EKONOMIKA

Povánoční slevy jsou tu: kdy lze zlevnění zboží reklamovat, a kdy ne?

V pondělí začalo první období povánočních slev. Další velký nápor zákazníků pak lez čekat v týdnu od 3. ledna, kdy začnou novoroční slevy. Kamenné obchody totiž na 1. i 2. svátek vánoční musely mít ze zákona zavřeno, jestliže jejich plocha činí 200 metrů čtverečných a více. Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcií typu Black Friday. Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů. Prodejci se před další sezónou musí zbavovat zásob zboží, které „neudali“ během adventu.

Lukáš Kovanda

Poskytnutí slevy, ať už jde o slevu povánoční či novoroční, není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dní v případě zakoupení online. Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí. Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. Zákazník by však neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat – to, že si vadu nezpůsobil sám.

Obchodníci někdy mohou reklamaci odmítat uznat s tím, když zákazník zboží zakoupil v akci „X + 1 zdarma“. Mohou totiž argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť.

Bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž, co uplatnění zákonného práva reklamace. Bez udání důvodu lze vrátit jen některé druhy zboží, například to, které nepodléhá rychlé zkáze. Těžko lze po čtrnácti dnech vracet třeba potraviny nebo květiny.

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

 

Josef Kalina

Smlouvat a vůbec udělat dobrý handl bylo kdysi umění a kdo ho ovládal, byl nakonec bohatý a tím pádem i vážený člověk. Mám nepříjemný pocit, že toto umění se ze světa poznenáhlu vytratilo a důvodem zdaleka není jen zánik už kdysi nepříliš dobře si stojícího cechu handlířů koňských. Ono se nám to obchodování jaksi zprůmyslnilo. Štáby odborníků na marketing a to včetně psychologů ve velkých prodejních řetězcích dnes válcují jakýkoli zákaznický odpor hned v zárodku s takovou převahou, že celé kouzlo je pryč. Reklama je bombastická, obří a vlastně před ní nelze utéct. Nemám z toho dobrý pocit. Aby byl match zábavný, musí být soupeři alespoň zhruba vyrovnaní. A to dnes už k uzoufání nejsou.

Milan Šáda

Současná přítelkyně je po slevách jak posedlá, někdy se jí už směju, ale je fakt, že ji to jednak baví a hlavně dokáže nakoupit kolikrát za neuvěřitelný peníze. Mě by to zabilo trávit dny čtením letáků a pak hodiny mezi regálama. Je při tom ve svým živlu, tak ji nechávám, alespoň mně zbyde víc na motorku. Ženský tohle maj asi jinak. Teď jsem si na mašinu zrovna k Vánocům koupil pár věcí a je pravda, že sem po těch slevách šel taky. Taky se mně už párkrát stalo, že sem si nakonec koupil blbost jenom proto, že to v tý slevě bylo. Ale o tom těm kšefťákům asi jde, ne? Někdy si dám ze zkušenosti už schválně odklad do druhýho dne a pak kolikrát zjistím, že tu věc vlastně nepotřebuju.

Jindřich Kadavý

Práva spotřebitele je jedna z věcí, která odlišuje vyspělý západní svět od toho druhého. Každý se dnes s oblibou otírá o nejrůznější administrativní a byrokratické opatření z dílny EU, ale když se pak dotyčný chce domoci náhrady škody a nebo jen prostě ochrany před tím, aby mu někdo prodal výrobek vadný v lepším případě a v tom horším zdraví či dokonce životu nebezpečný, to už náhle každý považuje rád za samozřejmost, že je to zajištěno, že se o to někdo stará. Možná by se mnozí obdivovatelé Číny a nebo putinovského Ruska divili, kdyby k podvodnému šmejdu při reklamaci obdrželi na tamním trhu ještě pár ran holí a nebo dokonce kulku.