Patrik Kudláček
Největší sociální sítě stále vydělávají většinu peněz z reklamy, nicméně dospívají a začínají generovat příjmy ze zdrojů, jako je e-commerce, digitální platby a videohry. Investice do sociálních médií od začátku roku 2018 více než zdvojnásobily investiční prostředky akcionářů, jak ukazuje výkonnost burzovně obchodovaného fondu Global X Social Media ETF. K výnosům výrazně přispěly přední společnosti, jako jsou Meta Platforms (dříve Facebook), Snap, Twitter a Google dceřiná společnost Alphabetu, která vlastní také YouTube.
Kromě hlavních hráčů stojí za pozornost i spousta dalších nově vznikajících sociálních platforem. Vzhledem k tomu, že se očekává, že v příštích několika letech se pravidelnými uživateli internetu stanou stovky milionů lidí, je nyní skvělý čas uvažovat o investicích do společností působících v oblasti sociálních médií. Zejména když vezmeme v úvahu výrazný propad některých z nich v poslední době. Pojďme se podívat na některé z populárních sociálních sítí z hlediska investora.
Meta Platforms
Akcie společnosti Meta Platforms, technologického giganta dříve známého jako Facebook, ztratily za poslední tři měsíce (k 16. 3. 2022) přibližně 41 % hodnoty. Většina tohoto poklesu nastala po zveřejnění zprávy o výsledcích hospodaření za čtvrté čtvrtletí 2021 na začátku února, která obsahovala horší než očekávaný hospodářský výsledek – první ztrátu denních aktivních uživatelů aplikací Meta Platforms a negativní výhled tržeb pro první čtvrtletí roku 2022.
Skeptici se domnívají, že změny společnosti Apple týkající se ochrany soukromí v systému iOS a konkurenční tlak ze strany TikToku společnosti ByteDance a dalších platforem pro krátká videa trvale přiškrtí růst společnosti Meta. Domnívají se také, že její snahy o průlom v oblasti virtuální reality a metaverzu, kde pálí peníze, nakonec nikam nepovedou.
Pravděpodobně se však jedná jako obvykle o přehnanou reakci investorů. Rodina aplikací společnosti Meta (Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp) stále měsíčně obsluhuje 3,59 miliardy lidí – téměř polovinu světové populace. V oblasti digitální reklamy sdílí téměř duopolní postavení se společností Google ze skupiny Alphabet, je výrazně zisková a rok 2021 zakončila se 48 miliardami dolarů v hotovosti.
I po posledních neúspěších analytici stále očekávají, že tržby společnosti Meta vzrostou v roce 2022 o 12 % a v roce 2023 o 17 %. V letošním roce očekávají, že se její zisk propadne o 10 %, protože navyšuje investice do metaverza a krátkých videí, a v roce 2023 bude následovat 17% růst. To jsou solidní tempa růstu u akcie, které se obchodují za pouhý 14násobek zisků za posledních 12 měsíců.
Twitter
Vzhledem k tomu, že společnost Meta Platforms zaznamenala v minulém čtvrtletí historicky první pokles počtu měsíčních uživatelů, bylo by snadné předpokládat, že se Twitter potýká se stejným problémem. Trh se k akciím Twitteru rozhodně chová, jako by tomu tak bylo. Akcie Twitteru se od říjnového maxima propadly o 49 %. Je to však většinově nezasloužené oslabení.
Ačkoli technicky vzato podnikají ve stejném oboru, Facebook a Twitter se od sebe značně liší. Poměrně otevřená publikační platforma Facebooku otevírá dveře problémům s důvěryhodností, které se stávají problémy pro inzerenty. Twitter sice také podniká v oblasti reklamy, ale jeho mnohem jednodušší přístup k online komunikaci ho zbavuje mnoha úskalí publikování, která jsou pro Facebook jedinečná.
Proto byl měsíční počet uživatelů Twitteru v posledním čtvrtletí loňského roku asi o 3 % vyšší než ve třetím čtvrtletí. Je to sice malé zlepšení, ale Facebook se mu nedokázal vyrovnat. A zisk Twitteru za nedávno skončené čtvrté čtvrtletí meziročně vzrostl o 22 %, zatímco Facebook zaznamenal skromnější 20% růst.
Tento náskok se neprojevuje na zhoršující se ceně akcií Twitteru, kterou navíc zatížila listopadová zpráva, že zakladatel a generální ředitel Jack Dorsey z této pozice odchází. Jakmile si však investoři uvědomí, že mikroblogovací platforma je stále připravena na 18% růst tržeb v letošním roce a téměř 22% růst v roce příštím, mohl by se tento pokles ve velkém stylu vymstít.
Pinterest
Společnost zabývající se sdílením vizuálních informací, vyhledáváním a objevováním se stala velký vítězem pandemie. Miliony lidí po celém světě se vrhly na Pinterest, zatímco byli zavřeni doma, a mnozí se rozhodli pokračovat v používání Pinterestu i v době, kdy pandemie začíná polevovat. S více než 450 miliony uživatelů měsíčně se stal celosvětově nejnavštěvovanější stránkou pro obchodníky a tvůrce, kteří mohou propagovat své produkty prostřednictvím jedinečného formátu založeného na obrázcích a videích.
Slabost, se kterou se akcie Pinterest potýkají (oslabily o 70 %) za poslední rok, souvisí především s tím, že Pinterest byl jednou z hrstky společností z oblasti sociálních médií, které se v počátečních fázích pandemie a během výluk těšily nárůstu měsíčních aktivních uživatelů (MAU). S rostoucí mírou očkování však společnost vykázala tři po sobě jdoucí čtvrtletí postupného poklesu počtu uživatelů. Toto snížení počtu uživatelů však není takovým důvodem k obavám, za jaký ho krátkodobí obchodníci zřejmě považují. Pokud se investoři zamyslí a prozkoumají růst MAU společnosti Pinterest za čtyři nebo pět let, uvidí stabilní vzestupnou trajektorii. Jednoduše jsme se po pandemickém nárůstu vrátili k vzestupné trendové linii.
Navíc Pinterest měl jen málo problémů s monetizací své uživatelské základny. V loňském roce vzrostl celosvětový průměrný příjem na uživatele (ARPU) o 36 %, přičemž mezinárodní ARPU vyskočil o ještě působivějších 80 %. I když celkový počet uživatelů MAU za celý rok klesl o 6 %, obchodníci se nezdráhali utratit více za reklamu, aby oslovili uživatelskou základnu Pinterestu.
Celý provozní model společnosti je založen na tom, že uživatelé dobrovolně sdílejí věci a služby, které je zajímají, což Pinterestu umožňuje cílenou reklamu a značnou sílu při stanovování cen reklamy. V konečném důsledku se tak jedná o vysoce ziskovou společnost s udržitelným dvouciferným růstem tržeb, která se aktuálně obchoduje za 17násobek předpokládaných zisků na příštích 12 měsíců.
Match Group
Společnost Match Group – známá především díky svým seznamkám Tinder (celosvětově nejstahovanější seznamovací aplikace), OkCupid a Hinge (oblíbená mezi mladšími generacemi) – již několik let dosahuje dvouciferného růstu příjmů. Seznamování prostřednictvím internetu se postupem času normalizovalo, nicméně covid-19 pomohl upevnit poptávku po online seznamovacích službách. Návštěvnost aplikací společnosti Match Group tak stabilně rostla i v době vrcholící pandemie covid-19 v roce 2020.
Ve srovnání s ostatními velkými podniky sociálních médií má Match Group jedinečný obchodní model. Většinu svých příjmů získává z předplatného placeného přímo uživateli, nikoli z reklamy. Vzhledem k tomu, že se online seznamování stává stále běžnějším, zejména v rozvíjejících se ekonomikách,
Ing. Patrik Kudláček je aktivním investorem a novinářem. Působí rovněž jako manažer ve společnosti Invest & Property Consulting, a.s.