EKONOMIKA

ProSpolužáky.cz cesta vzhůru. A online platforma jak na zavolanou

Marek Liška v rozhovoru představuje platformu pro ProSpoluzaky.cz zabývající se online distribucí vzdělávacích materiálů

Marku, jak vlastně vznikla myšlenka psát učebnice?

Impulz napsat vlastní učebnici přišel na hodině matematiky, kde jsme dostali za úkol si z tehdejších učebnic nastudovat látku. Ti, co ještě nevzdali si učebnici do hodin vůbec přinášet, nechápavě zírali do učebnice a snažili se ze změti definic a matematických symbolů vyčíst, jak příklad vyřešit. Já jsem tou dobou doučoval své spolužáky, protože jsem dokázal nalézt cestu, jak přijít matematice na chuť. Proto se po chvíli čtení učebnice obrátili na mě a čekali, že jim poradím. Jenže ani já to z učebnice nechápal. Tak jsem si říkal, proč neexistuje učebnice, která je napsána pro normální lidi? A tam tehdy vznikla myšlenka vlastních učebnic.

Co bylo největším problémem, pokud nějaký byl, při vydání svých vlastních učebnic?

Občas bylo náročné se striktně držet obsahu vzdělávacích programů, které ministerstvo nařizuje, aby se během střední školy probralo. V praxi to občas funguje tak, že mnoho věcí se buď už neučí, nebo se prostě časově nestihne. My ale museli látku i tak zahrnout do učebnic, přitom jsme ji ale nikdy neprobírali. Takže jsme se často museli dívat do různých vysokoškolských skript, kde to bylo alespoň trochu vysvětlené, či se radili s učiteli, kteří nám látku postupně dovysvětlili.

Dnes se podle Vašich učebnic učí na stovkách škol v Česku a na Slovensku, tedy tisíce studentů mají doma Liškovu Matiku pro spolužáky…jaký je to pocit?

Občas, když jdu ráno do práce, si říkám, že určitě alespoň na jedné škole právě probíhá hodina matematiky a oni se učí z něčeho, co jsme před pár lety vydali. Pocit je to skvělý, protože se nám povedlo dotáhnout projekt do konce a z tehdy studentského projektu o jednom člověku se stalo nakladatelství, které vydalo nejen celou středoškolskou matematiku v českém a slovenském jazyce, ale také chemii a teď nově i online přípravu na přijímací zkoušky z češtiny a matematiky.

Co koronakrize? Přeci jenom školství bylo touto pandemií, a hlavně opatřeními kolem ní drtivě zasaženo, jak se to dotklo ProSpolužáků?

Jarní „zemětřesení“ rozhodně poznamenalo každého člověka, protože jsme zažívali něco, co doposud ještě nikdo nezažil. Nás jako firmy se to dotklo velmi, především proto, že jarní období využíváme na komunikaci se školami, které podle nás učí, nebo od září budou chtít začít. Jenže jelikož nebyli přítomni ve školách, bylo těžké s nimi komunikovat. Do toho zažívali situaci, na kterou nebyl nikdo připraven, a museli tak ze dne na den změnit styl výuky a jít cestou online videokonferencí. Takže měli plnou hlavu toho, jak vysvětlí látku přes kameru, jak to bude s přijímačkami a maturitou a celkově zda oni sami či jejich blízcí neonemocní. V této situaci s Vámi nikdo moc nechce řešit učebnice na září, a tak vše oddalovali až na prázdniny. Takže finanče to bylo velmi těžké, přesto se nám ale podařilo počet škol, které podle nás učí, navýšit.

Nyní se přesuňme k Vaší novince, a to online systému ForClassmates, řekněte mi, v čem je speciální, inovativní, nový?

Po asi dvouletém vývoji se nám podařilo ho vydat a rozšířit si tak naši působnost i na trh základních škol formou online přípravných kurzů na přijímací zkoušky z českého jazyka a matematiky. Aplikace jednak nabízí speciální formu vysvětlování látky pomocí studentského jazyka, ale také unikátní interaktivní grafy a videa, která se každých zhruba 30 sekund dotazují a vyžadují správnou odpověď (jinak video nebude pokračovat), aby udržela studentovu pozornost, která je v domácím prostředí velmi těžko udržitelná. Dále jsou naše kurzy obohaceny o mnoho vlastních ilustrací, které jsou názornější a lépe se tak na nich vysvětluje daná látka.

Jaký plánujete další rozvoj společnosti ProSpolužáky.cz?

V následujících letech chceme svou vlastní online výuku postavit tak, aby byla plně soběstačná a dokázala se přizpůsobit na míru každému studentovi individuálně na základě jeho správných a špatných odpovědí, tedy úrovně jeho znalostí, a učitel by již nebyl učitelem, ale průvodcem, který by plnil roli lidského přístupu, který je jakýmkoliv systémem velmi těžké nahradit. Postupně zamýšlíme jít s projektem i za hranice našeho státu, a to ať už formou anglického překladu, tak překladu do polštiny pro Polsko, kde je školství na podobné bázi i v podobném stavu.

Marku, Vám i celému týmu držíme palce, aby Vaše zajímavé a neskromné vize mohly spatřit světlo světa, a i nadále pomáhaly co nejvíce studentům nejen v České a Slovenské republice.