EKONOMIKA

Náklady v železničním průmyslu výrazně stouply, firmy řeší i existenční potíže

Řada tuzemských firem v železničním průmyslu čelí existenčním problémům. Důvodem je výrazný nárůst nákladů za suroviny a energie, které v posledních týdnech stouply až o desítky procent. Podniky mají navíc omezenou možnost promítnout zvýšené výdaje do už uzavřených kontraktů.

"Velkým problémem, který momentálně trápí všechny subjekty na železničním trhu, je výrazný nárůst nákladů. Pro řadu firem to znamená doslova existenční problémy, máme uzavřené smlouvy s danými cenami, které ale není možné nyní dodržet. Náklady přesahují zasmluvněné částky. Ceny surovin rostou o desítky procent a náklady na energie se podnikům klidně i ztrojnásobily,“ uvedla generální ředitelka asociace Marie Vopálenská.

Firmy na dnešním setkání k budoucnosti českého železničního průmyslu připomněly, že problémy jsou i v rámci smluv, které byly uzavřeny podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V nich je totiž nastavená hranice, o kolik je možné překročit dohodnuté ceny, současná realita je však podle asociace úplně jiná. Zástupci firem proto apelují na využití oficiálních materiálových indexů, které budou evidovat vývoj aktuálních cen surovin a výrobků ve smlouvách. Ministerstvo dopravy chce také častěji ve smlouvách využívat tzv. inflačních doložek. Ty však podle firem vždy neodrážejí přesný vývoj cen jednotlivých surovin.

Zástupci železničního průmyslu se dnes při setkání s představiteli státních úřadů seznámili i s investičními plány pro letošní rok. Správa železnic uvedla mezi své priority zvládnutí všech velkých staveb a také zvyšování bezpečnosti na železnici. České dráhy zase připomněly plány na investice do vozového parku.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se bezradný

Tak toto asi nebude zdaleka jen doména železničního průmyslu, hádal bych. Všechny firmy, které dělají s dlouhodobými tzn. velkými kontrakty, budou řešit stejný problém. Vzhledem k tomu, že největším zadavatelem tohoto druhu zakázek je u nás jednoznačně stát, bylo by nejen slušné, ale do budoucna i moudré, aby se k tomu erár postavil čelem. V opačném případě by se mu mohlo snadno stát to, co před lety. Tehdy měl stát po letech, kdy největší mantra bylo stlačování cen, náhle z unijních fondů velké peníze, které potřeboval v dopravních stavbách rychle utratit. Jenže předchozími nesmyslnými výběrovými řízeními, kde jedinou váhu měla cena, zmasakrované firmy neměly kapacity. V neposlední řadě pak také de facto politika státu tuto krizi spoluzpůsobuje. Samozřejmě, stavební a další firmy nemají voličské právo, ale jejich početní zaměstnanci už ano.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Kdysi si dráha všechno dělala sama, ve vlastní režii. To až teďka se každá kravina objednává u externistů. Stejně sou to všechno bejvalý papaláši od dráhy, co to vlastněj. A co byste řekli, je to levnější? To je záhadička, to neuhodnete! Je to všechno násobně dražší. Jediný, co mě v tomhle blbákově v poslední době potěšilo je, že naši páni nahoře po těch letech konečně přišli na to, že už nebudou platit při výlukách ty nehorázný prachy soukromníkům za jejich starý šunky, co má jeden strach do toho vlýzt a kupujou teď vlastní autobusy. To to trvalo. Tak ještě, že ty manažery máme. Jinak by jim to tady poradil každej, kdo dělá na dráze dýl než tejden.

Karla Bernášková
38 let, učitelka . Cítí se překvapený

To musí být pro ty podniku opravdu velmi složitá situace, když ony kalkulovaly s nějakou cenou, která je teď naráz úplně jiná. Vůbec nevím, co bych na jejich místě dělala. Tak snad jim to stát nějak zohlední, že? My naštěstí obvykle ve školství takovéto tržní problémy příliš řešit nemusíme, peníze nám chodí zcela pravidelně. Jedno období, to si vzpomínám, to již přišel pokyn k výraznému šetření. To jsme pak měli problém i s tiskem materiálů do hodin. Ale poradili jsme si. Děti si něco přinesly z domu, něco si jednoduše musely přepsat a také to šlo. Tak možná by ty firmy mohly také nějak improvizovat a ušetřit? Tak jen, aby to nebylo zase na úkor bezpečnosti, že?!