EKONOMIKA

Pro exportéry je nyní největším problémem, zda bude z čeho vyrábět

Pro české exportéry není podle jejich asociace nyní problém nedostatek zakázek, hlavní důležitost nemají ani dlouhodobě chybějící pracovníci, ale otázka, zda bude z čeho vyrábět. Například vývoz automobilů zaznamenal v únoru výrazný propad a situace se může zhoršit, pokud Rusko omezí nebo zastaví dodávky důležitých surovin a dílů. Mohlo by také zničit nebo připojit k sobě významné dodavatele pro Českou republiku na Ukrajině. ČTK to dnes sdělil místopředseda Asociace exportérů ČR Otto Daněk.

Ruská vojska zahájila letos 24. února invazi na Ukrajinu a válka nadále pokračuje. Konflikt dostal ekonomy podle Daňka do neprobádaných prognostických podmínek. V případě nedostatku komponent některá únorová čísla ukazují horšící se stav. "Propad exportu osobních automobilů dosáhl sedmi miliard korun, export do Ruské federace propadl o 11 procent a dá se očekávat, že s rostoucí srovnávací základnou roku 2021 se bude export propadat stále více," uvedl.

Už nyní patří mezi nedostatkové suroviny, komponenty a komodity především neon, paladium, chrom, nikl, meď, hliník, manganové a železné rudy, dále čipy a polovodiče, kondenzátory, kostry motorů, ale také pryž, plasty, dřevo či stavební materiály, řekl Daněk. Pokud by Rusko omezilo nebo zastavilo dodávky důležitých surovin a dílů, firmy by podle něj měly mít připravený náhradní plán. Ten spočívá v možnostech předkoupit zmíněné komponenty podle možností dodavatele a finančních možností odběratele a nespoléhat na podepsané smlouvy. "Ani tyto nezaručují včasné dodávky," dodal Daněk.

Například rudy se v loňském roce podle dat Českého statistického úřadu do ČR dovezlo za 24,3 miliardy korun, z toho z Ukrajiny za 19,8 miliardy a z Ruska za zhruba tři miliardy korun. Dovoz základních kovů loni činil 329,6 miliardy korun, z Ruska jich bylo za 12,8 miliardy a z Ukrajiny za 3,3 miliardy korun. Pryže a plastových výrobků se dovezlo za 202,3 miliardy korun, z Ruska bylo tohoto zboží za 1,7 miliardy korun, z Ukrajiny za 226 milionů korun.

Český vývoz v únoru podle statistiků meziročně vzrostl o sedm procent na 329,7 miliardy korun, meziměsíčně byl ale po sezonním očištění nižší o 2,6 procenta.

ČTK | byznysvcesku.cz

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se bezradný

Asi nejmenší problém by měl být s nedostatkem železné rudy, kterou by snad bylo možné nahradit z jiných zdrojů. I když Ukrajina a Rusko jsou pro nás důležitými dodavateli, tak rozhodně nejsou celosvětově jejími největšími exportéry. Mnohem významnějšími než Rusko jsou třeba Austrálie, Brazílie nebo dokonce Švédsko, což mě samotného překvapilo. Mnohem horší to je s paladiem, kde ruský výpadek bude mnohem citlivější. Rusko je vůbec jeho největším exportérem. A pokud jde o neon, tak Ukrajina dokonce zajišťuje až sedmdesát procent všech dodávek. To bude asi velký problém.

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik . Cítí se v pohodě

Nedá se nic dělat, musíme se ve jménu demokracie a boje za tuto nejvyšší hodnotu uskromnit. Jednou válka skončí a my budeme od Ruska požadovat náhradu všech škod, které nám přímo či nepřímo způsobilo. I kdyby byl nedostatek automobilů, tak se v nejhorším dá jezdit na kolech nebo využívat tažné koně, jak to dělali naši předkové. Nebude to sice pohodlné, ale bude nás hřát vědomí, že jsme se nenechali zlomit a zůstali hrdě stát na stráži svobody.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se naštvaný

Hele, klidně se postav na stráž s poníkem nebo kolem a nezapomeň si na něj dát vlaječku. Ale ze zkušenosti vim, že lidi, který mývaj velkohubý kecy, pak, když na něco skutečně dojde, většinou pěkně vyměknou. Už vidím, jak nám Rusko nahrazuje nějaký škody. Zlatý voči! Navíc, když si ty škody způsobujeme sami. Víte co se nakonec stane? Putina někam ukliděj, přijde nějakej rádoby demokrat, kterej ho odsoudí jako Chruščov Stalina, a pak budeme Rusku posílat peníze na budování demokracie, abychom se všichni radovali ve šťastnym novym světě. že je to blbost? Aha, a jak to bylo s Německem po druhý světový?