EKONOMIKA

Konečně ekologická letecká doprava? Britští vědci představili koncept letadla na vodíkový pohon

Britská výzkumná organizace Aerospace Technology Institute (ATI) dnes představila návrh dopravního letadla poháněného tekutým vodíkem, které je teoreticky schopno dosáhnout výkonu současných letadel střední velikosti bez emisí oxidu uhličitého.

Skupina ATI je partnerstvím mezi britskou vládou a průmyslem. Jejím cílem je urychlit vysoce rizikové projekty, ze kterých budou těžit britské firmy. Koncept FlyZero plánuje letadlo pro přepravu 279 cestujících, které by dokázalo z Londýna do San Franciska letět bez mezipřistání, a to stejnou rychlostí a se stejným pohodlím jako současná letadla, uvedla agentura Bloomberg.

Vodíkový pohon je považován za jednu z nejslibnějších technologií k dosažení uhlíkově neutrálních komerčních letů. Je ale drahý a problematičtější pro skladování na palubě. Rovněž potrvá léta, než se podaří vyvinout letadla a vybudovat pro ně infrastrukturu, jako je například zařízení pro doplňování paliva na letištích.

Británie financuje nové technologie, aby pomohla vytvořit pracovní místa v leteckém průmyslu a zároveň splnila své klimatické cíle. Vláda slíbila organizaci ATI v období let 2013 až 2026 celkem 1,95 miliardy liber (58,3 miliardy Kč). Stejnou částku má poskytnout i průmysl. Koncept FlyZero získal od vlády 15 milionů liber.

ATI očekává, že vodíková letadla budou v provozu od poloviny 30. let a budou nabízet lepší ekonomické parametry než konvenční letadla. Do začátku příštího roku chce projekt FlyZero zveřejnit podrobné koncepty pro regionální, úzkotrupé a středně velké letadlo, s technologickými plány, tržními a ekonomickými zprávami a hodnocením udržitelnosti.

Středně velké letadlo, které bylo dnes představeno, má skladovat vodík o teplotě minus 250 stupňů Celsia v kryogenních palivových nádržích v zadní části letadla a ve dvou menších nádržích podél přední části trupu, aby letadlo bylo vyvážené. Rozpětí křídel bude 54 metrů, tedy něco mezi modely Boeing 767 a 787. Stroj budou pohánět dva dvouproudové motory.

Letecký průmysl je pod tlakem, aby snížil emise, přestože průlomové technologie jsou ještě roky vzdálené. Zatím se proto zaměřil na takzvaná udržitelná paliva, která lze přimíchat do kerosinu, tedy současného paliva pro letadla, a také na elektrická letadla. Vzhledem k hmotnosti baterií je však tato možnost omezena pouze na menší stroje, jako jsou letecké taxíky.

ČTK | byznysvcesku.cz

Erik Hrachovec

Bedlivě sleduji vývoj nejrůznějších alternativních paliv a vodíkový pohon mi přijde zajímavý. Ale zatím je to všechno v plenkách oproti nejrůznějším elektrovozítkům. Nevím, jestli by šlo vyrobit elektroletadlo. Když takový obrovitánský letoun pro desítky cestujících srovnám se svou elektrokoloběžkou, tak se mi zdá, že by to mohl být docela problém. Jak se v článku píše, záleží na velikosti. Myslím baterií. Maličko mě zneklidňuje bezpečnost vodíkového pohonu. Jestli tomu rozumím dobře, tak v případě poruchy kryogenních palivových nádrží by došlo k přehřátí. Co by se pak stalo, hrůza pomyslet. Ale vědci určitě všechno vychytají. Jestli všechno půjde jak má, tak bych mohl ve svých pětačtyřiceti takovým vodíkovým letounem letět na dovolenou třeba do Tel Avivu nebo do Bangkoku.

Michal Babinec

Tak tohle na rozdíl od eletroautomobilů a spol. vypadá na pohon budoucnosti a určitě se do něj vyplatí investovat, pokud už máme mít nulové emise. I když já si o tom ekologickém třeštění myslím své. Omezením v případě vodíkového pohonu je zatím cena a skladování paliva, ale tak to bývá z počátku vždycky. Časem se vyvinou novější technologie, které vše výrazně sníží. Stačí si vzít, kolik dříve stály např. HD televizory a dnes jsou v podstatě za hubičku. Něco podobného očekávám i v tomto případě. Navzdory optimismu si ale ponechávám prostor pro trochu skepse, vzpomínám si totiž na projekt nadzvukového letadla Concorde, který nebyl za celou dobu provozu ziskový. Nakonec se může stát, že do toho budeme všichni doplácet.

Milan Šáda

Pro mě za mě, ať si klidně lítaj na fekálie. Já jsem byl jednou letadlem v Bulharsku, to mi stačilo. Nejčastěj stejně jezdím za bráchou do Pičína a tam žádný letiště není. Možná kdyby udělali vodíkový vlaky, tak by to mělo nějakej smysl. Ale takhle to vypadá jako nějaká legrácka pro zbohatlíky.