mladá, má elektrickej zázrak a vydala se s nim do Špindlu. Pak zkejsla v nějaký díře, protože si to pořádně nenabila, a fňukala, že jí zebou nožičky. Chlapi museli nakopnout starou dobrou Ávii a jet pro ni i pro toho elektrickýho fešáka.