EKONOMIKA

Rostoucí ceny elektřiny a ropy zřejmě zdraží městskou veřejnou dopravu

Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu.

Lukáš Kovanda

Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají. 
V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů. 

V krajním případě může v důsledku energetické krize dojít k narušení provozu městské hromadné dopravy. Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této přímesi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku. 

Záleží ovšem na tom, jak bude tuhá zima a jak velkorysé bude Rusko s dodávkami plynu do EU nad rámec dojednaných dlouhodobých kontraktů. Čím tužší bude zima a čím méně bude Rusko velkorysé, tím spíše se prohloubí plynová krize EU a tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje. 

Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení.

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Milan Šáda

A je to tady! Všechno, co psali v novinách je naopak. Ne my Rusákům budeme dělat milosti se sankcema, ale oni nám s plynem. Super ekologická věc ta německá zelená elektřina – nebude kvůli ní jezdit emhádéčko, kde sou ty emise nejnižší, že jo?! Běžte se bodnout!!! Hlavně, že se naváželi novináři do Babiše, že ta jeho řepka je strašnej eko průšvih. Všechno je to jedna banda!

Josef Kalina

Kdybychom v tom nebyli nuceni žít, bylo by vlastně vcelku zábavné sledovat, jak se naplňují predikce o neživotaschopnosti všech levicových řešení. Současná EU a její Green Deal přitom není nic jiného a to tentokrát a dosti pikantně se svým “poručíme větru dešti“ úplně doslova. Výsledek je přitom jako vždy – to jest „a ono prd velebnosti…“.

Erik Hrachovec

Já používám jen veřejnou dopravu a mám pocit, že by jí mírné zdražení jen prospělo. Spousta lidí si něčeho, co je skoro zadarmo neváží a pro mě bude jen příjemné, že se nebudu muset mačkat s kolikrát i dosti nevábnými individui. Jen bude třeba asi posílit kontroly.

Michal Babinec

Cizí peníze a přerozdělování… Toť věčné pokušení každého socialisty. Jenže ony nakonec i ty cizí peníze jednoho dne dojdou. Teď už je v podstatě jedno, jestli bude daňový poplatník sponzorovat nejdřív Energiewende a pak v jejím důsledku ještě jízdenky do mhd a nebo jakkoli jinak v libovolném pořadí. Princip je pořád stejný. Já jsem elita, já vím, jak na to, a vy to zaplatíte! Je někdo proti? Aha, tak to bude extremista nesdílející evropské hodnoty. Pro jistotu si to hlasování zopakujeme.

Jindřich Kadavý

Radovat se ze zdražení by bylo asi poněkud zvrácené, ovšem je třeba si uvědomit, že provozovatelé veřejné dopravy už dnes u nás pracují prakticky bez výjimky se silně ztrátovými rozpočty. Podíváme-li se na Západ od našich hranic, bývá poměr ceny jízdného k průměrným příjmům daleko nižší než u nás. Samozřejmě, zkouší se dnes díky Zeleným například v Rakousku síťový Klimaticket, ale to je jakýsi ověřovací provoz, kde se budou zohledňovat celkové přínosy. Vcelku platí, že hromadná doprava osob tam, kde to je možné, je jedinou racionální volbou zodpovědného občana EU a je v pořádku za ni platit odpovídající cenu.

Nikola Spurná

Začínám mít takovej pocit, že ještě pár těhlech jobovek a přestane se mi vyplácet jezdit do práce. Nasbíráme si místo toho s děckama přes den klestí, něco vypěstujem a do garáže namísto auta dáme kozu a čuníka. Nebo o tohlecto jim teda vlastně jde?