EKONOMIKA

Kudláček: Jak se daří akciím největších sociálních médií?

Sociální sítě již nejsou novinkou, ale stále se jedná o rychle se rozvíjející odvětví. V roce 2021 bylo aktivními uživateli sociálních médií přibližně 3,8 miliardy lidí. Očekává se, že do roku 2025 se počet uživatelů vyšplhá na 4,4 miliardy.

Patrik Kudláček

Největší sociální sítě stále vydělávají většinu peněz z reklamy, nicméně dospívají a začínají generovat příjmy ze zdrojů, jako je e-commerce, digitální platby a videohry. Investice do sociálních médií od začátku roku 2018 více než zdvojnásobily investiční prostředky akcionářů, jak ukazuje výkonnost burzovně obchodovaného fondu Global X Social Media ETF. K výnosům výrazně přispěly přední společnosti, jako jsou Meta Platforms (dříve Facebook), Snap, Twitter a Google dceřiná společnost Alphabetu, která vlastní také YouTube.

Kromě hlavních hráčů stojí za pozornost i spousta dalších nově vznikajících sociálních platforem. Vzhledem k tomu, že se očekává, že v příštích několika letech se pravidelnými uživateli internetu stanou stovky milionů lidí, je nyní skvělý čas uvažovat o investicích do společností působících v oblasti sociálních médií. Zejména když vezmeme v úvahu výrazný propad některých z nich v poslední době. Pojďme se podívat na některé z populárních sociálních sítí z hlediska investora. 

Meta Platforms

Akcie společnosti Meta Platforms, technologického giganta dříve známého jako Facebook, ztratily za poslední tři měsíce (k 16. 3. 2022) přibližně 41 % hodnoty. Většina tohoto poklesu nastala po zveřejnění zprávy o výsledcích hospodaření za čtvrté čtvrtletí 2021 na začátku února, která obsahovala horší než očekávaný hospodářský výsledek – první ztrátu denních aktivních uživatelů aplikací Meta Platforms a negativní výhled tržeb pro první čtvrtletí roku 2022.

Skeptici se domnívají, že změny společnosti Apple týkající se ochrany soukromí v systému iOS a konkurenční tlak ze strany TikToku společnosti ByteDance a dalších platforem pro krátká videa trvale přiškrtí růst společnosti Meta. Domnívají se také, že její snahy o průlom v oblasti virtuální reality a metaverzu, kde pálí peníze, nakonec nikam nepovedou.

Pravděpodobně se však jedná jako obvykle o přehnanou reakci investorů. Rodina aplikací společnosti Meta (Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp) stále měsíčně obsluhuje 3,59 miliardy lidí – téměř polovinu světové populace. V oblasti digitální reklamy sdílí téměř duopolní postavení se společností Google ze skupiny Alphabet, je výrazně zisková a rok 2021 zakončila se 48 miliardami dolarů v hotovosti.

I po posledních neúspěších analytici stále očekávají, že tržby společnosti Meta vzrostou v roce 2022 o 12 % a v roce 2023 o 17 %. V letošním roce očekávají, že se její zisk propadne o 10 %, protože navyšuje investice do metaverza a krátkých videí, a v roce 2023 bude následovat 17% růst. To jsou solidní tempa růstu u akcie, které se obchodují za pouhý 14násobek zisků za posledních 12 měsíců. 

Twitter

Vzhledem k tomu, že společnost Meta Platforms zaznamenala v minulém čtvrtletí historicky první pokles počtu měsíčních uživatelů, bylo by snadné předpokládat, že se Twitter potýká se stejným problémem. Trh se k akciím Twitteru rozhodně chová, jako by tomu tak bylo. Akcie Twitteru se od říjnového maxima propadly o 49 %. Je to však většinově nezasloužené oslabení.

 

Ačkoli technicky vzato podnikají ve stejném oboru, Facebook a Twitter se od sebe značně liší. Poměrně otevřená publikační platforma Facebooku otevírá dveře problémům s důvěryhodností, které se stávají problémy pro inzerenty. Twitter sice také podniká v oblasti reklamy, ale jeho mnohem jednodušší přístup k online komunikaci ho zbavuje mnoha úskalí publikování, která jsou pro Facebook jedinečná.

Proto byl měsíční počet uživatelů Twitteru v posledním čtvrtletí loňského roku asi o 3 % vyšší než ve třetím čtvrtletí. Je to sice malé zlepšení, ale Facebook se mu nedokázal vyrovnat. A zisk Twitteru za nedávno skončené čtvrté čtvrtletí meziročně vzrostl o 22 %, zatímco Facebook zaznamenal skromnější 20% růst.

Tento náskok se neprojevuje na zhoršující se ceně akcií Twitteru, kterou navíc zatížila listopadová zpráva, že zakladatel a generální ředitel Jack Dorsey z této pozice odchází. Jakmile si však investoři uvědomí, že mikroblogovací platforma je stále připravena na 18% růst tržeb v letošním roce a téměř 22% růst v roce příštím, mohl by se tento pokles ve velkém stylu vymstít.

Pinterest

Společnost zabývající se sdílením vizuálních informací, vyhledáváním a objevováním se stala velký vítězem pandemie. Miliony lidí po celém světě se vrhly na Pinterest, zatímco byli zavřeni doma, a mnozí se rozhodli pokračovat v používání Pinterestu i v době, kdy pandemie začíná polevovat. S více než 450 miliony uživatelů měsíčně se stal celosvětově nejnavštěvovanější stránkou pro obchodníky a tvůrce, kteří mohou propagovat své produkty prostřednictvím jedinečného formátu založeného na obrázcích a videích.

Slabost, se kterou se akcie Pinterest potýkají (oslabily o 70 %) za poslední rok, souvisí především s tím, že Pinterest byl jednou z hrstky společností z oblasti sociálních médií, které se v počátečních fázích pandemie a během výluk těšily nárůstu měsíčních aktivních uživatelů (MAU). S rostoucí mírou očkování však společnost vykázala tři po sobě jdoucí čtvrtletí postupného poklesu počtu uživatelů. Toto snížení počtu uživatelů však není takovým důvodem k obavám, za jaký ho krátkodobí obchodníci zřejmě považují. Pokud se investoři zamyslí a prozkoumají růst MAU společnosti Pinterest za čtyři nebo pět let, uvidí stabilní vzestupnou trajektorii. Jednoduše jsme se po pandemickém nárůstu vrátili k vzestupné trendové linii.

Navíc Pinterest měl jen málo problémů s monetizací své uživatelské základny. V loňském roce vzrostl celosvětový průměrný příjem na uživatele (ARPU) o 36 %, přičemž mezinárodní ARPU vyskočil o ještě působivějších 80 %. I když celkový počet uživatelů MAU za celý rok klesl o 6 %, obchodníci se nezdráhali utratit více za reklamu, aby oslovili uživatelskou základnu Pinterestu. 

Celý provozní model společnosti je založen na tom, že uživatelé dobrovolně sdílejí věci a služby, které je zajímají, což Pinterestu umožňuje cílenou reklamu a značnou sílu při stanovování cen reklamy. V konečném důsledku se tak jedná o vysoce ziskovou společnost s udržitelným dvouciferným růstem tržeb, která se aktuálně obchoduje za 17násobek předpokládaných zisků na příštích 12 měsíců.  

Match Group 

Společnost Match Group – známá především díky svým seznamkám Tinder (celosvětově nejstahovanější seznamovací aplikace), OkCupid a Hinge (oblíbená mezi mladšími generacemi) – již několik let dosahuje dvouciferného růstu příjmů. Seznamování prostřednictvím internetu se postupem času normalizovalo, nicméně covid-19 pomohl upevnit poptávku po online seznamovacích službách. Návštěvnost aplikací společnosti Match Group tak stabilně rostla i v době vrcholící pandemie covid-19 v roce 2020.

Ve srovnání s ostatními velkými podniky sociálních médií má Match Group jedinečný obchodní model. Většinu svých příjmů získává z předplatného placeného přímo uživateli, nikoli z reklamy. Vzhledem k tomu, že se online seznamování stává stále běžnějším, zejména v rozvíjejících se ekonomikách,

Ing. Patrik Kudláček je aktivním investorem a novinářem. Působí rovněž jako manažer ve společnosti Invest & Property Consulting, a.s.

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se v pohodě

I přes různé turbulence, či spíše váhání jsou sociální média dobrou investicí. A takovou pravděpodobně i dlouhodobě budou. Plyne to z faktu, že jejich potenciál nebyl stále vyčerpán, přičemž nabízejí mnoho příležitostí do budoucna. Samozřejmě už asi minuly doby, kdy se takovéto investice šplhaly do „stratosféry“, nicméně přesto jsou příležitostí pro eventuální solidní zisky. Již zmíněný potenciál je především dán stále se rozvíjejícími technologickými možnostmi a především, což bych asi zdůraznil, skladbou uživatelů, v níž převažují mladí, a tím i perspektivní lidé. Ostatně, o tom, že investice v této oblasti spíše rostou, potvrzují např. i pravidelné zprávy společnosti Socialbakers, která se zaměřuje právě na analytiku sociálních médií.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se šťastný

Tak tady jsem na svém písečku, to je moje pastvina. Zatím to vydá, že se nic radikálně měnit nebude, TikTok prostě vládne všem. Ale je to čínská záležitost, takže si netroufnu prorokovat, jak to v této smutné době dopadne. Třeba na něj budou nějaké sankce. Ale zatím až 67 % marketérů plánuje letos zvýšit své investice do komunikace na TikToku. Jasným trendem jsou krátká videa od 15 sekund do max. 3 minut. Více než 31 % marketérů nyní upřednostňuje krátká videa a 46 % z nich u této formy obsahu registruje vyšší engagement. Taky poroste online nakupování. Už dnes až polovina uživatelů týdně prohlíží na Instagramu e-shopy svých oblíbených značek. (Gucci!)

Karin Léblová
40 let, na volné noze . Cítí se v pohodě

Já už si svůj život bez sociálních médií snad ani nedokážu představit. Je úžasné, co všechno nabízejí! I můj krámek má svoji facebookovou stránku, kde mohu komunikovat se zákazníky. Můj manžel říká Facebooku Ksichtokniha, ale toho nemůžete brát vážně, on už je takový rozverný vtipálek, někdy. Na druhou stranu si říkám, jestli se sobě, i přes všechnu tu komunikaci, tak nějak navzájem nevzdalujeme. Víte, co mám na mysli… Prostě všechno se pomalu přesouvá do virtuálního světa a mizí obyčejný lidský kontakt. To mě spíš tak někdy napadá. Ale i když se v investicích moc nevyznám, tak zrovna do sociálních médií bych se investovat nebála. Vypadá to jako jistota.