EKONOMIKA

Pohonné hmoty pokračují ve zlevňování, do Silvestra se ale stabilizují

Pohonné hmoty v ČR druhý týden po sobě zlevňují, jedná se o nejdelší období zlevňování v letošním roce. Cena benzínu Natural 95 v uplynulém týdnu nepatrně zrychlila tempo svého zlevňování, když poklesla o 29 haléřů na cenu 36,46 koruny za litr. Ta je nejnižší od konce letošního října. Nafta ve stejném období také zrychlila své zlevňování, když klesla o 24 haléřů a vyjde na 35,45, což je její nejnižší cena taktéž od konce letošního října. 

Lukáš Kovanda

Důvodem poklesu ceny pohonných hmot je propad cen ropy na světovém trhu. Ropa Brent v uplynulém měsíci zlevnila z ceny kolem 82 dolarů za barel pod 75 dolarů barel, tedy o přibližně osm procent. V prosinci však je cena ropy už poměrně stabilizovaná. Koruna vůči dolaru přitom nepatrně posiluje. V příštích sedmi dnech lze tedy očekávat další zlevnění pohonných hmot, které však bude mírnější to nynější, bude tedy v rozsahu do 20 haléřů na litr benzínu i nafty.  

Do konce roku se cena pohonných hmot v ČR stabilizuje. Ropa totiž v uplynulé době zlevňovala zejména v důsledku stupňujících se obav z dopadu šíření nové varianty covidu, omikron. Její šíření hrozilo opět ochromit dopravu i průmysl ve světě, což by poptávku po ropě oslabilo. Nyní se ale ukazuje, že omikron zřejmě nebude tak nebezpečný, jak se zpočátku zdálo, což propad cen ropy zastavuje. Navíc po včerejším zasedání americké centrální banky rostou nejen akciové trhy, ale právě i cena ropy. Centrální bance USA se totiž podařilo trhy přesvědčit, že dokáže krotit inflaci, aniž by podvázala ekonomický růst. 
 
Na přelomu roku se tak benzín bude nejspíše prodávat za cenu lehce nad 36 korunami za litr a nafta bude stát mírně více než 35 korun za litr.   
 
V příštích sedmi dnech pohonné hmoty zlevní nejen v ČR, ale i v dalších okolních zemích. V Maďarsku, v Polsku, ve Slovinsku a tradičně také v Rumunsku či v Bulharsku je nyní v prosinci benzín levnější než v ČR. V Rakousku a Chorvatsku je jeho cena srovnatelná. Na Slovensku a tradičně v Německu i Itálii je jeho cena vyšší než v ČR. Nafta je levnější opět v Rumunsku a Bulharsku, ale také v Polsku a Maďarsku. Na Slovensku je její cena srovnatelná. V Rakousku, Chorvatsku, ve Slovinsku, v Německu či Itálii je nafta dražší než v ČR.  
 

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Michal Babinec
46 let, byznysmen

Samozřejmě, že cena ropy má také vliv na cenu pohonných hmot. Ale o čem se tady vlastně bavíme, když míra zdanění u benzinu dosahuje až šedesát procent a v případě nafty je to víc než polovina z koncové ceny? To se samozřejmě promítá i do cen jiných výrobků a služeb. Kdybychom chtěli rozhýbat ekonomiku, tak snížíme spotřební daň a možná i DPH na pohonné hmoty. Pokles cen o halíře nebo koruny způsobený celosvětovými faktory je určitě dobrou věcí, a to jak pro obyčejné řidiče, tak firmy, ale obávám se, že nijak výrazněji situaci prozatím neovlivní.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy

Přiznávám, že cena pohonných hmot ovlivňuje i další ceny. Když si jdu například koupit boty nebo kufřík, tak to tam mám započítané. Ale pokud cena pohonných hmot začala klesat až nyní, pak se to asi projeví až později. Protože ty pověstné botky do obchodu ještě zakoupili za cenu, ve které byla zahrnuta vyšší cena, ne? Trochu se mi z toho motá hlava. Všechno je tím, že naše doprava, ještě není, bohužel, dost elektro. Já sám patřím k nečudičům a smraďochy, jak jim vtipně říkám, používám, jenom když jedu taxíkem na letiště. No, nebo když mě vezme Kája k sobě na chatu.

Nikola Spurná
30 let, prodavačka

Tak to ráda slyším, že něco zlevňuje. Ale co jako znamená ta stabilizace na Silvestra? To jako se bude cena benzínu snižovat jenom pár dní, a pak zůstane stejně vysoká? Takže vlastně nebude nízká, ale jenom trochu nižší. Tak to mě moc nevytrhne, leju to do auta jako do kanálu. Přítel říkal, že je to nějakým filtrem nebo co. Ale ten asi taky nebude z levnýho kraje.