Přežijí kamenné obchody lockdown? Maloobchod prochází radikální transformací

Přežijí kamenné obchody lockdown? Maloobchod prochází radikální transformací

„Kamenné prodejny se předělávají na výdejny zboží nakupovaného po internetu. Obchodníci, kteří nereflektují trend přechodu do online prostředí, jsou vytlačováni z trhu. V přímém přenosu tak můžeme sledovat radikální transformaci maloobchodního prodeje vyvolanou pandemií koronaviru,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Podle únorových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu poklesu maloobchodních tržeb o 3,0 procenta. Lidé kvůli pandemii téměř přišli o povánoční výprodeje v lednu a ani únor nepřinesl výrazný nárůst spotřeby domácností. Kvůli přísným restrikcím, které omezují mobilitu obyvatelstva, se snížily tržby za prodej pohonných hmot o 7,5 procenta. U nepotravinářského zboží tržby klesly o 4,6 procenta.

Nadále musely zůstat uzavřené mnohé obchody, což zákazníky nutilo více nakupovat po internetu, kde byl zaznamenán růst tržeb o 41,7 procenta. Jedná se o jeden z hlavních důsledků pandemie, který zásadně proměňuje charakter maloobchodního prodeje. Online nakupování se v průběhu koronavirové krize stalo běžné pro většinu české populace a oslovilo i seniory.

Naopak mnozí obchodníci z kamenných prodejen, kteří dosud nespustili e-shopy, balancují na hraně přežití. O své zákazníky přišli a není jisté, že se k nim po odeznění pandemie vrátí. Lidé si totiž zvykli nakupovat po internetu, kde mohou snadno porovnávat ceny. Díky tomu mohou ušetřit, a navíc nakupovat z pohodlí domova bez rizika nákazy koronavirem.

Velmi špatně jsou na tom obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kteří hlásí pokles tržeb o 36,5 procenta. Ještě hůře jsou na tom obchodníci s oděvy a obuví, kterým se propadly tržby o 69,0 procenta. V době pandemie se výrazně snížila poptávka po nákupu formálních oděvů, protože neprobíhají společenské akce. V následujících měsících lze proto očekávat ohlášení bankrotu některých módních značek.