EKONOMIKA

Průzkum: Každý pátý Čech zažil, že nedostal peníze za pojistnou událost 

Téměř každý pátý Čech zažil, že nedostal peníze za pojistnou událost, na které měl podle svého názoru nárok. Uvádí to průzkum agentury EMA data pro on-line pojištění Mutumutu mezi 500 respondentů. Ve valné většině případů, kdy k překvapení klientů pojišťovna odmítla plnit, šlo o úrazové pojištění (60 procent). S velkým odstupem následuje životní pojištění (18 procent).

Plnění v ostatních rozšířených typech pojištění, jako je například havarijní nebo cestovní pojištění, se navzdory svému očekávání nedočkaly jen jednotky procent dotazovaných.

"Pojistné podmínky jsou tak složité, že jim lidé nerozumí a nečtou je. Běžně jim ale nerozumí ani sami poradci," uvedl šéf Mutumutu Jindřich Lenz. Nežádoucí pro pojišťovny je to podle něj z toho důvodu, že ať už má pojišťovna na neplnění právo, tak si pak klient stejně přijde oklamaný.

ČTK | byznysvcesku.cz
 

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se bezradný

Rozhodně se nepovažuji za nevzdělaného člověka, který by měl problém porozumět psanému textu. Ovšem přesně toto je důvod, proč kromě těch povinných neuzavírám prakticky žádné pojistky. Ať už je to úmysl pojišťovacích ústavů a nebo jen stav práva obecně, nepovažuji za myslitelné studovat mnohastránkové smluvní podmínky psané navíc vysoce odborným jazykem. Každému pojišťovákovi, který po mně přečte složitý technický výkres, rád vyseknu poklonu, ale obchodovat s ním stejně nebudu. Nutně bych tahal za nepoměrně kratší konec provazu a ještě za svoje peníze.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se bezradný

Toto je problém. Mám podobné zkušenosti, byť ne bezvýhradně. Současné pojišťovnictví bohužel připomíná do určité míry loterii. Bude tam výluka a nebo mi to vyjde? Los za pár desetikorun člověk rád oželí za tu chvíli napětí. Často i desetitisícové, statisícové pravidelně odváděné částky už riskne málokdo, byť je fakt, že kdo uzavírá takto vysoké pojistky, má obvykle i na dobrého právníka. Pojišťovny potřebují vydělat. Jejich vzorce pro výpočet rizik jsem kdysi letmo zahlédl a je to neuvěřitelně zajímavá matematika. Přesto i na jejím konci musí být zisk a ne právě malý. Část nikoli vždy oprávněných stesků jde ovšem i na vrub klientely. Nemalá skupina lidí považuje pojišťovny za jakýsi nadpřirozený úkaz řešící jakékoli životní trable s elegancí antického božstva a to z prostého titulu samotného názvu, případně uzavření (jakékoli!) pojistky. Pravda, někdy dost pomáhá vzbudit nerealistická očekávání i do jisté míry silně nadsazená reklama. Ale to platí i pro spravedlnost, zdravotnictví a spoustu dalších oborů. Chce to rozum do hrsti a ty smlouvy opravdu číst, případně i dát prostudovat někomu erudovanějšímu. Ne vždy je za neplněním zlý úmysl, kalkul. Vše pojistit nikdo opravdu nedokáže.

Michal Babinec
46 let, byznysmen . Cítí se znechucený

Je to jedna partička všichni tyhle právníci, pojišťováci, politici a makléři se vším možným. Normální obchod s lidskou naivitou; lži, manipulace, sliby a tak. Stačí se jim kolikrát podívat do ksichtu. Uvidíte úlisnýho šmejda jak z fašounský brožurky o židech. Nedávno mně jeden takovej nabízel životko. Kroutil se u toho jak had, málem slintal. Měl sem normálně chuť mu jednu natáhnout. Nakonec jsem ho jenom poslal tam, kde záda ztrácej slušnej název. Normální chlap by se urazil, tenhle ještě ve dveřích blekotal, že kdybych si to rozmyslel, ať mu zavolám. Na zblití!