EKONOMIKA

Podvodníci mají svůj svátek. Jmenuje se Black Friday

„Kdyby byl Black Friday výhodný pro zákazníky a obchodníci by na něm prodělávali, dávno by ho zrušili. Místo toho jsme svědky monstrózních marketingových kampaní, kterými se obchodníci k tomuto svátku konzumu hrdě hlásí,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Black Friday má kořeny ve Spojených státech, kde je zvykem po svátku Díkůvzdání vyrazit na nákupy. Postupem času se tento svátek konzumu rozšířil do celé řady dalších zemí včetně České republiky. Naše podoba Black Friday má však mnoho odlišností od své původní verze a bohužel je doprovázena celou řadou podvodů.

Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho delší období. Přitom často deklarují výrazné slevy. U nich by zákazníci měli být opatrní. Jsou totiž známi případy, kdy se produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Ty byly v některých případech jen smyšlené, aby vytvářely dojem obřích procentuálních slev.

Další nešvar obchodníků spočívá v tom, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. V minulých letech rovněž byly zaznamenány případy, kdy produkty po ukončení Black Friday byly výrazně zlevněny.

Zákazníci by proto měli být pozorní. Určitě by neměli nakupovat pod tlakem obchodníků. Vždy by si měli nákup dobře rozmyslet a zauvažovat nad tím, zda dané zboží nebo službu skutečně potřebují. Následně mohou na internetu srovnat ceny. Zvláště v dnešní době, která je poznamenaná vysokou inflací, se ceny stejných produktů mohou u různých obchodníků zásadně lišit.

Ing. Štěpán Křeček, MBA

Hlavní ekonom BH Securities a.s.

Alexandr Gonda

Lidé by si měli uvědomit, že vše má svoji cenu, také slevové akce. Ekonomika se řídí určitým pravidly a jedním z nich, a to v podstatě základním, je zisk. Nelze očekávat, že podnikatelé a firmy budou vědomě jednat způsobem, který by vedl ke ztrátě. Existují samozřejmě výjimečné případy, kdy se tak chovají, ale to by vyžadovalo delší analýzu. Pokud tedy při akcích jako Black Friday nedochází k porušování platných zákonných předpisů, není důvod se nad nimi pohoršovat.

Karin Léblová

Trochu mě ty informace o Black Friday překvapily. Musím přiznat, že ho sama často využívám. Nejsem hloupá a vím, že obchody musejí vydělávat, sama dokonce podnikám. Ale sleva je sleva. Když něco stálo pět set korun a teď tři sta korun, tak je to výhodné i pro mne jakožto zákaznici. Myslím, že jde o to, aby vládla jistá harmonie, díky které může být Black Friday prospěšný nám všem, prodávajícím i kupujícím. Bohužel ji narušují různí podvodníci, ale nejen oni. Také zákazníci dokážou být často neurvalí. Jak se říká, je to o nás všech. V tom by měla pomáhat už škola a vést děti k větší ekonomické uvědomělosti a zodpovědnosti.

Josef Kalina

Upřímně, radši černý pátek než ty různé stříbrné a zlaté neděle. Ale na druhou stranu, i když všem podnikavým lidem fandím, tak se mi zdá, že se různé akce poslední dobou vymykají. Někdy to vypadá, že ze všeho nejdůležitější je marketing a práce a kvalita jsou až na druhém místě. Je dobře, že hledáme inspiraci na Západě, ale je třeba to dělat rozumně. U nás byl černý pátek i ve večerce u Vietnamců, což mi přijde už trochu přehnané.