EKONOMIKA

Kudláček: Automotive pohledem investora

Akcie z oblasti automotive mohou být důležitou součástí vašeho investičního portfolia. A protože rostou a klesají spolu se spotřebitelskou důvěrou, mohou být užitečným ukazatelem toho, že se blíží ekonomické potíže – nebo oživení. Kromě toho však může přinést správný výběr akcií také zajímavé zhodnocení.

Patrik Kudláček

Automobilový průmysl nebo zkrátka automotive je obrovský a velmi viditelný sektor akciového trhu. Téměř každý zná automobilové značky a většina lidí má názor na nejlepší nové osobní a nákladní automobily na trhu. Díky této viditelnosti se akcie automobilového průmyslu těší velkému zájmu investorů již několik desetiletí a pravděpodobně se těšit ještě několik desetiletí budou. Automotive se však také v současném ekonomickém klimatu dynamicky mění – zejména díky nástupu elektromobility a technologií autonomního řízení. Čím je automobilový průmysl charakteristický a na co byste se měli při zkoumání jednotlivých automobilových společností zaměřit? 

Automobilový průmysl v kostce 

Ve skupině automobilového průmyslu najdete následující typy akcií:

  • Výrobci automobilů, kteří vyrábějí osobní a nákladní automobily a sportovní užitkové vozy, včetně elektromobilů
  • Dodavatelé automobilových dílů, od sedadel a zapalovacích svíček po složité elektronické systémy, pneumatiky a baterie pro elektromobily
  • Skupiny prodejců automobilů
  • Maloobchodníci s autodíly

Akcie automobilového průmyslu spadají do sektoru zboží dlouhodobé spotřeby. Do tohoto sektoru patří společnosti, které vyrábějí výrobky s životností několik let, jako jsou pračky, myčky nádobí, nábytek – a osobní a nákladní automobily.

Před investováním do akcií z oblasti automotive je důležité pochopit, jak hospodářské cykly ovlivňují automobilové společnosti a jak tyto podniky pracují na maximalizaci zisku a udržení konkurenceschopnosti v dobrých i špatných hospodářských časech.

Prodejní cyklus automobilů 

Automobilky a jejich dodavatelé jsou cyklické akcie, což znamená, že jejich zisky rostou a klesají s důvěrou spotřebitelů. Je snadné pochopit proč. Když mají podniky a spotřebitelé obavy z budoucího vývoje ekonomiky, odkládají nákup nových vozidel.

Cykličnost prodejů automobilů je pro investory důležitá, protože:

  • Automobilky mají vysoké fixní náklady, které zahrnují továrny, nástroje, logistické sítě a pracovní smlouvy. Tyto účty musí být zaplaceny bez ohledu na to, kolik aut se prodá.
  • Výrobci automobilů a dodavatelé musí také investovat do vývoje produktů, aby měli jistotu, že budou mít stálý přísun konkurenceschopných nových výrobků.
  • Vysoké fixní náklady znamenají, že ziskové marže v automobilovém průmyslu bývají nízké, a to i v době konjunktury.
  • Při poklesu prodeje, jako je tomu v době recese, zisky automobilových společností prudce klesají.

Výrobci automobilů udržují značné hotovostní rezervy 

Většina automobilových společností během recese v letech 2008-2009 prudce snížila budoucí výdaje na vývoj produktů. Těch několik málo, které tak neučinily, včetně společností Ford a Hyundai, mělo na začátku oživení ve svých showroomech čerstvé produkty a dokázaly získat podíl na trhu.

To znamenalo pro odvětví důležité ponaučení. Nyní má většina světových výrobců automobilů tendenci udržovat značné hotovostní rezervy, aby mohli i v době recese investovat do vývoje nových produktů. Zajímavým vývojem během recese vyvolané covid-19 bylo, že se mnoho výrobců automobilů rozhodlo upustit od investic do tradičních spalovacích motorů ve prospěch elektromobilů. 

Automobilky byly v první polovině roku 2020 těžce zasaženy pandemií koronaviru. Většina automobilových továren po celém světě byla na několik týdnů uzavřena a mnoha prodejcům chyběly v nabídce oblíbené modely. Do konce června 2020 byla většina továren znovu otevřena s novými pravidly a vybavením na ochranu pracovníků před virem, ale prodeje v roce 2020 zůstaly u většiny tradičních výrobců automobilů mizerné.

Oživení se dostavovalo pomalu, protože se automobilky potýkaly s problémy v dodavatelském řetězci a s nedostatkem křemíkových čipů. Dodavatelský řetězec je pro automobilový průmysl klíčový, protože má tendenci vytvářet omezené zásoby pomocí výrobních technik "just-in-time". Problémy s dodavatelským řetězcem trvaly po většinu roku 2021 a výroba byla v průběhu roku neustále omezována. Dobrou zprávou však je, že prodej ojetých vozů prudce rostl, což svědčí o základní poptávce po vozech.

Neopomínejte boom elektromobilů 

Některé zajímavé investiční příležitosti v příštích několika letech se budou týkat výrobců elektrických a hybridních vozidel. Elektromobily a hybridy jsou nové a odlišné vozy a většina analytiků očekává, že časem do značné míry vytlačí vozidla se spalovacím motorem.

Společnosti vyrábějící elektromobily zaznamenají v budoucnosti výrazný růst tržeb, což může být pro investory zajímavé. Je však důležité si uvědomit, že procesy spojené s vývojem a výrobou elektrických vozidel se příliš neliší od těch, které používají výrobci tradičních vozidel se spalovacím motorem. To znamená, že výrobci elektromobilů čelí vysokým nákladům stejně jako výrobci tradičních automobilů. Je také důležité si uvědomit, že všichni významní tradiční výrobci automobilů uvádějí na trh vlastní elektromobily a konkurence v tomto segmentu trhu bude nakonec velmi tvrdá.

Jak rozumět finančním výkazům automobilových společností

Finanční výkazy automobilových společností není většinou příliš těžké rozluštit. Zde jsou tři věci, které je třeba znát:

  1. Investoři do automobilového průmyslu se při sledování finanční výkonnosti automobilových společností obvykle zaměřují na provozní zisk neboli EBIT (zisk před úroky a zdaněním) a provozní marže nebo marže EBIT (vypočítané vydělením zisku celkovými tržbami). Tyto ukazatele zahrnují přímé náklady na výrobu a přepravu vozidel, jakož i náklady na výzkum a vývoj (které mohou být v automobilovém průmyslu velmi vysoké). Nezahrnují přitom úrokové náklady a daně, které s průběžnou výkonností společnosti přímo nesouvisejí.
  2. Automobilky často uvádějí upravené údaje, které vylučují vliv jednorázových nákladů a zisků, jako jsou odpisy a neočekávané daňové úlevy, které jsou užitečné pro pochopení základní výkonnosti podniku. (Všimněte si, že i jednorázové náklady a zisky mohou být důležité.)
  3. Mnoho výrobců automobilů má dceřiné společnosti, které jsou finančními společnostmi a poskytují úvěry a leasing zákazníkům a prodejcům. Díky nim mohou být finanční výkazy automobilek pro investory matoucí. Na pomoc většina automobilek uvádí údaje o zadlužení a peněžních tocích specifické pro jejich hlavní automobilové podniky, často nazývané "automobilové" nebo "průmyslové" údaje. Ty můžete použít k pochopení zadlužení automobilky a k porovnání jednotlivých výrobců automobilů.

Níže se můžete podívat na pár tipů na akcie: 

  • Ford: Investoři znají tuto automobilku jako dlouholetého lídra na trhu pickupů a užitkových vozů, který působí po celém světě. Ford nyní investuje do elektrických a autonomních vozidel, aby si udržel své vedoucí postavení. Pick-upy Ford řady F jsou nejprodávanějšími vozy ve Spojených státech a jsou pro Ford důležitým zdrojem zisku.
  • Ferrari: Tato malá italská automobilka je známá svými drahými sportovními vozy a dlouholetými závodními úspěchy. Silná značka Ferrari a dlouhá čekací listina jí dávají velkou cenovou sílu a ziskové marže na úrovni prodejů luxusních statků.
  • Tesla: Tento průkopnický výrobce "prémiových elektromobilů" se stal největším světovým výrobcem automobilů podle tržní kapitalizace se silnými prodeji v USA a rostoucí mezinárodní působností. Investoři zjevně očekávají od generálního ředitele Elona Muska a jeho týmu velké věci.
  • Stellantis: Tato automobilka, která vznikla v roce 2021 spojením koncernů Fiat Chrysler a Peugeot, zahrnuje značky Jeep, Ram, Dodge, Opel, Vauxhall a Peugeot. Vlastní také značky Fiat, Alfa Romeo a Maserati a má silné aktivity v Evropě, Jižní Americe i USA.
  • Volkswagen: Volkswagen je jedním z nejprodávanějších výrobců automobilů mimo USA. Do jeho portfolia značek patří VW, Škoda a SEAT a luxusní značky Audi, Lamborghini, Porsche a Bentley.

Ing. Patrik Kudláček je aktivním investorem a novinářem. Působí rovněž jako manažer ve společnosti Invest & Property Consulting, a.s.