EKONOMIKA

První lokomotiva vybavená systémem ETCS získala v ČR povolení k provozu

První lokomotiva, která byla zpětně vybavená zabezpečovacím systémem ETCS, může do ostrého komerčního provozu v ČR. Drážní úřad udělil certifikaci prototypu vozidla z řady 362 WTB od Českých drah, oznámil státní dopravce. Jde o první vůz, který takové povolení v České republice získal.

Vybavení lokomotivy zabezpečovacím systémem měly na starosti dceřiná společnost drah ČD-Telematika a firma AŽD Praha. "Určitě jde o přelomový moment pro nás a svým způsobem i pro českou železniční dopravu a její budoucnost," uvedl člen představenstva a ředitel úseku telekomunikačních a infrastrukturních služeb ČD - Telematika Tomáš Businský.

České dráhy připravují dovybavení vozů i z dalších řad vlaků. "Certifikace zabezpečovacího systému ETCS na prototypu řady 362 WTB je významným krokem k zavedení rutinního provozu pod dohledem ETCS na mnoha dnes používaných vozidlech Českých drah," uvedl místopředseda představenstva drah Michal Kraus.

Dráhy podle něj na zavedení zabezpečovacího systému připravují kromě techniky i školení zaměstnanců. Brzy také chtějí zahájit zkušební provoz se systémem, rutinní provoz by pak měl být zahájen v roce 2025.

Certifikace prototypu vozidla 362 by podle drah mělo výrazně usnadnit získání povolení i pro další vozidla, která budou dovybavena ETCS systémem.

Vybavení vozů Českých drah zabezpečovacím systémem budou i nadále provádět ČD-Telematika s AŽD Praha. Společnosti uspěly v tendru dopravce z roku 2019 na vybavení až 131 elektrických vozidel systémem ETCS. Podniky následně s dráhami uzavřeli smlouvu na vybavení 102 lokomotiv dopravce za téměř 1,4 miliardy Kč.

Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku. Například při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti. Podle současných plánů státu by systém ETCS měl být v následujících deseti letech postupně vybudován na asi 4800 kilometrech z celkem zhruba 9000 kilometrů železnic v Česku. Zároveň je nutné systémem vybavit vlaky.

ČTK | byznysvcesku.cz

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se v pohodě

To je hrozné, napíšou ETCS a ani pořádně nevysvětlí, co to vlastně znamená. Musel jsem si o tom něco zjistit sám. Ta zkratka znamená European Train Control Systém, je to tedy evropský vlakový zabezpečovací systém. Systém může aktivně zasahovat do řízení vlaku v případě selhání nebo omylu strojvedoucího. Aspoň to tak píšou. ETCS sleduje všechno možné, například oprávnění k jízdě, dodržování návěstí i přechodných omezení, maximální rychlost, trasu vlaku atd. Zajímalo by mě, jestli strojvedoucí bude ještě muset něco dělat.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se smutný

Tak to je konec světa, jak ho známe. Prostě člověk je člověk. Každá mašina se může zbláznit. Teda člověk taky, ale to se většinou pozná. I když mýmu švagrovi ruplo v bedně a nikdo nic netušil, až když se vrhnul na starou fousatou sousedku a chtěl ji znásilnit. Jenomže ty mašiny nejsou dost pružný a nedokážou vnímat celou komplikovanost reality. Chci si třeba jet trochu rychlejc, jo, protože zrovna můžu, ale počítač řekne ne. Pak mizí radost ze života.

Karla Bernášková
38 let, učitelka . Cítí se šťastný

Jsem moc ráda, že se naše dráhy modernizují. Jedná se vlastně o logický krok, protože také v automobilech přibývají nejrůznější pomocné a bezpečnostní systémy. Proč by tomu mělo být v případě vlaků jinak? Jestli tomu dobře rozumím, tak naše vlaky budou něco jako ty, které jezdí v Japonsku. Ty prý jezdí na vteřinu přesně. Už se moc těším, protože zpoždění někdy bývala opravdu velká. Pokrok se prostě nedá zastavit a všechno směřuje k lepšímu. Tedy spíše alespoň něco.