EKONOMIKA

Metro využívá 850.000 lidí denně, proti době před pandemií o 150.000 méně

Pražské metro využívá v současné době v průměru zhruba 850.000 cestujících denně, což je proti době před pandemií covidu-19 o zhruba 150.000 lidí méně. Povrchovou dopravu využívá proti normálu zhruba o 15 procent cestujících méně. Na dnešním jednání magistrátního dopravního výboru to řekl Martin Šubrt, náměstek ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

Veřejná doprava nyní jezdí podle omezených jízdních řádů, k těm běžným by se měla vrátit od 21. března. Největší úbytek cestujících zaznamenala MHD na jaře 2020.

Celkově metro využívá proti běžným počtům cestujících asi o 25 procent lidí méně. V době před pandemií se metrem svezlo denně zhruba 1,2 milionu cestujících. V případě povrchové dopravy je pokles podle Šubrta asi 15 procent. Problémem proti metru je, že nejsou ve všech dveřích autobusů a tramvají nainstalovány sčítače. V metru jsou v každé stanici.

"V dalších týdnech lze očekávat nárůst poptávky, který ale omezí jarní prázdniny, které jsou v Praze od 7. do 21. března. Přiblížení poptávky v pracovních dnech k obvyklému stavu je nyní odhadováno na 21. března. Proto je k tomu naplánován návrat k plným jízdním řádům," řekl Šubrt.

Přestože se v březnu MHD vrátí k běžnému provozu, omezen zůstane provoz autobusů na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Zároveň bude mírně omezen o víkendech provoz nočních linek, kde je podle náměstka zájem cestujících proti normálu stále nižší.

Pražskou MHD předloni využilo kvůli pandemii covidu meziročně o zhruba 40 procent cestujících méně. Největší pokles byl v metru, které přepravilo v době první vlny pandemie denně zhruba 200.000 cestujících.

ČTK | byznysvcesku.cz

Karin Léblová
40 let, na volné noze . Cítí se překvapený

Já tomu nerozumím, kdyby u nás bylo metro, jezdila bych jenom metrem. Pražané si neváží toho, co mají. Vždyť se všude mluví o tom, jak se máme chovat ekologicky. Je přeci jasné, že když lidé přestávají používat hromadnou dopravu, tak dávají přednost autům. No, možná někteří, abych všem nekřivdila, jezdí na kolech a koloběžkách, ale v zimě se mi to nezdá příliš pravděpodobné. Když jsem občas v Praze, tak metrem jezdím ráda, protože je to rychlé a pohodlné. Navíc se v Praze moc nevyznám a už jsem tam autem několikrát zabloudila. Musela jsem volat sestře, která bydlí na Proseku, aby mi poradila.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Řekněme si to bez obalu, jsme přeci chlapi, teda aspoň některý: metro je takovej falešnej vlak. Já prostě faleš nemám rád. Nejhorší je, že se některý metráci hlásej k nám železničářům, jako že sme jedna rodina. Tak to ani náhodou. Vždyť to metro může v podstatě jezdit samo, řidič je tam jenom na ozdobu. Jo tramvajáky ještě tak trochu beru, ty něco říděj. Ale metráci? A povídačky o tom, jak by někdo nadšeně jezdil pořád metrem, si strkám za klobouk. Už vidim, jak nějaká eko panička tahá tašky ze supermarketu po eskalátorech.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se bezradný

Metro je určitě ekologická záležitost, tedy kromě toho, že přepraví hrůzu lidí. Jako Pražák také občas jezdím metrem. Nejraději bych ho využíval pořád, ale můj životní styl mi to, bohužel, neumožňuje. A taky se ne všude metrem dostanete. Já to třeba strašně miluju v Šárce, ale tam prostě metro nestaví, vlastně tam vůbec nejede. Musíte použít jiné přibližovátko. Někteří mí známí hrubě říkají, že emhádéčko je jenom pro socky. S tím zásadně nesouhlasím. Je pro uvědomělé, moderní lidi. Ale jak už jsem naznačil, ne každý uvědomělý a moderního člověk ho může využívat, protože je příliš rozběhaný.