EKONOMIKA

Obavy z inflace urychlily nákup zařízení pro energetickou soběstačnost

Zvyšující se ceny od začátku letošního roku zatím u Čechů příliš neovlivnily nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, lidé si ho většinou pořizují z úspor a běžné výplaty. Obava z růstu inflace nejvíc urychlila nákup zařízení na posílení energetické soběstačnosti. Víc než tři čtvrtiny lidí uvedly, že častěji než dřív využívají akce a slevy. Vyplývá to z průzkumu, který agentura STEM/MARK uskutečnila na přelomu dubna a května mezi 500 respondenty pro úvěrovou společnost Home Credit.

Plánované nákupy letos kvůli růstu cen zrušilo u různých typů zboží pouze šest až 11 procent dotázaných. Naopak více než polovina uvedla, že vysoká inflace nebyla důvodem ke zrušení nákupů. Větší bariéru pro nákup inflace představovala hlavně u dovolené pro 39 procent lidí a u osobního auta pro 31 procent. Překážkou nynější růst cen naopak téměř nebyl u nákladnějších vzdělávacích kurzů, zahradní techniky a právě zařízení na posílení energetické soběstačnosti.

Zařízení k energetickým úsporám jsou zbožím dlouhodobé spotřeby, u nějž lidé spolu s automobily nejčastěji uvažují o tom vzít si na jeho nákup úvěr. Na osobní vůz by si půjčilo 38 procent Čechů a na zlepšení energetické soběstačnosti 36 procent. Víc než pětina přemýšlí o úvěru na rekonstrukci domu či bytu.

Většina dotázaných ale chce nakupovat za vlastní peníze. "Kvůli vysoké inflaci, která snižuje hodnotu peněz, využívají lidé k nákupu na prvním místě vlastní finanční prostředky a na pořízení nákladnějších věcí, jako je například automobil, sahají po půjčce," podotkl ombudsman klientů Home Creditu Miroslav Zborovský.

Pokud by se lidé kvůli rostoucím životním nákladům dostali do problémů se splácením úvěru, čtvrtina z dotázaných by si sjednala odklad nebo snížení splátek. Shodně 19 procent by si půjčilo od rodiny a přátel nebo se pokusilo zajistit si dodatečný příjem další prací či brigádou. Až 18 procent by si však s takovou situací neumělo poradit, osm procent by omezilo běžné nákupy nebo prodávalo majetek.

ČTK | byznysvcesku.cz