EKONOMIKA

Nastal konec nevyžádaných hovorů? Sněmovna schválila omezení možností telemarketingu

Operátoři s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků budou moci oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli. V novele o elektronických komunikacích to 15. září schválila Sněmovna.

Sněmovna odmítla senátní úpravu, která směřovala proti omezení možností telekomunikačního marketingu. Předlohu, která má mimo jiné urychlit zavádění vysokorychlostního internetu, nyní dostane k podpisu prezident.

Změna v telemarketingu nahradí dosavadní praxi, podle níž reklamní nabídky nesmějí směřovat jen k těm, kteří si to výslovně nepřejí. Proti omezení měl výhrady Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Sněmovna proto už dříve posunula jeho účinnost o půl roku.

Se senátním zněním předlohy nesouhlasil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). "Cílem je, aby spotřebitel nebyl obtěžován nevyžádanými telefonáty," uvedl. Pro potvrzení původní sněmovní verze hlasovalo 137 ze 142 přítomných poslanců. Senátní úpravy před tím získaly podporu 20 ze 135 hlasujících členů dolní komory.

Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost, a tedy i možnosti trestání případných porušení zákona, uvedl člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Lukáš Zelený. "Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají," dodal.

Největší změny v novele se dotknou provozovatelů internetových stránek, a to zejména ve zpracování osobních údajů. Zavádí totiž takzvaný opt-in režim pro cookies a další sledovací technologie, který předpokládá předběžný aktivní souhlas uživatele s jejich použitím.

Na tísňové linky budou moci lidé díky novele zasílat i SMS. Nebudou tedy muset komunikovat se záchranáři jenom prostřednictvím volání. Pokud to bude technicky proveditelné, budou možné i další způsoby komunikace. Mobilní operátoři budou mít povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci v případech, kdy tento klient volá na tísňovou linku.

Novela, která do českého práva zavádí evropský kodex pro telekomunikace, má usnadnit změnu poskytovatele služeb a nabídnout lepší ochranu například lidem, kteří si předplácejí balíček služeb. Zároveň má podnítit investice do vysokorychlostních sítí, například zajištěním předvídatelnosti regulačních opatření pro držitele přídělů rádiových kmitočtů s ohledem na podmínky investování do infrastruktury, která je závislá na využívání rádiového spektra.

Evropský kodex pro elektronické komunikace má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G nebo zajištění jednotného trhu a rovných podmínek na něm. Podle ČTÚ se usnadní vstup podnikatelů na trh zmenšením některých bariér. Novela má podle vlády také přinést větší ochranu spotřebitelů, lepší koordinaci správy rádiového spektra nebo zavedení systému výstrahy.

Evropský kodex pro elektronické komunikace spočívá v přepracování čtyř stávajících směrnic současného regulačního rámce, tedy rámcové směrnice, autorizační směrnice, přístupové směrnice a směrnice o univerzální službě, které jsou sloučeny do jediné. Každá ze směrnic obsahuje ustanovení použitelná na provozovatele sítí a poskytovatele služeb.

ČTK | byznysvcesku.cz

Karin Léblová

Konec dotěrných agentů jednoznačně vítám. Docela mě ale zaujal ten kostrbatý jazyk, jakým se to podává a co vše se pod jednu hlavičku schová. Vůbec bych se nedivila, kdyby součástí nové telekomunikační normy byly i dva dopravní předpisy a jeden zákon o osvojování dětí. Mám bohužel pocit, že takto se to dnes dělá a s dobrou věcí se nenápadně protlačí i tři nedobré.

Michal Babinec

Vsadíme se, že vím jak to dopadne? Zvykli jste si na otravná okna, která na vás bez ustání vyskakují při prohlížení webů a kterými dáváte souhlas s cookies? Tak vidíte, nařízení bylo nařízeno, vám přibyla nutnost je v rámci “svobodného rozhodování a ochrany soukromí“ (zcela bezmyšlenkovitě) obsluhovat a poskytovatelé služeb víceméně pokračují ve staré praxi, tedy vás sledují. Někomu je něco nejasného? Toto bude stejné. Vyskočí na vás někde mezi tisíci podobných další nový formulář, který bude zdržovat a kterému na podruhé už nikdy nebudete věnovat pozornost, ale stát má splněno, protože přijal Evropský kodex a stará se tak o vaše blaho. 

Milan Šáda

Já už si zvykl. Přiznám se, že si občas ty zmetky rád vychutnám. A do háje je můžu poslat vždycky. Spíš by mě zajímalo, co je to za lidi, co vydrží celý den poslouchat, jak je někdo posílá někam. To teda nechápu, na to bych se mohl vykašlat.

Erik Hrachovec

Toto je asi jednoznačně dobře. Tam, kde některým schází vnitřní etika, nastupuje vnější regulace. Jsem rád. Takový vpád do soukromí mě téměř vždy nadzdvihne. Ostatně je vidět, že ve shodě byla tentokrát výjimečně i většina zákonodárců.

Karla Bernášková

Mně těch telefonujících bývá kolikrát líto. Jakoby jim v hlase už kolikrát znělo očekávání toho dalšího odmítnutí. Většinou jsem se snažila je odbýt alespoň slušně, i když je fakt, že v několika případech to dotyční zřejmě vyhodnotili jako moje váhání nad jejich produktem a potom to bylo opravdu obtěžující a musela jsem být už velmi rázná.

Josef Kalina

Děda mi vyprávěl o podomních obchodnících. Prý s nimi byla většinou zábava. Byli výmluvní a často šli na hospodyňky mazaně přes jejich děti. Jako kluci jim někdy dělali naschvály a  prodejce je pak občas honil s holí po ulici. Bylo to ale vše pořád takové přirozené tím lidským setkáním tváří v tvář, v tom je to dnes jiné. Zajímavé, že se to pojilo často se žebrotou. Mám dojem, že mnoho pracovníků na těchto linkách je dnes také v těžké situaci a tak vezmou za vděk touto jistě velmi nevděčnou práci.