EKONOMIKA

Krize dopadla už i na piráty. Loni se prudce snížil počet útoků na světových mořích

Počet pirátských útoků na světových mořích loni klesl nejníže za téměř 30 let. Podle údajů Mezinárodního námořního úřadu (IMB), který spadá pod Mezinárodní obchodní komoru, bylo pirátských útoků a ozbrojených přepadení lodí 132.

O rok dříve zaznamenal úřad 195 případů přepadení. Piráti se nalodili na 115 lodí, 11 jich napadli, pět ostřelovali a jednu unesli.

Celkový pokles hlášených incidentů v roce 2021 souvisel do značné míry s méně hlášenou aktivitou v oblasti Guinejského zálivu na západě Afriky, uvedl IMB. Počet oznámených incidentů tam klesl z 81 v roce 2020 na 34 v roce 2021. Pozitivně se na něm projevila zvýšená přítomnost mezinárodních námořních plavidel a spolupráce s regionálními úřady. IMB vyzdvihuje činnost dánských námořníků, kteří přispěli k neutralizaci skupiny podezřelé z pirátství na konci listopadu.

Přesto zůstává tento region jedním z ohnisek světového námořního pirátství. "Ačkoli únosy na moři klesly v roce 2021 o 55 procent, Guinejský záliv zůstává zodpovědný za všechny případy únosů po celém světě, přičemž v sedmi samostatných případech bylo uneseno 57 členů posádky," uvedl IMB.

Nebezpečí, že se lodě a jejich cestující stanou oběťmi pirátů, je i v jiných oblastech světa vysoké. Pirátskému nahlašovacímu centru při IMB bylo loni oznámeno 35 útoků na lodě v Singapurském průlivu, což je nárůst o 50 procent ve srovnání s rokem 2020 a nejvyšší počet hlášených útoků od roku 1992. Ozbrojenými loupežemi na moři nadále trpí i jihoamerické přístavy v Brazílii, Kolumbii, Ekvádoru a v Peru, a stejně tak přístavy v Mexiku a na Haiti.

ČTK | byznysvcesku.cz

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr

Pirátství, pominu-li to naše, politické, je vůbec zajímavý jev. Od v podstatě státem licencovaného korzárství až po úplné vyděděnce společnosti končící bez milosti s oprátkou na krku, šlo napříč staletími o profesi sice zločineckou, ovšem zároveň vždy s aureolou jistého dobrodružství nebo alespoň svobodomyslnosti. Ona totiž loď, ta skořápka uprostřed nesmírnosti vod vždy byla a je svět tak trochu sám pro sebe. Často i s vlastními pravidly, zvyky a rituály. A koneckonců i živý svět byl kdysi skrze loď, doslova tedy archu při biblické potopě zachráněn. Ne, nechtěl bych vraždit cestující obchodních lodí pro peníze, ale představa, že mám svůj svět, kde platí jen ty zákony mé a pak ty věčné, mě občas nesmírně láká. Zvlášť, když narážím čím dál častěji na zákony nebo předpisy, kterým nerozumím a nebo s nimi nesouhlasím. Asi, když člověk nabyl, nabude dojmu, že pro něj má svět už jen zákony zcela nespravedlivé, stane se pirátem. I za cenu té oprátky nad hlavou…

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Nevím, co přesně dělaj Dánové s pirátama, ale viděl jsem na internetu video, jak s nima zatočili Rusáci. To byl mazec, poprava bez milosti, v přímým přenosu, žádná mazaní se s nima. Posadili je do tý jejich bárky a rozsekali je nějakým rychlopalným kanónem jak dříví v lese. Tam jako věřím, že si to další rozmyslej a radši budou sedět doma na zadku a pěstovat banány.

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik

Tohle bude jako vždy hlavně o mezinárodní spolupráci a koordinaci. Zdá se, že první výsledky se naštěstí dostavují. Dále bude určitě nutné, aby vyspělý svět razantně zvýšil svoji pomoc rozvojovým zemím, ze kterých se právě pirátství zejména rekrutuje. Lidé, kteří tváří v tvář bohatství Západu pro sebe nevidí jinou perspektivu, jak se podílet na společném bohatství národů světa, volí pak často i nelegální způsoby. Mimochodem právě ze zemí, kdy je pirátství časté, přichází do Evropy lidé žádající naši pomoc a my namísto, abych jim ji koordinovaně s ostatními evropskými národy poskytovali, se uzavíráme spolu s problematickými Poláky a Maďary do visegrádského ghetta odmítačů této pomoci lidem v nouzi. Bude jen příznačné, pokud to nová vláda a její ministr zahraničí dokáže prolomit. Je tam přece ze Piráty!