Pojišťovny v době pandemie zaznamenaly nárůst poškozených bicyklů

Pojišťovny v době pandemie zaznamenaly nárůst poškozených bicyklů

Češi v době pandemie více jezdili na kole, pojišťovny proto zaznamenaly loni nárůst poškozených bicyklů. Stále více lidé používají elektrokola, kde při pádech přibývá vážných úrazů hlavy a páteře. Vyplývá to z ankety ČTK mezi pojišťovnami.

“Škody z poškození kol byly loni dominantní. Tvořily 62 procent všech škod z pojištění kol, zatímco v roce 2019 to bylo jen 42 procent. Nárůst škod z poškození je zapříčiněn i tím, že lidé v rámci koronavirových opatření tráví více času doma a více jezdí na kole,” řekl ČTK ředitel komunikace ERV Evropské pojišťovny Vlastimil Divoký. Další škody z pojištění jízdních kol a elektrokol jsou podle něj způsobené krádežemi či vandalismem.

Jízdní kola a elektrokola nejsou levnou záležitostí, zejména ceny strojů s karbonovými rámy začínají v řádech vyšších desetitisíců. “I ty jsou ale háklivé na mechanické poškození a následné opravy jsou drahé. V některých případech není oprava možná vůbec,” upozornil Divoký.

Kooperativa z pojištění sportovní výbavy, které kryje škody při přepravě nebo i při užívání sportovní výbavy, včetně kol, od jara do podzimu 2019 řešila stovku škod za 1,6 milionu Kč. V roce 2020 to bylo 139 škod za 2,1 milionu Kč a tento trend pokračuje i letos. “Jen za duben a první třetinu května jsme už řešili 36 škod za 416.000 Kč. Jde hlavně o škody na přepravovaných kolech nebo škody, které vznikly při jejich nakládání,” uvedl mluvčí pojišťovny Milan Káňa.

Popularita elektrokol láme rekordy. Poptávka po nich převyšuje nabídku a prodeje jen za loňský rok stouply o 50 procent. Podle statistik má každý třetí prodaný bicykl elektropohon. Spolu s jejich rostoucími počty na cestách však přibývá i zranění spojených s jejich provozem, někdy dokonce fatální.

Podle Centra dopravního výzkumu jde počet smrtelných obětí elektrokol za poslední tři roky už do několika desítek. Stojí za nimi nezvládnutá rychlost a jezdecké chyby, ale i alkohol. Loňský rok byl co do úmrtí cyklistů na cestách nejtragičtější a za nezanedbatelnou částí bylo právě elektrokolo.

V úrazovém pojištění jsou nejnáročnější pojistné události spojené se zraněními hlavy a páteře. Jejich léčba trvá nejdéle a také trvalé následky bývají nejvážnější, včetně ochrnutí a odkázání postiženého na doživotní péči. “Přitom právě případy nehod elektrokol bohužel často končí právě úrazy hlavy a páteře,” doplnil ředitel likvidace škod UNIQA pojišťovny Daniel Červenka.

Problémem je podle něj to, že čeští cyklisté, zejména ti starší, nenosí za jízdy na hlavě přilbu. Ta je schopná při nárazu zabránit až 80 procentům závažných poranění hlavy. Je-li úraz těžký a spojený s následky, jsou náklady pojišťovny často v řádu milionů korun. Dalšími velmi častými úrazy jsou zlomeniny rukou a nohou. Někdy si přitom jezdci dokonce zlomí obě horní nebo obě dolní končetiny najednou, poznamenal.

ČTK | byznysvcesku.cz