EKONOMIKA

Růžová a modrá, pro staromilce dobrá. Jaké budou propříště žádoucí barvy pro vaše děti a co na to trh

Jako nedostatečně progresivní, tedy jdoucí s dobou byla nově označen řetězec dm drogerie markt. V Německu získal anticenu Zlatý kůl v plotě, kterou udělují její tvůrci firmám, u nichž získají dojem, že podporují genderová klišé.

Jeden sprchový gel v růžové, jeden ve světle modré. Musí tento výrobek barvou odpovídat pohlaví toho, kdo ho použije? Podle sdružení z Bonnu, které za anticenou udělovanou od roku 2017 stojí, je to zbytečné. Jejím udílením chce přispívat k "podpoře svobody volby nad rámec omezujících stereotypů".

Drogerie dm se do hledáčku sdružení dostala proto, že podle jeho zjištění cílí řadu výrobků na určité pohlaví. Začíná to prý už u malých dětí.

"Řekněte nám, co má vaše dítě mezi nožičkami, my vám řekneme, jaké má používat dudlíky, hadříky, láhve na pití a bryndáčky." Takto podle sdružení dm omezuje rodiče.

Společnost se proti výtkám iniciátorů anticeny ohradila. Některé z kritizovaných produktů podle ní už v nabídce delší dobu nejsou. Ředitelka Kerstin Erbeová k tomu řekla, že firma zákazníkům vždy doporučuje, aby se rozhodli pro takový výrobek, ze kterého mají oni a hlavně děti nejlepší pocit.

Firma také na svou obranu uvedla, že se řídí potřebami zákazníků: "Například u kojeneckých a dětských produktů jsme zjistili, že většina našich zákazníků chce, aby dívky a chlapci měli známé barevné schéma a design." Sortiment samozřejmě zahrnuje také produkty "v genderově neutrálních barvách", dodává dm.

V roce svého vzniku získaly anticenu Zlatý kůl v plotě čítanky pro dívky (s poníky a princeznami) a pro chlapce (s piráty a policisty).

Je pozoruhodné, že firma podle všeho respektuje potřeby a preference svých zákazníků, jak je výše uvedeno. Jenže to v časech, kdy ideologické počínání začíná opět přetlačovat čistě tržní principy nemusí stačit, dokonce i když se firma snaží, ale dle mínění strážců ideové pravověrnosti málo.

ČTK | byznysvcesku.cz

Jindřich Kadavý

Takových anticen si může každý vytvořit kolik chce a senzacechtivá mediální obec to bude zuřivě přetiskovat s vcelku oprávněným, byť dosti pokleslým kalkulem na zvýšenou čtenost. Hned poté se vyrojí zástupy věrozvěstů zániku západní civilizace a EU zejména a dílo je hotovo. Genderová citlivost je samozřejmě velmi aktuální téma a je jen dobře, že se slovy autorů anticeny tlačí na to, přestat lidem vnucovat, jak se mají oblékat a do jakých barev. To, že tuto ušlechtilou a potřebnou snahu provází i nějaké ty zmatky a nedopatření, je zcela pochopitelné, stejně jako to, že zaprděný český fotr nad laciným pivem u pocintaného stolu se bude vždy rozčilovat slovy „to za nás nebylo a zlatý komunisti“.

Josef Kalina

Jedním slovem: Je to nešťastné. Nikoli ovšem fakt, že se parta pomatených de facto extremistů z nejspíše levé části spektra sebere a vyhlásí si anticenu, ale spíše to, že na to dostanou z veřejných prostředků někdy až neskutečné částky. A za další je problémem, že jejich ať již ideoví a nebo dokonce zcela konkrétními vazbami a zájmy provázaní souputníci v redakcích často i veřejnoprávních médií, jim onen na hlavu postavený nesmysl pomohou zpropagovat nyní již s puncem serióznosti oficiálního média. Výsledkem pak není nakonec to, že je možné dětem koupit krom růžového nebo modrého šamponu i žlutý, to tu už totiž bylo dávno, ale že jedině žluté budou časem možné. A to je pravý opak oné svobody, již mají současní revolucionáři plná ústa. Nezbývá než doufat, že hloupost časem umře sama. Poslední dobou ale začínám mít vážné pochybnosti.

Karin Léblová

No, já vám nevím. Máme teď dětí plný dům, kluků i holčiček a musím říci, že děti mají úplně jasno. Možná jsme někde udělali s manželem chybu, ale nejsem si vědoma, že bychom někomu z dětí něco nutili či podsouvali, ale to barevné schéma mají prostě v sobě stejně jako typické klučičí a holčičí hry. A je to krásné v nich už odmala sledovat ty malé ženy a malé muže. Myslím, že jim to zdravě uchopeno jen může pomoci jednou převzít role tatínků a maminek, které vůbec nebývají snadné. Když vidím, kolik známých v mém okolí se v tom i v poměrně “zralém“ věku plácá a neví, jak do toho, říkám si, zaplaťpánbůh, že naše děti se orientují dobře. Asi to bude také tím, co u nás dospělých vidí?