EKONOMIKA

Restaurace rychlého občerstvení sledují rostoucí zájem o snídaně

Restaurace rychlého občerstvení sledují rostoucí zájem o snídaně. Češi si je dopřávají nejen na místě, ale často si je berou s sebou do auta nebo si je nechávají přivézt domů. ČTK to řekli zástupci vybraných řetězců rychlého občerstvení a rozvozových služeb. Síť McDonald's snídaně českým zákazníkům poprvé nabídla 9. května 2007 ve zhruba dvacítce restaurací v Praze, postupně je rozšířila do celé země. Právě u snídaní vidí firma stále značný potenciál k rozvoji, řekl ČTK provozní ředitel společnosti Tibor Niezer.

McDonald's v České republice po uvedení snídaňové nabídky prodal první rok milion porcí, loni jich bylo 9,7 milionu. Ve srovnání s rokem 2007 podíl snídaní na celkovém podnikání řetězce vzrostl v uplynulém roce zhruba čtyřnásobně. Za dobu snídaňové nabídky však síť zaznamenala i několik nezdarů, propadákem bylo například pečivo s máslem a sladkými pomazánkami. Lidé o něj neměli podle Niezera vůbec zájem. K snídani si Češi naopak nejčastěji objednávají toast se šunkou a sýrem, oblíbená jsou také míchaná vajíčka. Ta si lidé více dávají v restauraci než na cestu. V době pandemie koronaviru, kdy stravovací zařízení mohla vydávat jen jídlo s sebou, si je však lidé kupovali méně často. V současné době se k nim ale znovu vrátili, řekla za marketingové oddělení McDonald's Jana Kloudová.

Niezer zdůraznil, že díky zavedení snídaní se řetězci podařilo získat nové zákazníky. U snídaní je podle něj možná velká variabilita a také přizpůsobení se lokálnímu trhu, což může přitáhnout další klientelu. Tento týden McDonald's představil bagel s lučinou, který je vhodný i pro vegetariány. McDonald's už dříve do nabídky zařadil i muffin s lučinou. Nyní přidal také sladké snídaně v podobě lívanců s pribináčkem. Prodeje za první dny podle Kloudové překonaly očekávání, na hodnocení úspěšnosti novinek je ale ještě brzo, dodala.

Rostoucí zájem o snídaně sleduje také český řetězec Bageterie Boulevard. Denně si je v jeho pobočkách dopřeje zhruba 2000 zákazníků. "Nejoblíbenější je u nás Le Club sendvič a Ham&Egg (šunka a vejce), pozadu ale nezůstává ani naše poslední novinka Roastbeef&Cheddar," uvedla za společnost Martina Hájková. Zákazníci si k snídaním podle ní nejčastěji v menu objednávají capuccino a pomerančový džus.

Také rozvozová služba Wolt letos v Praze zaznamenala meziročně přibližně dvojnásobný zájem o dovážku snídaní. Nejčastěji si je lidé objednávají ráno kolem osmé hodiny. V ostatních městech je nárůst pozvolnější, řekl ředitel českého Woltu Jan Foret. "Nejoblíbenější dny na doručení snídaní jsou čtvrtek a pátek. O víkendu si pak Pražané objednávají snídaně zpravidla až po deváté hodině," doplnil.

ČTK | byznysvcesku.cz 

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy . Cítí se šťastný

Lidé si pod slovem fast food představují mezinárodní řetězce, které řídí obrovské společnosti. Jenomže fast food může být o malý, alternativní podnik, který kromě dobrého jídla z kvalitních surovin nabízí příjemnou atmosféru. Když jsem byl v New Yorku, skočil jsem si právě na snídani do The Westin, kde jsem si dal bagel se smetanovým sýrem a lanýži posypaný plátky zlata. Stál rovných tisíc dolarů. Naštěstí jsem to neplatil já, ale David, který dělá manažera u jedné významné šperkařské společnosti. To víte, že jsem se mu pak za takovou štědrost odměnil.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se znechucený

Ty vole, fast fůd! Proč tomu neřikáme hezky česky bufáč? Dycinky to byly prostě bufáče. Ale dřív v nich bejval lepší výběr. Mohli ste si dát držkovku, bramborák, klobásu, ale třeba i knedliky s vajíčkem. Maj v mekáči držkovku? Nemaj. Tam sou jenom housky s karbošem, na kterej si můžete dát sejra nebo taky nedat. No to je fakt pestrý. Jo, a dřív bylo v bufáčích i pivo. Teď tam maj uplný hovno. Omylem sem jednou zabrousil do kaefcéčka, nebo jak se to menuje, a řikám: „Slečinko, jedno pivánko, s'il vous plaît.“ Koukala na mě jako vyoranej rejsek a pak řekla, že pivo neprodávaj. Tak co je to za bída podnik?!

Karla Bernášková
38 let, učitelka . Cítí se zklamaný

Chápu, že majitelé restaurací rychlého občerstvení jsou se stavem, kdy stále více lidí chodí do jejich podniku na snídani, spokojeni, ale mne osobně to velmi mrzí. Je to bohužel projev dnešní uspěchané doby, kdy lidé nemají ani čas si ráno v klidu udělat byť jen malou snídani, a místo toho si raději něco narychlo koupí. Navíc mám pochybnosti, pokud jde o kvalitu nabízených jídel. Když si člověk připraví něco sám, udělá si to podle sebe a ví, co jí. Možná se do toho promítá i jistá lenost, kterou stále více pozoruji i u svých žáků. Nechci domýšlet, co to s naší společností udělá.