EKONOMIKA

Plzeňský Prazdroj zdraží od dubna všechna čepovaná piva o korunu na půllitru

Půjde o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny balených piv se nezmění. ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Kvůli rapidnímu růstu vstupních nákladů už od ledna zdražily pivovary Staropramen a Budvar, společnost Heineken to zatím neplánuje. Prazdroj naposledy zvyšoval cenu většiny produktů loni v říjnu v průměru o tři procenta, poprvé po třech letech zdražil čepovaná piva.

Pivovar se po dva roky pandemie koronaviru potýkal s omezeními provozu hospod a restaurací. V běžné době se v nich vyčepuje v průměru 40 procent z prodejů pivovaru na domácím trhu a zbytek se prodá v obchodech. Pivovarníkům navíc minimálně poslední půlrok zdražují hlavně energie a skleněné a plechové obaly, ale také voda i ječmen na výrobu sladu.

"V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje. Jakoukoli souvislost s konfliktem na Ukrajině naprosto odmítáme," uvedl Kovář.

Prazdroj podle něj věří v důležitost české pivní kultury v hospodách, a proto je dlouhodobě podporuje, nejvíce v posledních dvou letech. "K úpravě cen piv v sudech a tancích jsme přistoupili proto, abychom mohli v investicích a trendu zvyšování kvality pokračovat. Ceny čepovaných piv upravujeme pouze potřetí za posledních šest let." uvedl.

Prazdroj každoročně investuje do rozvoje tuzemských hospod a restaurací stovky milionů korun. V posledních dvou letech pandemie podle Kováře to ještě zintenzivnil. "V podpoře gastro segmentu budeme pokračovat nadále. Letos se soustředíme zejména na školení personálu, zvýšení kvality služeb a lepší vybavení hospod včetně snižování nákladů na jejich provoz," uvedl mluvčí.

Prazdroji klesl předloni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu korun téměř na 16 miliard Kč. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření a omezení provozu pivnic vinou pandemie a s tím spojený nižší prodej piv. Pivovar prodal v roce 2020 v ČR a v cizině 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v ČR klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů, v cizině vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hektolitrů. Loňské prodeje zveřejní pivovar na přelomu dubna a května a finanční výsledky předchozího roku většinou odhalí koncem června. Plzeňský Prazdroj vlastní od roku 2017 japonská skupina Asahi Group Holdings.

Společnost Heineken, pod kterou patří například pivovary Starobrno, Krušovice nebo Zlatopramen, v současnosti zdražování neplánuje. "Budeme ceny vstupů nadále sledovat a případně je zohledníme v naší strategii," sdělila ČTK mluvčí společnosti Dita Vašíčková.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se v pohodě

Koruna není v té bídě všeobecného zdražování k celkové ceně mnoho. To by se dalo docela dobře vydržet. Jestli za pár týdnů či měsíců nepřibudou koruny další, budeme si moci gratulovat a ještě to zapít dobrým pivem, což minimálně plzeňské a Radegast rozhodně jsou.

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se smutný

Což o to, pivovary dopadly ještě vcelku dobře, horší je to s hostinskými. Co je podle mě trochu sporné, je to zvyšování kvality. To, jak to současné pivovary pojímají, v sobě zahrnuje, řekněme, jeden rozměr kvality. Jistě, čisté trubky a dobře načepované pivo je základ. Na druhou stranu pozoruji jakýsi druhotný jev, který bych nazval sterilizace hospod celkově. Nemám tím teď na mysli úsměvné a všeobecně opomíjené lahvičky s dezinfekcí u vchodu, ale spíš stav, kdy určitá patina podniku spoluvytváří jeho atmosféru. A právě ta se stává obětí. Některým hospodám novota jistě prospěla, ale občas mám pocit, že jsem se dostal do nemocnice. Všude, nerez, chrom, sklo… Je to někdy poněkud studené. Reprinty starých fotografií na zdech to ne vždy spraví. Ale jsem nenapravitelný staromilec, uznávám.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se v pohodě

Plzeň už léta nepiju tak nějak ze zásady. Není to špatný pivo, to fakt ne, ale za ty peníze, to se zbláznili. Jedna věc je dát si někde v kavárně jednu třetinku s babou a druhá vyklopit za večer metr piv. Nejsem Rothschild, tak si ani radši nezvykám. Na druhou stranu ten Radegast už dneska taky pod ně spadá a to je fakt dobrý, hořký pivo a ceny jsou většinou normální. Takže piju Radka a nebo to naše místní tady. Koruna se dá přežít, hlavně aby nebylo hůř.

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik . Cítí se šťastný

Zvyšováni kvality je výborná cesta, přibližuje nás to celkově na Západ. To, že je logickým vedlejším efektem i zdražování a případné snížení spotřeby, do tohoto konceptu zcela zapadá. Vnímám velký rozdíl mezi doslova vylévání se litry piva, kde po takovém třetím, čtvrtém už dotyční nemohou poznat, co vůbec pijí a nebo kultivovaným popíjením ne nepodobným konzumaci vína. Vyšší ceny nás mají šanci zbavit oné odpudivě primitivní pivařské antikultury z jejichž patoky zapáchajících sedánek nad ulemtanými stoly ve čtvrté cenové se pak rekrutuje voličská základna Miloše Zemana a podporovatelé Vladimíra Putina.