EKONOMIKA

Rusko potřebuje automobily, a proto obnovuje značku ze sovětské éry

Poté, co Renault oznámil odchod z ruského automobilového trhu kvůli válce s Ukrajinou, uvedl starosta Moskvy, že továrna této firmy bude využita k obnovení zaniklé automobilové značky Moskvič z dob sovětské éry. Značka Moskvič, která je mimo území bývalého Sovětského svazu a jeho satelitních zemí málo známá, byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991, napsal zpravodajský server CNN.

Stejně jako mnoho jiných automobilových značek ze zemí komunistického bloku se i Moskvič potýkal s problémy s kvalitou. Lewis Siegelbaum ve své knize "Auta pro soudruhy" uvádí, že model Moskvič 408 z 60. let s motorem o výkonu 50 koní měl tolik závad, že ho kritizovali dokonce i sovětští úředníci. Siegelbaum ho popisuje jednoduše jako "příšerné auto".

Navzdory přetrvávajícím problémům uzavřela sovětská vláda s francouzskou automobilkou Renault dohodu o modernizaci továrny a zvýšení výroby na 200.000 vozů do roku 1975, uvádí se v knize. Výroba skončila s rozpadem Sovětského svazu a nástupem západních automobilek. Část bývalé moskevské továrny byla znovu otevřena v roce 2005 jako společný podnik Renaultu a města Moskvy.

Renault také vlastnil kontrolní podíl ve společnosti AvtoVAZ, mateřské společnosti populární ruské automobilové značky Lada. Ve svém prohlášení z tohoto týdne Renault uvedl, že kontrolní podíl byl prodán ruské vládě, zatímco kontrolní podíl v moskevské továrně, kde se vyráběly vozy Renault, byl prodán městu Moskva. Renault si ponechal otevřenou možnost pozdějšího návratu na ruský trh.

"Zahraniční vlastník se rozhodl uzavřít moskevskou továrnu Renault. Je to jeho právo, nemůžeme však dopustit, aby se několik tisíc zaměstnanců ocitlo bez práce," napsal moskevský starosta Sergej Sobjanin v příspěvku na svém blogu.

"Proto jsem přijal rozhodnutí evidovat závod jako majetek města a obnovit výrobu osobních automobilů pod historickou značkou Moskvič. V roce 2022 začínáme novou stránku v historii moskviče," dodal Sobjanin.

Společnost se bude snažit, aby v závodě zůstali pracovat všichni jeho současní zaměstnanci, napsal starosta. Továrna se také bude snažit získávat většinu dílů pro automobily od ruských firem.

Továrna bude zpočátku vyrábět konvenční auta na benzinový pohon, ale v určitém okamžiku přejde na výrobu elektromobilů, uvedl dále Sobjanin. Starosta neupřesnil, jaké modely vozidel se budou v dohledné budoucnosti v bývalé továrně Renaultu pod názvem Moskvič vyrábět.

Moskvič má své kořeny ve vozech, které jsou považovány za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce začala společnost vyrábět auta pod názvem Moskvič, což znamená "Moskvan" neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je dnes v Rusku stále registrováno přibližně 200.000 moskvičů.

Obecně platí, že automobily vyráběné v centrálně řízených ekonomikách Sovětského svazu a jeho satelitních zemí neoplývaly kvalitou. Některé vozy vyrobené v zemích komunistického bloku, jako například východoněmecké trabanty, si na Západě našly své příznivce. Karoserie trabantu byla vyrobena z materiálu zvaného duroplast, který připomínal plast, ale byl vyroben ze směsi dřevní hmoty, bavlněných vláken a pryskyřice.

I přesto se ale některým firmám z někdejšího sovětského bloku podařila změna k lepšímu, dodal zpravodajský server CNN. Například značka Škoda, která se vyráběla v tehdejším komunisty ovládaném Československu, byla po pádu Sovětského svazu převzata koncernem Volkswagen. Nyní sídlí v České republice a stala se jednou z nejoblíbenějších a nejziskovějších značek koncernu VW.

ČTK | byznysvcesku.cz

Jindřich Kadavý
51 let, hudební pedagog a začínající politik . Cítí se znechucený

Všechno ruské je okopírované (ukradené) podle něčeho západního. Prakticky každý složitější výrobek v Rusku má svůj předobraz jinde na světě, obvykle v tom vyspělém, západním. Rusové se často ani neobtěžovali měnit cokoli jiného než nápisy a pochopitelně úroveň provedení, jak jinak než k horšímu až děsivě špatnému. Domnělé rozdíly v kvalitě typu jakože Lada byla lepší než Moskvič atp. naprosto nijak nesouvisí s ruskou invencí nebo schopnostmi, ale jen a pouze stářím původního okopírovaného (ukradeného) západního výrobku. Takže jako obvykle v případě Ruska nic nového pod Sluncem, zoufalecký epos téhle orientální despocie pokračuje dál v původním, nezměněném stylu.

Josef Kalina
67 let, strojní inženýr . Cítí se bezradný

V Sovětském svazu takto vznikala většina průmyslových výrobků. Nakonec nebyl to nijak originální nebo celosvětově neosvědčený model. Obdobně kdysi kopírovali Němci od Angličanů, pak Američané od Němců i Angličanů, ještě později Japonci od Němců a Američanů, v době celkem nedávné Korejci od Japonců a úplně nakonec Číňané prakticky od všech výše uvedených. Všechny jmenované země lze nakonec považovat za průmyslové velmoci. Jen u toho Ruska se až na výjimky nějak dlouhodobě nedaří ten poslední stupeň, tj. překonání původních vzorů. Jeden ale nikdy neví, co není může jednou být. Podceňovat soupeře je chyba vždy.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy . Cítí se v pohodě

Hele, Moskala osobně neznam, ale fotr měl leta Žigulíka a to byla bomba kára. Kam se na to hrabalo cokoli z našich aut. Dokonce i ty už popřevratový Fáčka a Feldy proti tomu byly směšný hačaperky. Jako jo, byl to prej nějakej původně FIAT nebo co, ale co sem čet, tak to ty Rusáci dost vylepšili, že to překonávalo původní vzor. Docela se prej prodávaly i na Západě. Hlavně sou všechny tyhle auta jednoduchý a spolehlivý, dělaný na tvrdý podmínky a na to, že si to každej spraví doma nebo někde na cestě sám. Já bych taky radši bavoráka, medvěda a spol. Jenže ty dementi z Unie těma svejma nesmyslama ty auta nakonec tak prodražej a zesložitěj, že přijde doba, kdy bude ještě každej rád za tyhle starý klumpry, páč to pude vůbec udržet v chodu. Každopádně vám u nich teda na dálku nevodpojej řídící jednotku, když budete nevyspaný nebo pod vlivem, že jo. To by totiž tady u nás byl docela problém.