Jste připraveni na britskou "Fox News"? Rozjezd nové televize je v plném proudu. Liberálové jsou ve střehu

Jste připraveni na britskou "Fox News"? Rozjezd nové televize je v plném proudu. Liberálové jsou ve střehu

GB News má ambice převzít diváky zavedeným zpravodajským kanálům BBC, ITV, ITN a SKY NEWS.

Začalo to v podstatě v malé kanceláři na severu Londýna. John McAndrew tam připravuje jeden z nejambicióznějších projektů za poslední generaci. GB News.

Britské noviny Standard popisují přípravy projektu. McAndrew, ředitel zpravodajství a programů kanálu, se mezi voláním se zavedenými moderátory dosavadních zpravodajských stanic brodí záplavou ukázkových kazet, které mu posílají potenciální zaměstnanci jeho nového zpravodajského nonstop kanálu. GB News se má rozjet v polovině tohoto roku. Hledá rozmanité postavy s regionálními akcenty, pronikavými názory a dalšími rysy, které odliší GB News od jeho bývalých zaměstnavatelů. BBC, ITN a Sky News .

Nová “Trumpova” Fox News?

Ještě před uvedením na trh vzbuzuje GB News mnoho kontroverzí. Program televize bude sloužit konzervativnímu, regionálnímu publiku. Podle McAndrewa totiž ostatní televize ignorují politické pohledy těchto lidí. Současné televize, podle něj, upřednostňují liberální a metropolitní názory. 

Šéfem zpravodajství v GB News by měl být Andrew Neil, donedávna špička v oboru politických rozhovorů na BBC. Mezi dalšími potvrzenými jmény je například Nick Ferrari a Rachel Johnsonová ze Sky News a moderátorka Talk Radio Julia Hartleyová. Mc Andrew je motivován tím, že značná část publika dosavadních zavedených zpráv ve Velké Británii je rozhněvána tím, že na ně BBC zapomněla. Podle Standardu ale hrozí, že McAndrew zpochybní nejen status quo televizních zpráv, ale zasáhne i do definice nestrannosti. A tam má Británie velkou a letitou tradici.

Vazby na Rusko?

To je další věc, která vzbuzuje velké vášně, hlavně v době kdy se svět nachází uprostřed mediální války, Fake News a trollích farem. 

Pojďme se tedy podívat na fakta. Společnost GB News minulý týden oznámila, že zajistila financování ve výši 65 milionů liber. Značná část peněz pochází od bohatých obchodníků, kteří mají ambice ovlivnit britskou politiku a společnost. Velká část financování je ze zahraničí. Patrick Barwise, profesor managementu na London Business School k tomu říká: “Může to být tak, že někdo přijde a řekne: GB News je vlastenecká, na rozdíl od příšerné BBC, ale podívejte se blíže na to, odkud peníze pocházejí.” Očekávaná cena je tak velká, že společnost GB News ještě nezačala vysílat a už proti sobě postavila dva nejslavnější mediální magnáty na světě. Johna Malona, majitele říše Liberty Global. Ten podporuje GB News. A Ruperta Murdocha, který vlastní ziskovou pravicovou americkou síť FOX News a který vytváří v Británii svůj vlastní televizní zpravodajský kanál ve společnosti News UK, aby ho postavil tváří v tvář GB News.

Minulý týden se objevily informace, že projekt GB News spolufinancuje investiční banka Panmure Gordon. GB News potvrdily, že se projektu účastní také dubajská investiční firma Legatum Paula Marshalla. Manažera hedgeového fondu Brexiteer a zakladatele pravicově zaměřené názorové stránky UnHerd. 

Předseda Legatumu Christopher Chandler, novozélandský miliardář a mezinárodní finančník po rozpadu Sovětského svazu investoval v Rusku značné množství peněz. Se svým bratrem Richardem měl podíl v ruském energetickém gigantu Gazprom. Je partnerem skupiny Legatum, financovatele samostatného institutu Legatum, think-tanku založeného v Mayfair, který se věnuje hledání „cest k prosperitě“ a byl jedním z nejvýznamnějších obhájců tvrdého brexitu. 

Bývalý ředitel hospodářské politiky Institutu, Shanker Singham, získal přezdívku “Mozek Brexitu” kvůli jeho pozoruhodnému přístupu k ministrům, včetně Michaela Goveho. „Legatum se stalo think tankem Brexitářů.Mediální analytik Alex de Groote k tomu poznamenává: „Rozhodně to není podnikání, do kterého bych investoval z čistě finančních důvodů. Především mediální trh je přeplněný prostor a inzerenti obecně nejsou tak vzrušeni.” 

Vedoucí komerčního zpravodajského kanálu popsal výše uvedené finanční operace jako „fantasticky drahé a neodmyslitelně nekomerční“. Craig Oliver, vedoucí zpravodajství v BBC a ITV, než se stal šéfem komunikace Davida Camerona, řekl: „Existuje nebezpečí, že spuštění nového kanálu je jako spuštění cestovní kanceláře na dálnici. Je to velmi analogická věc v digitálním světě.“

ČTĚTE ZDE:

Facebook zablokuje svolání akcí u Bílého domu. Cenzura Big Tech narůstá. Elon Musk se ozval

Facebook zablokuje možnost svolávat na své síti akce v blízkosti důležitých vládních budov ve Washingtonu v den inaugurace nového prezidenta Joea Bidena…

Vášně na politické scéně

Tento boj se odehrává na pozadí obav, že GB News lze považovat za “příspěvek k politickému násilí”. Bývalý šéf Labouristů Jeremy Corbyn se zavázal ke kampani proti kanálu Ruperta Murdocha prostřednictvím jeho projektu Mír a spravedlnost, který propaguje „spravedlivé, svobodné a odpovědné“ médium. Zpravodajství Fox News je podle něj příkladem toho, že se média politicky přiklánějí na jednu stranu. GB News sice řekla budoucím zaměstnancům, že bude umístěna vpravo od BBC ale zároveň vedení GB News odmítá myšlenku, že Fox News je jejím vzorem.

Zdroj z televize BBC připustil, že se GB News pokusilo přetáhnout docela dost zaměstnanců, ale rovněž potvrdíl, že vedení BBC nesedělo někde v koutě a nepřemýšlelo ve stylu: “Bože můj, jak se postavíme výzvě GB News?“

Nový kanál v době pandemie?

Vybudovat zpravodajský kanál je náročný podnik, natož v době pandemie. “Máme toho hodně co dělat s uzamčením a s Covidem to není o nic jednodušší,” říká Neil. “Spousta zařízení a technologie atd. je ze zahraničí a je velmi obtížné je dostat na místo uprostřed výluky s obrovskými omezeními.” 

Tento projekt však klíčil dlouho. Jedná se o koncept britsko-amerických mediálních manažerů Andrewa Colea a Marka Schneidera, kteří ho provozují prostřednictvím své společnosti All Perspectives. Cola, který je členem představenstva Liberty Global, popsala BBC jako „možná nejobjektivnější propagandistický stroj na světě“. Schneider, horlivý republikán, který zbohatl na kabelové televizi v Evropě, je starý rodinný přítel magnáta Maloneho. Ten o něm kdysi řekl: „Je velmi chytrý a agresivní – pokud je na Markovi něco negativního, je to, že je možná příliš agresivní.“ To je docela tvrdé prohlášení od někoho, komu se Wall Street říká „Aligátor bažiny“.