EKONOMIKA

Kudláček: Tři potravinářské akcie, které mohou těžit z inflačních tlaků

Čelíme dlouho nevídané inflaci a investoři se často ptají, jak s ní bojovat. Pokud však existuje jeden solidní mechanismus, kterým může investor zmírnit tuto krizi, jsou to potravinářské akcie.

Patrik Kudláček

V době, kdy se Česká republika a zbytek světa vyrovnávaly s pandemií koronaviru, masivní inflace výrazně zhoršila spotřebitelskou náladu. Aby toho nebylo málo, rozhodnutí Ruska zaútočit na sousední Ukrajinu zcela narušilo moderní světový řád a prudce zvýšilo ceny ve všech oblastech. 

Je to strašně cynická myšlenka, ale v dobách zmatků a nedostatku mohou být cynické investice často ty nejvýnosnější. Co je na nákupu potravinářských akcií tak skvělého? Jednoduše to je jediný sektor, na kterém si lidé nemohou dovolit šetřit. Jistě, zázrak lidského těla přináší, že je teoreticky možné, aby někdo vydržel bez jídla až dva měsíce. Hladovění podobného typu si však asi těžko umíte představit.

I když se spotřebitelé zbaví všech kategorií zbytných výdajů – pěkného oblečení, večeří v restauracích, a pravděpodobně se uvolí i k omezení předplatného – nenapadne je omezit základní potřeby. Máte-li tak obavy z inflace a hodláte-li za současné situace chytře investovat, právě potravinářské akcie mohou být zajímavou volbou. Za úvahu přitom stojí například následující tři. 

1. Mondelez 

V době ekonomických problémů analytici často uvádějí společnost Coca-Cola jako investici odolnou vůči recesi. Důvod? Kromě toho, že Coca-Cola poskytuje dividendu a disponuje ve své rozvaze poměrně vysokým objemem hotovosti, poskytuje také příjemné zpestření od každodenního shonu. Ačkoli se samozřejmě nejedná o nejzdravější nápoj, plechovka této ikonické sladké koly poskytuje okamžitou vzpruhu.

Podle stejné logiky je Mondelez jednou z nejzajímavějších potravinářských akcií, o kterých může investor rovněž uvažovat. Značky společnosti Mondelez, která je předním výrobcem potravin i nápojů, se prodávají ve více než 150 zemích a dělají radost spotřebitelům po celém světě. Mezi nejoblíbenější výrobky společnosti patří Chipsy Ahoy, Oreo, Ritz a Triscuit. U nás jsou pak velmi známé výrobky Figaro, lázeňské oplatky Kolonáda nebo výrobky značky Opavia. Společnost Mondelez vlastní také značku čokoládových bonbonů Cadbury nebo čokolády Côte d'Or.

Pokud existuje další důvod, proč uvažovat o akciích Mondelez jako o investici, je to fakt, že čokoláda může mít výrazný přínos ke snížení stresu. Vzhledem k tomu, že inflace způsobuje stres každému, je tato jistota jednou z nejúčinnějších (i když opět cynických) dostupných potravinových akcií.

2. Kellogg Company 

Kellogg's je podobně jako Mondelez v anglosaském světě ikonickou společností, která se specializuje na mnoho populárních druhů spotřebitelského baleného zboží. I když se globálně stále očekává další růst cen, společnost Kellogg's by neměla čelit ochlazení poptávky po svých produktech.

Koneckonců, pokud budou ceny i nadále růst, opravdu nemá smysl šetřit koruny, které stejně musíte utratit za potřebné zboží a služby. Proto by mnoho značek společnosti Kellogg's mohlo díky tomuto obratu v náladách spotřebitelů dokonce zaznamenat nárůst poptávky. Existuje však i další důvod, proč o akciích Kellogg's uvažovat jako o jedné z nejlepších potravinářských akcií, a tím jsou investice společnosti do rostlinné náhražky masa. Průzkumy naznačují, že mladí spotřebitelé budou pravděpodobně opakovaně a stále více nakupovat potraviny rostlinného původu.

Společnosti vyrábějící pouze náhražky masa typu Beyond Meat však v posledních měsících utrpěly značné ztráty pravděpodobně kvůli neschopnosti škálovat své podnikání. Kellogg's však má zdroje na podporu svých iniciativ, jako je Incogmeato. Časem by se rostlinné maso mohlo stát obrovským tahákem, na což by bezesporu mohly akcie Kellog’s pozitivně reagovat. 

3. PepsiCo

První věc, která vás pravděpodobně napadne, když si vzpomenete na PepsiCo, je všudypřítomná cola, ale tato společnost nabízí mnohem víc než limonády a nápoje. Ve skutečnosti jsou to právě nealkoholické segmenty podnikání, které ji dosud provedly pandemií a jsou skutečnými tahouny jejího růstu.

PepsiCo má velký segment občerstvení, který zahrnuje značky jako Frito-Lay, Doritos a Ruffles. Tyto značky chipsů se těšily obzvláště dobrým prodejům v době, kdy lidé převážně zůstávali doma, ale zůstaly silné i v roce 2021 poté, co byla zrušena většina výluk a uvolnily se snahy o sociální distancování.

Má také divizi snídaňových potravin se značkami jako Quaker – další velký vítěz roku 2020, kdy lidé více snídali doma. I ta v roce 2021 zaznamenala další růst. Po klopýtnutí tržeb na začátku pandemie – především kvůli ztrátě tržeb v segmentu nápojů mimo domov – skončila společnost PepsiCo v roce 2020 s 4,8% nárůstem čistých tržeb. V roce 2021 tento růst ještě zrychlila a dosáhla 13% meziročního nárůstu.

Široká škála výrobků společnosti PepsiCo jí nyní poskytuje výhodu, ale nabízí také větší příležitosti do budoucna, tím spíš, že se jí dosud dařilo zvyšovat ceny, aby kompenzovala vyšší náklady, aniž by klesla poptávka po jejích produktech. Dividenda společnosti PepsiCo vynáší při současné ceně akcií 2,5 %. A zvýšení výplaty, které oznámila v listopadu 2021, natáhlo její sérii zvyšování dividend na 49 let v řadě. Již se pevně usadila mezi dividendovými aristokraty a s dalším zvýšením v roce 2022 se připojí k exkluzivní skupině dividendových králů – společnosti, které zvyšují nepřetržitě dividendu již 50 let v řadě.  

Ing. Patrik Kudláček je aktivním investorem a novinářem. Působí rovněž jako manažer ve společnosti Invest & Property Consulting, a.s.

Alexandr Gonda
49 let, finanční makléř . Cítí se v pohodě

Myslím, že se jedná o hodnotné tipy na investice. Možná bych to ještě doplnil o americkou potravinářskou společnost General Mills, která si velmi dobře vedla v poslední pandemické krizi. Její produkty v segmentu biopotravin a pečiva dosáhly v posledních čtvrtletích dvojciferného růstu. Její portfolio značek zahrnuje více než devadesát předních amerických značek a řadu lídrů kategorií po celém světě. Vlastní mj. i největšího světového výrobce jogurtů Yoplait, které se svého času prodávaly i u nás, a patří k předním producentům cereálií. Ganeral Mills patří také známá zmrzlina Häagen-Dazs. Portfolio společnosti je tedy značně vyvážené, což se projevuje i stabilními akciemi. Navíc společnost hodně investuje do biopotravin, jejichž význam změnou priorit konzumentů roste.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se šťastný

Já bych se spíš zaměřil na prodejce potravin. Podle posledních čísel si dobře vede Tesco, které rozšiřuje internetový prodej. Navíc loni v listopadu spustilo systém „uzavřené smyčky“ s cílem co nejvíce snížit spotřebu přírodních zdrojů, jež nejsou obnovitelné. Díky tomu ale také budou moct výrobci lépe reagovat na potřeby zákazníků. Pokuju i po nějaké exotice. Líbí se mi brazilská společnost Sendas Distribuidora, která je majitelem velkoobchodů, sítě super marketů i obyčejných krámků a rychle se rozrůstá. Jelikož bych raději podporoval menší firmy, tak z výrobců náhražek masa, které mají určitě budoucnost, bych volil Beyond Meat z Los Angeles, jejichž výrobky jsou dostupné už v osmdesáti zemích světa.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Kdybych už investoval, jakože investovat nehodlám, ale kdy už, tak bych nacpal prachy do lihovarů. Beru to čistě racionálně. Situace se zhoršuje, lidi sou v prdeli. A co dělaj lidi, když sou v prdeli? Chlastaj. Dyť i v novinách psali, jak během kovidu vzrostla spotřeba chlastu, a to i mezi ženskejma. Dejte na mě, bude se chlastat. Taky k nám přijížděj mraky ukáček. Já ty kluky znám, s některejma sem dělal. Ty potřebujou vodku. Takže to taky bude přispívat k růstu chlastacích statistik. Něco do sebe má i ta investice do coly, protože tou si některý měký prsa ředěj rum. Má to hlavu a patu. Ale já sem stará škola. Žádný ředění. Musí se jít tvrdě na věc.