EKONOMIKA

Suchej únor letos připraví prodejce na tržbách za alkohol o 730 milionů korun, tratit bude na dani i stát

Stále populárnější akce „Suchej únor“ představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Pomůže naopak prodejcům stále populárnějšího nealko piva či limonád.

Lukáš Kovanda

Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí totiž prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun.

Podle organizátorů „Sucháče“ se do akce loni zapojila desetina dospělé populace v ČR, v přepočtu na 700 tisíc lidí.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. Takovou úspěšnost potvrzují za osm dosavadních ročníků i sami organizátoři kampaně.

To znamená, že zhruba 630 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí. Ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak tito lidé konzumovali (a kupovali).

Za alkoholické nápoje obyvatelé ČR v obchodech podle nejnovějších dat Eurostatu – za rok 2020 – utratí zhruba 96,5 miliardy korun ročně. To je přibližně 11 tisíc korun v přepočtu na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o přibližně 914 korun na osobu.

Akce „Suchej únor“ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, pročež i jejich konzumace alkoholu je i bez akce „Suchej únor“ podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 760 korun, nikoli 914 korun.

Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ jako loni i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě letošního února o přibližně 479 milionů korun. To plyne z toho, že 630 tisíc účastníků „Sucháče“, kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem „odpustí“ výdaje za alkohol v průměru 760 korun, tedy dohromady za 479 milionů korun. Ve skutečnosti tato suma skutečnou ztrátu od prodejce alkoholu o něco podhodnocuje, neboť výdaje za alkohol rok od roku rostou, i kvůli inflaci. Ta například loni činila v případě alkoholických nápojů 2,3 procenta. Navíc rok od roku roste popularita akce Suchej únor, takže letos jsou nejen vyšší ceny alkoholu – tedy potenciálně vyšší ztráty pro prodejce, i pokud by kvůli „Sucháči“ neprodali přesně ten samý objem alkoholu jako loni –, tak i vyšší počet účastníků akce. Lze tedy počítat se ztrátami pro prodejce čítajícími zhruba půl miliardy korun.

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze na základě údajů z minulých ročníků předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část letošního února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol zhruba poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jedná se o dalších zhruba 32 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 84 tisícům osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 200 milionů korun.

Sečteno, podtrženo, „Suchej únor“ letos prodejce alkoholu připraví o zhruba 730 milionů korun.

Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké „nealko“.

Lukáš Kovanda, Ph.D. je členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavním ekonomem Trinity Bank.

Karla Bernášková
38 let, učitelka

Správně se říká „Suchý únor“, nikoliv „suchej“, to druhé je nespisovné a navíc „pragismus“, jak by řekl Karel Čapek. Nechápu, proč někteří lidé mají potřebu být za každou cenu „cool“. Ale jinak s akcí samozřejmě na sto procent souhlasím a podporuji ji. Do teď jsem o ní neslyšela, ale určitě se zapojím. I když moje dvě griotky měsíčně se patrně na celkové spotřebě alkoholu příliš neprojeví. Podle mě by muži neměli vůbec pít, neboť po alkoholu hrubnou. Ne náhodou byl jeden z našich největších velikánů, T. G. Masaryk, abstinent a dokonce prosazoval, aby se podmínka abstinentství dostala i do protokolu prezidenta. Obávám se, že by s jejím plněním mohl mít současný pan prezident jisté problémy. Ale třeba se také zapojí do „Suchého února“.

Milan Šáda
46 let, posunovač u dráhy

Svět je plnej magorů, neni kraviny, kterou by už někdo nevymyslel. Jenomže tenhle „Suchej únor“ se už blíží normálnímu záškodnictví a vlastizradě, protože nám chtěj zničit hospodářství. Kdo pije, posiluje státní rozpočet i firmy vyrábějící alkohol. A kdo v těch firmách pracuje? Asi ne trpajzlíci, ale lidi. Ty vole, vždyť je to úplně antihumanistický. O lidi by nám mělo jít v první řadě. Jako, kdo bude mít prospěch z toho, že se v únoru nenapiju? Normální lidi by to měli bojkotovat a chlastat za dva, aby se to vyrovnalo. To, že byl Masaryk abstinent, je mi uplně šumák. Znám taky jednoho rakouskýho velikána, kterej byl abstinent, a pak se ze zoufalství zastřelil v berlínskym bungru.

Erik Hrachovec
27 let, vedoucí oddělení datové analýzy

Už dopředu hlásím, že se k akci „Suchej únor“ nepřipojím. Ne proto, že bych, jako někdo, chtěl tuto akci bojkotovat, nýbrž s ohledem na svůj životní styl. Vedu totiž sice zajímavý, ale i do jisté míry stresující život, a sem tam kapička alkoholu mi pomáhá lépe vše snášet. Není to samozřejmě žádné vulgární „chlastání“, spíše bych to nazval gentlemanským popíjením. Nemluvě o tom, že návštěvy barů jsou bez alkoholu prostě nudné. Bez nějakého toho koktejlu nebo likéru bych určitě neměl tolik přátel, kolik jich mám. Ale jinak jsem pro co nejvíce nejrůznějších občanských iniciativ, a to i takových, jako je „Suchej týden“, aby byla naše společnost co nejpestřejší. A jestli se to někomu nelíbí, ať si udělá svoji iniciativu, třeba „Vymaštěnej březen“.