EKONOMIKA

Revoluce v bankovnictví? Přichází zaručený digitální podpis

Společnost Bankovní identita zavádí novou digitální službu, zaručený podpis smlouvy či dokumentu ve formátu PDF nazvaný BankID SIGN. Bude garantovat totožnost osoby, která smlouvu nebo jakýkoli jiný dokument podepsala, a to díky identifikaci prostřednictvím bankovní identity.

Služba by měla kompletně fungovat koncem října. Firma o tom dnes informovala novináře. V ČR podle společnosti žádná všeobecně používaná forma digitálního podpisu není rozšířená. "Náš zaručený podpis bude uživatel moci využívat v naprosté většině případů, kdy se podepisuje. Podpis smlouvy pomocí SIGN zabere jen několik vteřin," uvedl výkonný ředitel společnosti Marek Růžička.

Nyní v ČR všeobecně používaná forma digitálního podpisu chybí. To, co se dnes používá, je podle Bankovní identity způsob 'prostého podpisu‘, kdy klient dokumenty podepisuje zadáním kódu doručeného na mobilní telefon. Druhá strana nemá jistotu, kdo skutečně dokument podepsal. "BankID SIGN ověří klienta prostřednictvím bankovní identity, což je jednoznačná identifikace. Navíc klient nepotřebuje žádný kvalifikovaný certifikát," doplnil předseda představenstva Bankovní identity.

Společnost Bankovní identita pomocí digitální platformy BankID propojuje firmy a instituce s bankami. Samotná bankovní identita, někdy přirovnávaná k digitální občance, je tvořena přihlašovacími údaji do internetového bankovnictví. Usnadňuje přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí.

Přihlašování k firemním službám přes bankovní identitu v rámci BankID uvedlo podle společnosti do provozu přes 30 firem, například Generali Česká pojišťovna, Sazka, MallPay, Česká spořitelna Penzijní společnost nebo Deloitte Advisory. Dalších desítky firem službu připravují. Pro občany představuje bankovní identita prostředek, pomocí kterého se mohou elektronicky prokázat při používání on-line služeb státu, třeba na Portálu občana, firem nebo institucí. Používá se stejně jako přihlašování k internetovému bankovnictví.

Akcionáři Bankovní identity jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Bankovní identita, neboli digitální občanka, je dostupná až šesti milionům uživatelům internetového bankovnictví v Česku. Službu má nyní aktivovanou 4,2 milionu klientů, alespoň jednou ji využilo přes 500.000 osob.

ČTK | byznysvcesku.cz