EKONOMIKA

Smartwings je v insolvenčním řízení, piloti se domáhají peněz za odstupné

Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se společností Smartwings. Vyhlášení úpadku se domáhá pět zahraničních pilotů, podle nich jim letecká společnost dluží peníze za odstupné. Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku, upozornil na to server Zdopravy.cz.

Piloti se v návrhu domáhají dlužné mzdy v rozmezí zhruba 66.000 až 157.000 eur (asi 1,5 až čtyři miliony korun) za různě dlouhé období, většinou v loňském roce po vypuknutí pandemie koronaviru. Dva piloti jsou z Dánska, po jednom z Itálie, Maďarska a Bulharska, létali ze základen ve Varšavě a v Budapešti.

Piloti v textu návrhu upozornili na to, že pracovali pro Smartwings na občanskoprávní smlouvy, která nepodléhá povinným odvodům ze závislé činnosti. "Povaha činnosti věřitelů jakožto pilotů a jejich postavení dle těchto smluv však mělo zcela jednoznačně pracovněprávní povahu," uvádí se v textu návrhu. Podle pilotů Smartwings jednostranně přestaly smlouvy plnit. "Ze dne na den je zbavil jakýchkoliv příjmů a uvrhl do stavu hmotné nouze, kterou následně využil k nátlaku na věřitele, aby se svých práv a nároků vůči dlužníku pod příslibem pokračování spolupráce vzdali," píše se ve společném návrhu.

Piloti uvádí, že se Smartwings smluvně zaručily, že v případě ukončení smlouvy ze strany letecké společnosti bude pilotům vyplaceno "odstupné" ve výši šesti měsíčních odměn. "Když nastala pandemie, nedostali piloti nic. Domáhají se proto odstupného," píše server.

Společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Firma čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Naopak v úpadku je od března dceřiná společnost Smartwings České aerolinie. Smartwings jsou nyní pověřeny vypracovat jejich reorganizační plán.

ČTK | byznysvcesku.cz

Milan Šáda

Jojo, kluci, lítat s érama, za to jiný musej platit a vy byste ještě chtěli milióny?! Ale vážně! Tohle vidím všude. Vyčůránci, co se rozhodli rychle zbohatnout, nesou podnikatelský rizika jenom hubou a přesně do chvíle, dokud to sype. Pak začne v lepším případě velký brečení a žádosti o dotace a kompenzace, v horším jako tady, ten průšvih páni majitelé přelejou na svoje lidi a prachy převedou na příbuzný. Hlavně, že ČSA jsou ekonomicky odepsaný, protože je přesně tyhle “ekonomický tygři“ ve formě nízko-nákladovek zlikvidovali a „nepružný státní dopravce musel udělat místo na trhu dynamickým soukromníkům…“ Blablabla... Miluju tyhle kapitalistický kecy. Na dráze je to úplně to samý. Taky furt samá liberalizace, otevření trhu a výsledek? Strojvedoucí u soukromníků na těch mašinách už pomalu žijou a státní dopravce tlačí svoje lidi logicky do toho samýho. Nevolnictví hadr! Kolega, co tam dělal, vyprávěl, že někdy i tři dny neslez ze stroje. Za to mu smrknou pár tisícovek navíc a přidaj zdarma řeč o tom, že jinde to není jiný a může bejt rád. No bodejť by nebylo, když to nikdo nekontroluje a ještě šíbry oslavujou v novinách, jak se starejma vagónama přinesli novou kvalitu na český koleje. A pak jim pokaždý ten stát je najednou všem dobrej, když to klekne! To sem se zase vytočil!!!

Michal Babinec

Přijde mně děsivá tato nová, nenápadná forma postátňování či monopolizace. Zrekapitulujme si to. S ohledem na státní(!) opatření je už druhý rok systematicky likvidován soukromý sektor v pohostinství, dopravě, ubytovacích službách, službách obecně, energetice a tak by bylo možno dlouze pokračovat. Vůbec nikdo se už pomalu nepozastavuje nad tím, že ještě nedávno prosperující a desítky let budované podniky jsou dnes v insolvencích a nebo těsně nad okrajem propasti. Jedinou spravedlnost vidím v tom, že ona ta bezprecedentní likvidace ekonomiky a tvůrců skutečných hodnot časem samozřejmě dopadne i na státní zaměstnance, důchodce a jiné podobně privilegované skupiny, žijící z daní a mající momentálně pocit, že jich se nic netýká, protože oni přece mají vše jisté. Jenže se může snadno stát, že na ty daně jednoduše nebude z čeho brát a to už velmi brzy.

Jindřich Kadavý

Jestli ono to nebude tím, že firma je jaksi tuzemský podnik, že ano? Mentalita vše nějak ošidit mně až příliš připomíná národní specifika jistého nejmenovaného malého národa ve střední Evropě. Pochybuji, že by si toto kdokoli na Západě vůči svým zaměstnancům dovolil. Krom dlužné částky by zaplatil i tučnou pokutu. Je to stále stejné, duch Východu a ruského mužika je v našich krajích pevně zakořeněn. Od každodenních drobných podvůdků až po rozsáhlé podvody a převody majetků, všudypřítomnou korupci, lhaní, bezohlednost a vzájemné okrádání se všech všemi, to je dědictví minulého režimu, kterého se jen tak nezbavíme.