EKONOMIKA

Nic neroste až do nebe. Ani tržby na internetu

„Pandemie prudce zvýšila zájem lidí o nakupování na internetu. S koncem nejtvrdších koronavirových opatření se však část zákazníků vrátila do kamenných prodejen. To vedlo k poklesu tržeb v e-shopech. Nicméně do stavu před pandemií se nevracíme a mnohé kamenné obchody začínají fungovat i jako výdejny zboží zakoupeného na internetu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Štěpán Křeček

V lednu došlo k meziročnímu zvýšení maloobchodních tržeb o 8,5 procenta. Výrazný nárůst tržeb o 14,8 procenta byl zaznamenán u nepotravinářského zboží. U pohonných hmot se tržby zvýšily o 7,8 procenta a u potravin o 0,4 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel však klesly o 10,1 procenta.

V lednu ale také vykázaly internetové obchody meziroční pokles tržeb o 5,7 procenta. Tento údaj je však zkreslen vysokou srovnávací základnou z předchozího roku, kdy docházelo k uzavírání kamenných prodejen. Celkově lze říct, že význam e-shopů na celkových tržbách obchodníků dlouhodobě roste a pandemie tento růst akcelerovala. Nyní však dochází k upozadění efektů pozorovaných při koronavirové krizi.

Astronomický růst tržeb o 199,2 procenta hlásí prodejny s oděvy a obuví. Dařilo se i obchodům zaměřeným na další specializovaný sortiment. Tržby u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci vzrostly o 30,9 procenta. Podobně tržby za výrobky pro domácnost se zvýšily o 27,2 procenta. Skvělé výsledky hlásí i prodej kosmetiky, farmaceutických výrobků či počítačové technice. Ukazuje se tak, že vysoká inflace zatím příliš neodrazuje spotřebitele od utrácení.

Ing. Štěpán Křeček, MBA hlavní ekonom BHS